Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Om å sykle til jobb hele året

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-11, 11:15   #21
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Om å sykle til jobb hele året

Opprinnelig lagt inn av Olive Oyl, her.

Takk for flere svar og tips om varme trekk til sykkelsko. Det har jeg ikke hørt om før. :-)

Tror Hubbien nevnte at de skotrekkene som Biltema selger er overraskende bra til å være så billige.

Gammel 25-01-11, 21:16   #22
raskall
Nybegynner

raskall sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
raskall har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olive Oyl, her.

Takk for flere svar og tips om varme trekk til sykkelsko. Det har jeg ikke hørt om før. :-)

Vær bare oppmerksom på at det under skoene, der cleatsene er skrudd fast, er åpent rett inn i skoen. Så det kan nok være lurt å legge inn noen gode og varme såler også. I våte forhold blir du garantert våt.

Men som konemor (Maggie74)har skrevet så bruker jeg vinterstøvler nå for tiden. Har byttet ut kombipedalene med flate pedaler jeg fikk gratis på Intersport.

Denne uka er dog ren tortur fordi jeg hadde en liten operasjon torsdag forrige uke og har sykkelforbud frem til søndag. Men nå slipper jeg i det minste å bekymre meg for at all syklingen gjør meg steril.

raskall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 21:35   #23
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er du kanskje ferdig med funderingene, men Captain Darling sykler også hele året, come rain or shine. Det er litt under en mil (bare nedover til jobb, gjett hva hjemover).

Det er litt friskt når det passerer - 20, påstår han.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-11, 21:42   #24
raskall
Nybegynner

raskall sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
raskall har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Nå er du kanskje ferdig med funderingene, men Captain Darling sykler også hele året, come rain or shine. Det er litt under en mil (bare nedover til jobb, gjett hva hjemover).

Det er litt friskt når det passerer - 20, påstår han.

Pyse han da. Jeg har syklet i -22 og motvind. Ikke noe problem. Det verste var å stå stille og vente på toget når jeg hadde kommet meg til stasjonen.

raskall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 20:09   #25
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, han sykler uansett, men som sagt litt friskt i nedoverbakkene.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 11:34   #26
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Jeg sykler i utgangspunktet hele året. Har ikke mer enn 4 km til jobb, men 150 høydemeter gjør at det ofte blir litt friskt (som det heter) på morrakvisten. Til gjengjeld er det ikke noe problem å holde varmen på hjemturen.

Skikkelige piggdekk er et must, men da sykler jeg uten problemer på hålke jeg ikke klarer å gå på. Våt nysnø/sørpe og saltblandet løssnø (type mel) er tungt å håndtere, men brøytingen er stort sett ok, så det blir ikke så mange problemdager i løpet av vinteren. Ellers er det aller viktigste å bli sett. «Middels trafikklys» høres ut som et relevant nivå. God tur!

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 00:13   #27
Mizar
Nybegynner

Medlem siden: Feb 2011
Mizar er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Jeg sykler til jobb så godt som hele året, fordi 1) vi har ikke bil for tiden, og 2) ingen busser går når jeg skal på jobb. (Jeg er bussjåfør ) 3) det tar 20 minutter å gå, 5 minutter å sykle. Det skal være bra trått føre for at det ikke skal være raskere enn å gå.

Stiller meg helt uforstående til at folk er redd for glatta på sykkel hvis man har piggdekk. Tilogmed billigskrammelet på biltema holder deg oppreist på speilhålka (men biltemarasket morkner fort). Det som er ille, er sporete føre, slaps, tung våt snø, og MOTVIND! Temperaturen her i tromsø er typisk kystklima, blir ikke så kjempekaldt, men surt kan det være.

Blir ikke helt enig med meg selv om hva som er best av smale eller breie dekk. Smale dekk skjærer lett igjennom grumset på toppen og får grep på underlaget, men kan spore lettere, mens breie dekk, gjerne med 25-30 psi trykk, legger seg som en ballong på underlaget og flyter oppå, men byr på litt mer rullemotstand. Uansett må man jo passe litt på, det skal ikke store sporet til før man skjærer ut og ligger langflat, men det har gått bra med meg hittil (kryss i taket ellerno).

Jeg hadde en sesong med felgbremser. Miserabelt. Ising, frosne kabler, liten bremseeffekt..som plutselig blir stor når isen smelter. 20 meter senere har smeltevannet frosset til igjen. Usj. Hydrauliske skivebremser var en helt annen verden.

Mizar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:17.