Jobbavbrytelser i fritiden kan være skadelig?
Aftenpostenlink
Artikkelen nevner at å jobbe etter "jeg bryr meg ikke om når du gjør det, så lenge du leverer"-ordningen kan være skadelig, at man bruker lengre tid på å gå over i fritidsmodus med mange jobbavbrytelser i "hviletiden", og så videre. Men, at det også kan være positivt med tanke på at individer blir mer synlige på en arbeidsplass, og at man får større rom til fleksibilitet.
Samtidig er det vel ikke helt heldig at arbeidsuken begynner søndag kveld, ikke mandag morgen, som nevnt her.
Og den siste setningen, den traff. Jeg er godt vant med å stadig jobbe litt i ny og ne når jeg ikke er på jobb i ukene, men det er virkelig ikke helt heldig at det oftere og oftere blir til at jeg setter meg til å jobbe i helgen for å få mindre press i uken. Akkurat det samme gjør flere av de jeg jobber med og er sammen med til daglig, og i perioder med mye jobb blir det gjerne til at vi er fullstendig inkompetente på å snakke om noe annet enn jobb ellers også. 
Hvordan er det med dere? Er det vanlig å få stadige henvendelser "utenom kontortid", og er det flere som snikjobber i helgen?
|