|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hva ønsker dere ut av en foreldresamtale?I forbindelse med omlegging av hvordan vi forbereder oss og gjennomfører en foreldresamtale vil jeg gjerne høre hva dere her ønsker dere og forventer ut av en foreldresamtale. Og hvem skal styre samtalen, barnehage/skole, eller foreldrene. Jeg kommer selv ofte hjem med tanker om at "det" og "det" fikk jeg da ikke vite noe om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva ønsker dere ut av en foreldresamtale.Jeg ønsker å vite: |
![]() |
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva ønsker dere ut av en foreldresamtale.Jeg er interessert i å få vite faglige ferdigheter - om han henger med faglig, hva som evt. er utfordringer, og hva som ikke er det. Selvstendighet også. |
![]() |
![]() |
#4 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva ønsker dere ut av en foreldresamtale.Faglig og sosial status. Eventuelle utfordringer, hva vi bør jobbe med hjemme. Litt om hva og hvordan de jobber på skolen-barnehagen.
![]() |
#5 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Hva ønsker dere ut av en foreldresamtale?Jeg synes læreren / pedleder skal styre samtalen.
![]() |
#6 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Hva ønsker dere ut av en foreldresamtale?Jeg er enig med de andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Hva ønsker dere ut av en foreldresamtaleJeg ønsker klar, tydelig informasjon om den faglige utviklingen. Jeg ønsker konkrete forslag til hva barnet bør arbeides mer med, forslag til hvordan vi foreldre f.eks kan bidra osv. Jeg ønsker i tillegg informasjon om barnets sosiale ferdigheter og trivsel, ev. andre relevante opplysninger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva ønsker dere ut av en foreldresamtale?En ting til - jeg ønsker ikke uhemmet skryt som ikke stemmer med virkeligheten. Er ungen min en som mobber eller utestenger ander så vil jeg at læreren sier "din unge mobber eller utestenger andre". Ikke "på det sosiale går det fint med de fleste, men det er ikke så ofte han leker med Jørgen da." Jeg skjønner ikke at det betyr at han banker livet ut av Jørgen ved hver anledning. Da tror jeg at han fungerer fint og er snill, men at denne Jørgen sikkert er litt sær. |
![]() |
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva ønsker dere ut av en foreldresamtale?Jeg vil også ha klar beskjed hvis barnet mitt ikke er grei mot andre. Og jeg vil ha det så fort læreren får vite om det, ikke et halvt år etter på foreldresamtale. |
![]() |
![]() |
#10 |
Off the map.
|
![]() Sv: Hva ønsker dere ut av en foreldresamtale?Klare og greie beskjeder ønsker jeg.
![]() |
#11 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hva ønsker dere ut av en foreldresamtale?Vi har foreløpig bare barnehagebarn.
![]() |
![]() |
#13 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Hva ønsker dere ut av en foreldresamtale?Jeg ønsker ikke ting som |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
maler
|
![]() Sv: Hva ønsker dere ut av en foreldresamtale?Jeg vil vite:
![]() |
#15 |
maler
|
![]() Sv: Hva ønsker dere ut av en foreldresamtale?I barnehagen... tja. Hva ønsker jeg egentlig? Jeg har egentlig ikke opplevd de samtalene som viktige med unntak av gjennomgang av språktest ved 4 år og førskoleopplegget da de var 5. Så der forventer jeg bare svada egentlig. Men jeg møter nå opp.
![]() |
#16 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Hva ønsker dere ut av en foreldresamtale?Jeg er forresten veldig fornøyd med foreldresamtalene i barnehagen. De gjennomgår TRAS-kartlegging (tror jeg det heter?), og vi får se hvordan de har utviklet seg i forhold til i fjor. Så endel om hvordan barnet fungerer i gruppen, og så setter vi mår for hva som skal jobbes med til neste samtale - og det er noe vi foreldre kan være med på å bestemme. Jeg syns det er veldig bra opplegg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Vaklende
|
![]() Sv: Hva ønsker dere ut av en foreldresamtale?Vi var veldig fornøyde med TRAS som utgangspunkt for foreldresamtalene i barnehagen. Det gav en strukturert gjennomgang av alle de viktige områdene å diskutere (faglig, språkutvikling, motorikk, sosiale ferdigheter, trivsel m.m.) med konkrete eksempeler på hva han mestret og ikke mestret. Det gav også en fin oversikt over utviklingen, i og med at de tok med seg årene før i den visuelle fremstillingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Hva ønsker dere ut av en foreldresamtale?Jeg forventer å få vite om hvordan ting fungerer. Både sosialt og utviklingsmessig. Om det er noe som er problematisk ønsker jeg å få vite om dette.
![]() |
#19 |
Pessimistisk Optimist.
![]() Sv: Hva ønsker dere ut av en foreldresamtale?
Jeg har aldri tenkt på at jeg kunne bruke tras som grunnlag for foreldresamtalen, men den er jo egentlig fin til det. Kjempe bra forslag. Tusen takk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Pessimistisk Optimist.
![]() Sv: Hva ønsker dere ut av en foreldresamtale?Tusen takk for gode svar alle sammen. Ikke lenge til jeg skal i gang med foreldresamtalene, men antagelig vil jeg plukke litt fra deres svar, og ta noe ut fra egne tanker og gå litt bort i fra det opplegget jeg har blitt opplært til å bruke. At jeg er møteleder for en foreldresamtale ser jeg som en selvfølge. Viktigere er at jeg skal skape rom for foreldrene til å komme med spørsmål og tanker rundt hva de ønsker for sitt barn, og hva de ser på som viktig. Hva foreldrene ønsker å vite, og ikke en oppramsing om hvem hva og hvordan nærmest. Barn er forskjellige og foreldre er forskjellige. Ting som må jobbes med både hjemme og i barnehagen er det alltid viktig å ta opp. Men ofte oppleves jo barna helt annerledes hjemme enn i barnehagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|