|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#11 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?
Ja, ynsjylll for at noen av oss må jobbe da.
Tekniker og tekniker, Fru Blom, jeg tenkte vel på yrkesutdanning- summa summarum. To år på yrkesfag + to år i lære. Og ja, jeg renger med lærlingetiden, som er en del av utdannelsen. De fleste andre må jo ta opp lån, lærlinger slipper faktisk billigere unna nettopp pga "slavelønnen."
Jeg har hele tiden snakket om rektorer, ikke lærere. Jeg synes det må være et poeng at en leder tjener mer enn sine undersåtter. Slik det er i skolen i dag, tjener en rektor ofte det samme, kanskje 20.-30.tusen mer enn lektorer på skolen. Det mener jeg er negativt, fordi det nesten uten unntak er folk med lite ansiennitet (og erfaring) og kort utdannelse som søker rektorjobbene. Veldig få gidder å få mye mer ansvar + mer ubekvem arbeidstid for samme lønn.
Ordet urettferdig har jeg aldri tatt i min munn, spesielt, paradoksalt, et tankekors er derimot ord som slår meg.
Mange av yrkene du har nevnt var nok i tankene mine, ja. Hele poenget er vel bare at jeg i veldig mange tilfeller ikke kan se hva som er "sært" nok med yrket til at man kan forsvare en såpass høy lønn.
Dette vet jeg, og jeg har heller ikke klaget på min lønn eller utdannelse, som i aller høyeste grad er selvvalgt. Det må likevel gå an og undre seg over at en leder på en skole går rundt og skifter dopapirruller og lyspærer til 500.000 i året (artikkel i BT i går) mens man altså kan ha en jobb med minimalt av utdannelse og minimalt med ansvar og tjene akkurat det samme.
Tja, min rektor har 7 års utdannelse (er det ikke det de fleste leger har?) han jobber fra 8.00-minimum 16.00 hver dag, er med på møter o.l på kveldstid + en god del reising. Og har bare 5 uker ferie. Altså ingen mulighet til å avspasere hver (8.? 9.?) uke som mange sykehusleger har pga sin ubekvemme arbeidstid. :ser ingen umiddelbar grunn til å "get a grip." |
|
|
|
| Emneord |
| klassiker, planleggingsdag |
|
|