Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Bortoverski?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-11, 19:59   #1
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bortoverski?

Jeg hører stadig vekk (og leser her inne) voksne som sier bortoverski i stedet for langrenn.

Heter det virkelig bortoverski? Har det blitt et allment og godkjent norsk ord? Er det bare jeg som er gammeldags og bruker langrenn?

(Og bortover er nå litt misvisende all den tid de både går oppover bakker og glir nedover.)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 20:04   #2
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Sv: Bortoverski?

Bortoverski er barnespråk og pinlig å høre voksne folk bruke.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 20:20   #3
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Note, her.

Bortoverski er barnespråk og pinlig å høre voksne folk bruke.

Ja!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 20:04   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Frk. Pinlig melder seg.

Jeg sier bortoverski. Eller egentlig sier jeg bare "gå på ski", og presiserer med "bortoverski" om noen skulle finne på å tro at det dreide seg om slalåm. Det er nok basert på at jeg ser på "langrenn" som en sport, som absolutt ikke er det jeg bedriver. Naboen, som løper ned trappa hver kveld i kondomdrakt, han driver nok med "langrenn".

Jeg har for øvrig aldri hørt barn si det, bare voksne.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 20:08   #5
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Du kan ihvertfall skrive slalåm. Det gir poeng.

Gammel 24-02-11, 20:19   #6
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bruker bortoverski. Det vil si, jeg bruker ikke bortoverskiene mine så veldig ofte, men jeg bruker ordet bortoverski.

Gammel 24-02-11, 20:22   #7
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes bortoverski høres teit ut ja, som noe negativt. Men å si at jeg går på langrenn høres ut som jeg tror jeg er skikkelig god, noe jeg i k k e er. Turski kanskje?

Gammel 24-02-11, 20:22   #8
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig i at "bortoverski" høres veldig barnslig ut. Men for meg så er langrenn liksom idrettsgrenen langrenn. Og det føler jeg blir misvisende for det jeg foretar meg med ski på bena. Har vi ingen andre ord..?

Gammel 24-02-11, 20:44   #9
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier "bortoverski" når jeg snakker til små barn, ellers ikke. Grensen går ved ca 10 år. :vitenskapelig:

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 20:46   #10
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier bortoverski og nedoverski. Men nå har jeg ganske mange andre barnslige fraser i språket mitt også og lever godt med det. Andre får bare synes det er pinlig på mine vegne. Jeg er jo veldig klar over at det ikke heter bortoverski. Det heter ikke ulaseggjørlig heller. Det har aldri slått meg at det er barnslig språk, men at det ikke er spesielt korrekt er jeg jo fullt klar over. Og det synes jeg er helt greit i dagligdags jabbemål. Langrenn høres jo alt for stivt og konkurransepreget ut, da er man over på gå-fort-på-tynne-ski-nivå.

Gammel 24-02-11, 20:52   #11
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ulaseggjørlig. Jøss. Alt jeg skal lære på dette forumet.

Det verste ordet jeg ser her inne er avbefale. Grøss. Det er verre enn bakdel (som i motsatt av fordel).

Gammel 24-02-11, 20:52   #12
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg sier bortoverski og slalom. Bortoverski sier jeg mest for moro skyld, og bryr meg midt på ryggen om det er barnslig eller ikke.

Gammel 24-02-11, 20:55   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Jeg sier bortoverski og slalom. Bortoverski sier jeg mest for moro skyld, og bryr meg midt på ryggen om det er barnslig eller ikke.

For moro skyld er det ja. Det får være så barnslig det bare vil. Jeg har mange ord og vendinger når jeg snakker spesielt med kollegaer på jobb som definitivt ikke kan brukes i en seriøs samtale. Det har gått litt sport i å finne på nye snåle ord og uttrykk hos oss.

Gammel 24-02-11, 20:58   #14
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

For moro skyld er det ja. Det får være så barnslig det bare vil. Jeg har mange ord og vendinger når jeg snakker spesielt med kollegaer på jobb som definitivt ikke kan brukes i en seriøs samtale. Det har gått litt sport i å finne på nye snåle ord og uttrykk hos oss.

Enig. Det er jo bare artig. Nå jobber jeg i barnehage, hvis det har noe og si. Vi som jobber sammen har en utrolig artig tone oss i mellom, og sånne ord bare ler vi av.

Gammel 24-02-11, 20:59   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

For moro skyld er det jo ok. Å være barnslig er også helt ok. Problemet synes jeg oppstår idet noen bruker det i fullt alvor og tror det er et vanlig norsk ord. Mange tror det om ordet bakdel, f.eks. Snart begynner vel folk med avbefaling også.

Gammel 24-02-11, 21:02   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Note, her.

Du kan ihvertfall skrive slalåm. Det gir poeng.

Kanskje det veier opp?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Problemet synes jeg oppstår idet noen bruker det i fullt alvor og tror det er et vanlig norsk ord.

Næh, det gjør jeg ikke.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 20:59   #17
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kunne ikke ramlet meg inn å si bortoverski. Ikke til barn en gang. Jeg sier at jeg går på ski, da sier det seg selv at det ikke er slalåm. Det er nemlig umulig å gå på slalåmski, men trengs det spesifisering sier jeg langrenn.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 20:59   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier bortoverski og bortoverbakke. Det er da helt opplagte begreper.

Og når ble det galt å være barnslig?!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 21:06   #19
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg sier bortoverski og bortoverbakke. Det er da helt opplagte begreper.

Og når ble det galt å være barnslig?!

Bortoverbakke ja.

Min bror hadde forresten det beste ordet for ironi da han var liten: omvendtmening. Det har overlevd i familien for å si det sånn.

Gammel 24-02-11, 21:04   #20
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Standard

Har dere bortoverskientusiaster bortoversko også?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:38.