|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#681 |
Passiv
|
![]() Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen
Med den forskningen som er gjort som jeg forstår er rimelig omfattende på stort tallmateriale, så ville man funnet en overrepresentasjon av autisme hos vaksinerte i en eller annen grad om vaksinen kunne gi autisme. Når det ikke er funnet så kan man ikke si noe om ett enkelt barn - men man kan si at sannsynligheten for at vaksinen tilfører autisme er så lav at den bør sees bort fra. |
![]() |
![]() |
#682 |
Passiv
|
Jeg fikk en prikk av en bruker jeg har kjent herfra i mange år og har den aller dypeste reskpekt for. Siden vi diskuterer statistikk så er ikke dette utelukkende for at også Lille meg har kjentfolk her fra før. |
![]() |
![]() |
#683 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er det? Fra Wikipedias engelske side om meslinger: "In developed countries, most children are immunized against measles by the age of 18 months, generally as part of a three-part MMR vaccine (measles, mumps, and rubella)." Fra siden om røde hunder: "The vaccine is now usually given as part of the MMR vaccine."
![]() |
#684 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg får virkelig ikke håpe det er bekjentskap til respekterte borgere av FP som avgjør hvordan man blir behandlet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#685 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Jeg kan i alle fall helt klart avvise at jeg kjenner til at jeg kjenner Pesten fra før av.
![]() |
#686 |
Metallica!!
|
Jeg prøvde å få frem at jeg var usikker altså, jeg mener bare å ha hørt/lest om det rundt den tiden Lille skulle få MMR, men jeg var så langt inne i ammetåken da at jeg klarer jo ikke å huske det nå.
Ikke i min bok i alle fall, hva andre gjør skal ikke jeg svare for.
![]() |
#687 |
Passiv
|
I hovedsak ikke. Men en anbefaling fra noen jeg kjenner om å lese om igjen og se at det feks ikke var det jeg oppfattet som ble ment, blir gjerne fulgt. Det kan godt hende jeg lander på å bruke originaloppfatningen likevel. |
![]() |
![]() |
#689 |
Mother of Dragons
|
Men det er jo det som det handler om, man vet ikke om akkurat ett barn fikk autisme av MMR-vaksinen eller tomatsuppe eller demoner eller hva.
![]() |
#690 |
Sviiisj!!
|
Ja, det har jeg også lurt på. Jeg prøvde å finne noe info om det på nett, og det jeg fant antydet at vaksinen ikke er så effektiv, og er mer kortvarig.
![]() |
#691 |
Mother of Dragons
|
Nå er ikke jeg noen immunolog, men sånn som jeg tenker så er det aldeles brillefint å smelle til med flere vaksiner. For man trigger jo en immunrespons og det kommer masse B-celler som sjekkes ut om de passer for viruset. Den B-cellen som passer til akkurat det viruset som har gitt infeksjonen, det blir tatt vare på, sånn at neste gang viruset kommer, så slår man ned det raskt.
![]() |
#692 |
frakoblet
|
Jeg har lurt på det samme. Og mer i det siste siden ingen av jentene har hatt sykdommen, og de faktisk begynner å bli ganske store. :nervøs:
![]() |
#693 |
Med & uten trylleformel.
|
Signerer dette.
![]() |
![]() |
#694 |
Mother of Dragons
|
Dette blir jo litt annen vurdering, for helsemyndighetene ser på om det lønner seg for befolkningen under ett å massevaksinere, man står jo selvfølgelig fritt til å vaksinere selv utenom.
![]() |
#695 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinenJeg kommer forresten til å vaksinere mine barn mot vannkopper om de ikke har fått det i 7-8 års alder.
![]() |
#696 |
Passiv
|
![]() Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinenEtter å ha sett Fnattebarnets sykdom kommer jeg helt klart til å vaksinere babyen min om ikke vannkoppene er overstått tidlig. |
![]() |
![]() |
#697 |
Glamorøs
|
Det er jo ikke alltid slik at vaksiner blir anbefalt fordi sykdommen er så grusom, men ofte av samfunnsøkonomiske grunner også. De landene du nevner har vel ikke akkurat verdens beste ordninger for å være hjemme med sykt barn, det kan jo fort løpe på 10 dager ved vannkopper. I tillegg er USA generelt triggerhappy på alt som kan forhindre kommende søksmål, noe jeg lett kan se for meg at skjer hvis et barn som ikke tåler vaksine eller sykdommen blir smittet av et annet uvaksinert barn.
![]() |
#699 |
Glamorøs
|
Hva mener du nå? At USA skal opplyse om at de vaksinerer av samfunnsøkonomiske årsaker? For det første så vet jeg ikke om det er grunnlaget, det er bare en teori. For det andre er det godt mulig at de gjør det. Så vidt jeg har forstått er samfunnsøkonomi veldig ofte en (av flere) faktor når det kommer til vaksiner, også i Norge.
![]() |
#700 |
Ringskrømt
|
Nei, det tror jeg ikke det spøtt på. Jeg tror mange hører for lett på det andre sier, og så bruker de det + feil- eller tilbakevist informasjon for å underbygge sin egen magefølelse.
![]() |
Emneord |
folkets info, hpv-vaksinen, klassiker |
|
|