Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen
Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.
Jeg husker å ha hørt den del diskusjoner om denne vaksinen, og flere leger har gått ut og sagt at de avventer å vaksinere egne barn.
Ja, det har vært mange misforståelser når det gjelder denne vaksinen og tildels mange temmelig usaklige debatter også. "Vi må heller si til jentene at de må redusere sexpartnere" og sånt.
Livmorhalskreft tar livet av mange småbarnsmødre, og det er gitt mange doser uten at det er vist noe farlig ved det, det er mye mindre risikabelt enn å gi paracet, så den risikoavveiningen er jo ikke vanskelig. I verste fall så ga det ikke så stor risikoreduksjon som man håpet på. Det eneste argumentet er om det lønner seg for helsevesenet sånn økonomisk sett å gjøre dette. Men på enkeltindividnivå så kan jeg ikke se at det er noen grunn å la være.
Men hovedgrunnen for meg for å følge folkehelsas råd er at om jenta mi livmorhalskreft og hun ikke fikk vaksine, da måtte jeg si "joda, du hadde tilbud om å få vaksine mot det, men jeg sa nei jeg, selv om de som har mest peiling anbefalte den. Jeg trodde jeg var lurere enn de som jobber med det til daglig. Og det fikk du svi for gitt. " Den beskjeden har ikke jeg tenkt å gi noen gang. Det ansvaret vil jeg ikke ha, det hadde jeg ikke kunnet leve godt med faktisk.