Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skrive før lese - i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-11, 13:22   #1
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Skrive før lese - i barnehagen

Men en ting med dette ordbildegreiene, hva hvis de skriver feil? På en måte tenker jeg at man bare skal la dem få skrive "IEI" og oppmuntre til all skriving. På den annen side lærer de jo da et feil ordbilde, og skjønner det ikke når det står "JEG" i bøkene.

Min jente skriver både med blyant og på pc, men det er jo lettest på pc. Nå ble jeg inspirert til å la henne skrive ut det hun har skrevet på pc, slik at hun kan øve på å lese det etterpå. Det må jeg prøve med henne i kveld.

Gammel 22-02-11, 13:33   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Men en ting med dette ordbildegreiene, hva hvis de skriver feil? På en måte tenker jeg at man bare skal la dem få skrive "IEI" og oppmuntre til all skriving. På den annen side lærer de jo da et feil ordbilde, og skjønner det ikke når det står "JEG" i bøkene.

Snuppa skrev ikke feil tidligere. De ordene hun kunne hadde hun lært seg ved å få de forklart fra oss. Og så bare memorerte hun bokstavrekkefølgen. Det er skikkelig imponerende hvor mange ord hun kunne huske.

Etter at hun knakk lesekoden er det hun skriver stappfullt av skrivefeil, fordi hun skriver det hun hører. Jeg har fått beskjed (på FP og av pedagoger jeg kjenner) om å ikke korrigere henne. Hun skal heller få lov til å glede seg over å bruke skriftspråket. For meg er det jo bare å lese lydene som står der, så skjønner jeg jo hvilket ord hun mener.

Gammel 23-02-11, 09:16   #3
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Min jente skriver både med blyant og på pc, men det er jo lettest på pc. Nå ble jeg inspirert til å la henne skrive ut det hun har skrevet på pc, slik at hun kan øve på å lese det etterpå. Det må jeg prøve med henne i kveld.

I Ullensaker brukes Tragetonmetoden systematisk i skolene fra første til fjerde klasse. Det fungerer helt suverent. Jeg var på et foredrag av Arne Trageton, og det ligger et rasjonale bak alle elementene i metoden. Skrivefeil er uproblematisk av to grunner: Elevene jobber alltid to og to, og de korrigerer hverandre. Og metoden gir så mye mengdetrening at når lesingen kommer vil ungene selv kjenne igjen riktige skrivemåter. Rettskrivingen blir selvkorrigerende. Forskning fra skoler i Stockholm viser at Tragetonelever i fjerde klasse har bedre rettskrivning, penere håndskrift og skriver i gjennomsnitt fire ganger lengre fritekstoppgaver enn elever som har fått tradisjonell lese- og skriveundervisning.

Det geniale med å skrive på PCer at det går fort og blir like pent hver gang. Da blir det automatisk lange historier, og ungene vet selv hva innholdet i historiene er uansett hva som faktisk står der (og derfor kan de også lese det fra første stund, selv om ingen andre skjønner hva de har skrevet). Utviklingen fra uforståelige tegn i tilfeldig rekkefølge til lange sammenhengende historier går imponerende raskt, stort sett i løpet av første klasse.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:13.