|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mobbing på arbeidsplassen en myte?Vel, needless to say er jeg veldig enig med det psykologen her sier. Jeg sier ikke at det ikke finnes dårlige leder med litt korte sosiale antenner overhodet, men har ingen tro på at alle som ikke klarer å gå på jobb pga "forhold på arbeidsplassen" virkelig opplever mobbing. Hva tenker dere? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Borte
|
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Jeg tenker vel at på alle de stedene jeg har jobbet har jeg truffet mennesker som er fint i stand til å mobbe andre, og gjør det hvis noen ikke er sterke nok til å slå tilbake. Og tenker at såpass må folk tåle. Jeg har også hatt en sjef som til stadighet fikk sine ansatte til å løpe gråtende ut fra lageret over bagatellmessige ting som han måtte lage bråk for. Et par av disse måtte en tur innom psykiatrien før de fant seg nye arbeidsplasser der de fungerte utmerket.
|
|
|
#4 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Jeg er enig i mye. Som med mye annet i dag, så strør man alt for lett om seg med begreper. Og vanner dem ut.
|
|
|
|
#5 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Mobbing fra ledere har jeg sett lite av, men mobbing og utfrysing arbeidere imellom, og blinde ledere som ikke tar tak der de bør, har jeg sett mer av.
|
|
|
#7 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Jeg tenker at han sikkert har mye rett, men å gå så langt som å si at mobbing på arbeidsplassen er en myte syns jeg var å ta litt vel hardt i.
|
|
|
#8 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Ja, jeg mener ikke at ingen mobbes på arbeidsplasser. Men ikke alle som mener seg mobbet, er det.
|
|
|
|
#9 |
|
Ekvilist
|
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Dette ble veldig svart-hvitt for meg, og jeg kjenner at jeg er direkte uenig i at det nærmest utelukkende er mottagerens ansvar å takle alle slags innspill fra folk - og til å tolke det positivt eller konstruktivt. Eller til ikke å ta seg nær av ting. Min holdning her i livet er at man også har et stort ansvar som avsender av et budskap ifht. at det avgis på en måte slik at det tolkes riktig. Dette har jeg sett utallige eksempler på her på internettet, folk som stadig tråkker i baret - men som aaaaldri har noe ansvar for at man har blitt såkalt misforstått som perler på en snor. Man bør også kunne forvente at en arbeidstager oppfører seg nogenlunde anstendig mot andre mennesker. Når det er sagt så mener jeg samtidig at man har et ansvar for egen helse, og for å jobbe med eventuelle problemer man måtte ha i relasjon med andre. F.eks om man blir knust for evig av en litt spiss kommentar eller lignende, og blir langtidssykemeldt av den grunn. Jeg tror ikke det er så fryktelig mange mennesker av den kategorien, og at denne holdningen løser mobbeproblematikk på arbeidsplassene. Å nærmest fjerne begrepet fra ordboka, og henge ut de som føler seg mobbet som problemet.
|
|
|
#10 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Det var et veldig ensidig perspektiv han hadde.
|
|
|
#11 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Forstår at man må tabloidisere temaet veldig for å få et oppslag, men dette ble litt for ensideig. Sikkert riktig at det er for lett å trekke mobbekortet når ting blir vanskelig, det kan jeg være enig i. Jeg tror nesten ikke jeg kjenner en eneste en som ikke har opplevd noe ubehaglig i forbindelse med en leder eller annen kollega på jobb oppgjennom. Uten at det var mobbing av den grunn. Men derfra til å påstå at det så og si aldri mobbes på arbeidsplasser rundt omkring er kanskje litt drøy. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Whatever, never mind
|
Det gjør han om verbal mobbing, hvis jeg tolker han riktig.
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Jeg er enig med det meste, særlig dette:
Jeg får neller av føleri, det fører sjelden noe godt med seg. "Jeg føler at du er misfornøyd med jobben min, for sa du snakket med Per og Pål fikk jeg en følelse av at du fortrekker dem og ikke meg og det får meg til å føle meg utilstekkelig og jeg føler at du ønsker å bli kvitt meg." |
|
|
|
|
|
#14 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig. Og gjerne de "høystatus" arbeiderne som er venns med sjefen har all trumf.
Ikke om de mener at de er det heller?
Jeg er nok en blandt de som føler veldig mye, men jeg tror og føler selv at jeg kan skille mellom person og sak. Jeg har følt meg veldig mobbet på arbeidsplassen, noe som har gjort at jeg har mått velge hva som er sunt og ikke sunt for meg selv. Den personen som jeg mener har mobbet meg, mener selv at det ikke er mobbing, og en av grunnene til at denne personen mener det er at h*n er verneombud! Da har man rett til å si hva man vil, har jeg fått forståelse for.
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Jeg mener det er soleklart at det virkelig ikke er snakk om mobbing hver gang noen føler seg mobbet. Men jeg mener også at mobbing definitivt foregår. Det skal dog litt mer til enn at noen føler seg mobbet fordi at det føler de rett og slett uten at noen vet at det er sagt eller gjort noe som helst. |
|
|
|
#16 |
|
Personlig pessimist
|
Det finnes definitivt tilfeller av det, ja.
|
|
|
|
#17 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Men er det mobbing når folk rundt vedkommende opplever det som mobbing, men at vedkommende selv ikke skjønner hva det er snakk om?
|
|
|
#18 |
|
Shake it out!
|
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Jeg velger å anta at mannen har gode poeng, som er blitt strukket lengst mulig for å få en sprek sak. Jeg tror også at for mye føleri ikke er til det beste (som sikkert er enkelt for meg å mene, siden jeg ikke er noen føler). Jeg tror også at det kan være enkel å definere ting man er uenig i som mobbing fordi det er en grei måte å definere at problemet ligger et annet sted enn hos seg selv.
|
|
|
#19 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Jeg har kanskje et litt annet syn på dette, fordi jeg er et tidligere mobbeoffer selv, og derfor litt var på sånne ting...
|
|
|
#20 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Sv: Mobbing på arbeidsplassen en myte?Vel, jeg kjente at jeg ble litt provosert av den artikkelen. Nå skjønner jeg at det er satt på spissen og tabloidisert, men alikevel. At en person med ganske mye autoritet på området (han sier jo selv at han har jobbet med konflikthåntering på arbeidsplasser i nesten 30 år) påstår i riksdekkende avis at det nesten ikke finnes mobbere og at de som opplever å bli mobbet må takke seg selv fordi de ikke skjønner at ord ikke betyr noe.
|
![]() |
|
|