Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Go'Morgen yoghurt?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-11, 14:45   #41
Left
Passiv

Standard

Sv: Go'Morgen yoghurt?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Grov vaffelrøre kan lages kvelden før, det tar jo bare et par minutter å steke om morgenen.

Godt forslag safran - han er glad i vafler. Skal forsøkes det også.

Enn om han kunne vært som mora?
Nå har jeg akkurat spist et halvt beger cc med soyaflokker og eplesyltetøy uten tilsatt sukker. Det er jo så g o d t, at det er over min fatteevne at noen ikke kan like det.

Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 14:50   #42
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er det så helt forferdelig å foretrekke litt søtt om morgenen, da? Er man et dårlig menneske av den grunn? :skingrestemme: Jeg har alltid spist noe søtt til frokost (frokostblanding med litt sukker, brødskive med syltetøy, honning eller brunost, havregrøt med sukker og kanel etc.), og jeg er da både frisk og rask og langt fra overvektig.

(Joda, jeg ser selvfølgelig at det er viktig å lære barna gode vaner, men vi er jo skrudd sammen forskjellig smaksmessig.)

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 14:51   #43
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Man kan forøvrig trene opp sultfølelse, for f eks barn som ikke er sultne om morningen: server de noe de garantert liker, hver morgen i en periode, og utvid gradvis "menyen"... Gjerne start med renskårne eplebiter (uten stilk, frø og alt annet skummelt) , 10-20 minutter før planlagt måltid, da dette skjerper appetitten. Grove vafler (røre i kjøleskapet som foreslått før her) må gjerne også brukes.
For en periode kan man fint servere grandis om det så er, bare for å få ternt opp sultfølelsen, ifølge en ernæringsfysiolog vi var på foredrag medi barnehagen for noen år siden. Når man har trent opp sultføllsen over en periode, vil kroppen forvente å få mat til et gitt klokkeslett, og det vil da være enklere å utvide menyen, eller i det minste at de spiser noe.
I tillegg anbefalte hun foredragsholderen å legge fra seg et par prinsipp (om nødvendig) om at all mat skal inntas ved spisebord/kjøkkenbord; tål at barnet får servert mat under f eks påkledning, for å unngå konflikter f eks...

Gammel 07-02-11, 14:52   #44
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Vet du, det er jeg faktisk ikke enig i...
For de sukkermengdene som honnikorn inneholder, så gjør det blodsukkeret mer ustabilt enn ved å la være å spise. Raskt opp, og enda raskere ned, enda mer humørsjuk unge.

Melka er jo en ting... Men den familien gjør som de vil, og barna likeså....

:unnskyld hvis jeg sørget for avsporing:

Tja. Heller kjip mat enn å dø av å ikke spise.

(Jeg mener ikke honnicorn er god frokost eller mat for den del, men man kan vanskelig argumentere med det svært tabloide utsagnet "det er bedre enn ingenting". For det er det, unektelig.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 14:54   #45
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Men er det så helt forferdelig å foretrekke litt søtt om morgenen, da? Er man et dårlig menneske av den grunn? :skingrestemme: Jeg har alltid spist noe søtt til frokost (frokostblanding med litt sukker, brødskive med syltetøy, honning eller brunost, havregrøt med sukker og kanel etc.), og jeg er da både frisk og rask og langt fra overvektig.

(Joda, jeg ser selvfølgelig at det er viktig å lære barna gode vaner, men vi er jo skrudd sammen forskjellig smaksmessig.)

Det er helt sikkert ikke verdens undergang, og om jeg ikke hadde hatt sjanse til å få i han noe annet, så hadde det blitt det. Men jeg tror jeg skal klare å lure i han frokostblanding med Biola f.eks. Han er veldig glad i syrnede melkeprodukter med smak på. Naturell røres ikke, så han liker også søtt.

Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 15:23   #46
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Go`Morgen yoghurt?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Kansje det kan gjøres sunnere med å bytte ut kornblandingen med en blanding med lite sukker i? Er jo stor forskjell på musli også. Og blande med vanlig yughurt.

Det kan være lurt. Om man blander veeeldig lite så er det ikke sikkert det merkes og gjør det litt gradvis.

Jeg hadde nok ikke godtatt det som frokost hver dag. Helst ikke i det hele tatt.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:10.