|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#741 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinenNår man snakker om å vaksinere for å få opp, hva het det, den generelle graden av beskyttelse, så må det vel egentlig våre et godt poeng å vaksinere gutter også?
![]() |
#742 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen
Var det ikke oppe i media i den siste uka eller så, at man også tenkte å vaksinere gutter med HPV-vaksinen? Jeg mener bestemt det!
![]() |
#743 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinenIkke minst siden HPV 16 er sterkt mistenkt for å utløse Balanitis Xerotika Obliterans hos gutter (eller Lichen Schlerosus hos kvinner), som både er underrapportert og som i heldige fall bare gjør det nødvendig med omskjæring - hvis det blir oppdaget i tide.
![]() |
#744 |
maler
|
Det er en bra tanke, men det er nok litt vanskeligere å selge inn en vaksine til de som ikke har noe direkte nytte av den selv.
![]() |
#745 |
maler
|
Ah - da er jo det et argument. Ikke at jeg har hørt om det der, er det vanlig?
![]() |
#746 |
© All rights reserved
|
Eh. Er ikke denne påstanden litt søkt? At vaksinen ikke er det miste omdiskutert i fagmiljøet basert på denne ene gynekologens påstand? |
![]() |
![]() |
![]() |
#747 |
© All rights reserved
|
Skal ikke denne vaksinen også beskytte mot analkreft og kreft i munnhulen? Eller er jeg helt på bærtur nå? |
![]() |
![]() |
![]() |
#748 |
Bedreviter
|
Man har da klart å selge inn rubellavaksine. Riktignok kan man jo argumentere med at menn har like stor nytte av at det fødes friske barn som kvinner, men det er jo kvinner som bør unngå å bli syke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#750 |
maler
|
Det er mulig, jeg kjenner ikke godt nok til det. Men dette er uansett ikke veldig hyppige kreftformer, det kommer ikke i nærheten av livmorhalskreft. Så hvis man velger å vaksinere begge kjønn er det hovedsaklig for å beskytte jentene. Som i og for seg er bra, men når man ser hvor vanskelig den vaksinen er å selge inn til de som faktisk drar direkte nytte av den, spår jeg at det tar noen år å komme noe særlig høyt i vaksinasjonsprosent for guttene.
![]() |
#751 |
© All rights reserved
|
Rubellaviruset kan da føre til sterlitet blant gutter? Eller er jeg enda mer på bærtur nå? |
![]() |
![]() |
![]() |
#752 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
Lenge regnet som sjelden (6 ganger flere kvinner får påvist LS enn gutter/menn får påvist BXO), men nyere forskning antyder at alt fra 30 til 80 % av operasjoner av trang forhud hos gutter egentlig skyldes BXO, men at dette så langt ikke blir oppdaget fordi avskjæret ikke rutinemessig sendes inn til undersøkelse. Ofte feildiagnostisert som eksem eller andre ufarligheter også. Når det diagnostiseres i tide kan det som regel kureres med omskjæring på menn, men for kvinner er det en livslang sykdom som kan medføre nedsatt livskvalitet og behov for psykologisk hjelp til å takle den.
![]() |
#753 |
Bedreviter
|
Kusma kan føre til sterilitet hos gutter. Jeg har aldri hørt at det gjelder røde hunder også? |
![]() |
![]() |
![]() |
#755 |
maler
|
Nei, rasjonalet for å vaksinere småbarn er at disse ikke skal smitte uvaksinerte gravide. Røde hunder regnes som ufarlig for småbarn av begge kjønn. Kusma kan føre til sterilitet hos gutter, er rimelig ufarlig for jenter. Og meslinger er det ingen som bør få.
![]() |
#757 |
maler
|
![]() Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinenDet blir ikke helt sammenlignbart med røde hunder/kusma likevel. Dette fordi vaksinen ikke er tilstrekkelig etablert ennå. Årsakssammenhengen mellom viruset og livmorhalskreft er forsåvidt der, men vaksinen som sådan er ikke solgt inn i befolkningen i større grad enn at veldig mange jenter selv velger å ikke ta den, delvis på grunn av at den er ny og bivirkningsprofilen ikke helt etablert ennå, delvis fordi det er et screeningprogram man uansett bør følge. Gutter vil selvfølgelig tenke på samme måte, og siden de ikke er primærmålet for vaksineringen heller, vil det være enda hakket vanskeligere å selge den inn der. Derfor tror jeg det tar noen år å få dette etablert. Idag er jeg der at jeg hadde sagt ja til ei jente, men nei til en gutt. Men jeg regner med at innen det blir aktuelt for oss er det såpass etablert at det er helt greit.
![]() |
#759 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinenHvorfor hadde du sagt ja til jente og nei til gutt, Katta? |
![]() |
![]() |
![]() |
#760 |
maler
|
Nå er det den uvitenskaplige mammakatten som snakker bare så det er sagt, jeg har ikke nok peiling på denne vaksinen til å uttale meg som fagperson. Men grunnen til at jeg hadde sagt ja til ei jente er at det gir en relativt god beskyttelse mot HPV-indusert livmorhalskreft og de har anbefalt at man tar den. Jeg tenker sånn at hvis noen hadde tilbudt meg ei vaksine som reduserer kreftrisikoen med en gitt prosent, hadde jeg ikke sagt neitakk til meg selv heller. Og så langt ser den jo ut til å være trygg.
![]() |
Emneord |
folkets info, hpv-vaksinen, klassiker |
|
|