Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Jobbavbrytelser i fritiden kan være skadelig?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-11, 16:47   #1
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jobbavbrytelser i fritiden kan være skadelig?

Jeg har aldri hatt det sånn, mens mannen har alltid hatt det sånn. Han har ikke irritert seg over det. Det er en livvstil som for Floksa, dog en helt annen bransje.

Jeg tror derimot det kan være ugustig for mange, men det kommer kanskje også an på hvordan man har det på jobb? For mannen har jobben vært hobby, og hobbyen jobb. Kanskje det er derfor han har følt det rimelig greit?

For noen som har det hektisk på jobb, og virkelig trenger å koble av utenom jobb så kan jeg skjønne at det er en enorm stressfaktor, både for den som har det slik og familien rundt.

For oss var det tidligere et lite problem faktisk, fordi mannen alltid slapp det han hadde i hendene når telefonen ringte feks. Samme om vi var i konfirmasjon eller satt og spiste middag. Dette er ikke slik lengre nå da han ikke er i den jobben mer. (Var selvstendig næringsdrivende)

Gammel 07-02-11, 17:40   #2
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

For oss var det tidligere et lite problem faktisk, fordi mannen alltid slapp det han hadde i hendene når telefonen ringte feks.

Slik har det tidvis vært for mannen her i huset også, og jeg er ikke bedre enn at jeg kjenner det irriterer meg veldig.

Gammel 07-02-11, 17:57   #3
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kan ikke jobbe andre steder enn på arbeidsplassen så når jeg går fra jobb begynner fritiden. Hadde det blitt åpnet opp for å arbeide hjemme fra om kvelden/i helger hadde det overhodet ikke vært aktuelt med de betingelser jeg har på jobben nå.

Da jeg begynte i jobb etter endte studier hadde jeg i tillegg min helgejobb hver andre helg. Jeg sluttet etter noen måneder med den sistnevnte jobben for jeg synes det var slitsomt å jobbe 7 + 5 dager.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 18:07   #4
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Både mannen og jeg får jobbhenvendelser når det måtte være - og jeg synes perioder at hans henvendelser spiser veldig av familietid (i dag har telefonen ringt gjennom hele middagstiden).

Som lærer jobber jeg på kvelder og i helger og rettebyrden som språklærer i vgs gjør at jeg jobber ganske mye mer enn jeg får kompensasjon for gjennom avspasering på sommeren og i andre skoleferier.

Ofte opplever jeg at jeg koser meg med for-og etterarbeid i helger (særlig liker jeg å forberede undervisning med å lete på nettet etter nye arbeidsmetoder, pedagogiske tips og fagstoff presentert på kreative måter), men det kan like gjerne føre til negativt stress og en følelse av å ikke få skikkelig avbrekk før ny uke begynner. Jeg prøver å finne en rytme på denne typen arbeid som fungerer mest mulig effektivt og gunstig, men jeg vet ikke om jeg er helt i mål med det enda.

Det jeg vet, er at jeg ikke ville byttet til en annen jobb pga kvelds-/-helgejobbing. Jeg er veldig, veldig glad i jobben min.

Gammel 07-02-11, 18:13   #5
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det jeg vet, er at jeg ikke ville byttet til en annen jobb pga kvelds-/-helgejobbing. Jeg er veldig, veldig glad i jobben min.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 18:18   #6
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 07-02-11, 18:53   #7
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Halv åtte - halv fire, ferdig. Pluss jobbreiser, men jeg setter pris på å ha kvelden for meg selv da også.

Gammel 07-02-11, 18:56   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg åpner ikke mailen min i helgene. For noen år siden jobbet jeg på jobb, hjemme om kveldene, i helgene, you name it. Det endte opp med at jeg gikk på veggen så det sang, så nå er jeg veldig veldig nøye på å la jobbing skje på jobb.

Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 19:10   #9
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg får ingen henvendelser så lenge jeg ikke er på jobb eller har vakt. Jeg fikk imidlertid hjemme-pc før jul, med tilgang til journalsystem og mail,
og jeg tar meg selv i "skal bare" - særlig søndag kveld eller om det er viktig papirarbeid jeg ikke rakk før arbeidsdagen var slutt.

Og jeg kan love at det ikke er særlig sunt å lese hva som skjer når det er helg og pasientene forteller sin versjon av hva "den teite avdelingslegen" sa og særlig ikke når personalet tror på det

Gammel 07-02-11, 19:16   #10
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har blitt kjempeflink til ikke å jobbe utenom arbeidstid, og til å skrive timer når jeg jobber på rare tidspunkt. Jeg kan til og med klare å ikke åpne epost i helgene. Det klarte jeg ikke før. Men det er utrolig deilig å ta fri fra jobb! Jeg tar ikke telefonen heller bestandig.

Mannen min, derimot.....

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 21:02   #11
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har et temmelig skarpt skille mellom jobb og privatliv. Med unntak av hektiske perioder innimellom, er det sjelden jeg jobber hjemme og gjør jeg det fører jeg timer for det.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 21:50   #12
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg liker å skille jobb og privatliv, og streber etter å ikke jobbe for mye kveld og helg. Det klarer jeg veldig bra. Jeg tok den avgjørelsen etter å ha drevet i restaurantbransjen og jobbet så mye at jeg knapt så barnet mitt, og den lever jeg veldig godt med.

Gammel 07-02-11, 21:59   #13
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en jobb hvor det er et ganske naturlig skille mellom jobb og privat. Det meste av jobben KAN jeg ikke utføre hjemmefra, og selv om jeg av og til har tenkt at det hadde vært godt å kunne jobbe mer hjemmefra, så er det også greit at det på mange måter er satt en grense. Men visse ting, som å forberede undervisning, kan jeg gjøre hjemmefra. Så noe gjør jeg, men ikke så mye at det forringer fritiden min. Da kan det nesten være verre å tenke på alt jeg må gjøre til uka, men ikke får gjort noe med nå.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 22:09   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg jobber døgnet rundt for tiden. Men har jeg fri så har jeg fri. Jeg stenger av for alle unntatt de som må nå meg hvis det er snakk om meget alvorlige saker. Resten kan pent vente samme søren hvem de er.

Dersom jeg ikke kan ha det sånn og bestemme at nå har jeg helt, helt fri, så hadde jeg aldri greid å jobbe så mye som jeg gjør.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:03.