Sv: Jobbavbrytelser i fritiden kan være skadelig?
Både mannen og jeg får jobbhenvendelser når det måtte være - og jeg synes perioder at hans henvendelser spiser veldig av familietid (i dag har telefonen ringt gjennom hele middagstiden).
Som lærer jobber jeg på kvelder og i helger og rettebyrden som språklærer i vgs gjør at jeg jobber ganske mye mer enn jeg får kompensasjon for gjennom avspasering på sommeren og i andre skoleferier.
Ofte opplever jeg at jeg koser meg med for-og etterarbeid i helger (særlig liker jeg å forberede undervisning med å lete på nettet etter nye arbeidsmetoder, pedagogiske tips og fagstoff presentert på kreative måter), men det kan like gjerne føre til negativt stress og en følelse av å ikke få skikkelig avbrekk før ny uke begynner. Jeg prøver å finne en rytme på denne typen arbeid som fungerer mest mulig effektivt og gunstig, men jeg vet ikke om jeg er helt i mål med det enda.
Det jeg vet, er at jeg ikke ville byttet til en annen jobb pga kvelds-/-helgejobbing. Jeg er veldig, veldig glad i jobben min.