Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Familiefilmer om 2. verdenskrig

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-11, 18:03   #1
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Familiefilmer om 2. verdenskrig

Ungene, snart 9 og 10 år, har lært mye på skolen om 2. verdenskrig, hva som skjedde med jødene, osv. De er nå veldig interesserte i dette og jeg har lyst å finne noen filmer vi kan se sammen. Filmene må gjerne være realistiske men scenene trenger ikke vise alt liksom. Noen som har forslag og kan hjelpe meg? Jeg har sett masse filmer men kommer ikke på noen akkurat nå i helgen selvfølgelig .

Gammel 19-02-11, 18:06   #2
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Medlem siden: Sep 2006
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Familiefilmer om 2. verdenskrig

Anne Franks dagbok.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 18:17   #3
Solå
Aktiv

Solå sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Solå er litt kul
Standard

Den første filmen jeg kom på er La vita e bella Er litt usikker på om det er en slik film som du er ute etter fordi det er så lenge siden jeg så den. Men jeg husker denne gjorde så utrolig dypt inntrykk på meg.....forsøkte å lære meg italiensk også etter å ha sett den

Solå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 18:24   #4
Sola

Sola sin avatar

Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Anne Franks dagbok er fin, men tror den blir litt for "kjedelig". La vita e bella ja, ja den kan jeg prøve! Det er den med han mannen som beskytter lille sønnen sin og later som det ikke er krig osv? Ja den er flott.

Gammel 19-02-11, 18:43   #5
Solå
Aktiv

Solå sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Solå er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sola, her.

La vita e bella ja, ja den kan jeg prøve! Det er den med han mannen som beskytter lille sønnen sin og later som det ikke er krig osv? Ja den er flott.

det er den, synes den er veldig fin ja. Tror jeg må se den igjen snart

Solå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 18:54   #6
Sola

Sola sin avatar

Standard

Jeg så Flukten fra Sobibor for noen uker siden, og den er i grenseland, bare et lite tips til andre. Sterke scener men mest i form av lyder osv. Jeg har den da uten tekst så jeg tror jeg vil vente litt med å vise den til ungene.

Gammel 19-02-11, 19:02   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man har jo Schindlers liste, og Gutten i den stripete pysjamasen også.

Gammel 19-02-11, 19:04   #8
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Gutten i den stripete pysjamasen også.

Gammel 19-02-11, 19:14   #9
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sound of Music?

Gammel 19-02-11, 19:31   #10
Sola

Sola sin avatar

Standard

Ja Gutten i den stripete pyjamasen er med på listen min allerede. Sound of Music har vi sett 100 ganger og kan utenat. Men kommer såvidt innunder kategorien for litt kriging

Gammel 19-02-11, 19:41   #11
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begynnelsen av den første Narnia-filmen.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 20:20   #12
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

En nederlandsk film som heter Zwartboek er meget, meget god, og anbefales.
Norske Max Manus og Ni Liv er nærmest obligatorisk. The Heroes of Telemark likeså.
Die Welle er en klassiker som oppfordrer til ettertanke. Den omhandler ikke krigen direkte, men ideologien og hva som kunne få så mamnge mennesker til å trampe i takt og godta bla holocaust.

Typiske filmer som handler om livet i konsentrasjonsleirene, d-dagen, Hitlers bunker osv, er for tøffe for såpass unge barn. Det er ikke fiksjon, men ekte menneskeskjebner og ekte hendelser som i stor grad skildres. Når de blir litt større burde dere se "Band of Brothers" sammen, jenta mi var 12 da hun så den, da hadde hun den historiske ballasten til å forstå serien.

Gammel 19-02-11, 20:46   #13
Sola

Sola sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Typiske filmer som handler om livet i konsentrasjonsleirene, d-dagen, Hitlers bunker osv, er for tøffe for såpass unge barn. Det er ikke fiksjon, men ekte menneskeskjebner og ekte hendelser som i stor grad skildres. Når de blir litt større burde dere se "Band of Brothers" sammen, jenta mi var 12 da hun så den, da hadde hun den historiske ballasten til å forstå serien.

Ja helt enig. Zwartboek er nå på listen, tusen takk.

Gammel 19-02-11, 23:23   #14
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Man har jo Schindlers liste, og Gutten i den stripete pysjamasen også.

Eg har berre lest boka, men om den er som boka trur eg det vil vere ein ok film for ditt bruk.

Schindlers liste klarte eg knapt sjå sjølv, og berre filmmusikken får meg til å ville gråte den dag i dag, så den hadde eg ikkje vist i vår stove dei første åra.

Gammel 20-02-11, 00:57   #15
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror ikke jeg ville ha vist filmer som Schindlers liste, La vita e bella, eller Gutten i den stripete pyamasen til mine storegutter (8 og 10) på en god stund ennå, selv om de har fått med seg temmelig mye om 2. verdenskrig fra bøker, blader og samtaler. Disse filmene er på noen plan så tøffe at selv jeg som voksen får aldeles vondt i sjela når jeg ser dem. Særlig filmene med barn som hovedpersoner gir rom for sterk innlevelse. Jeg tror ikke mine er klare for dette ennå. Jeg skulle gjerne hatt tilgang på filmer som ikke var fullt så vonde.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:10.