Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bilsetefrustrasjoner igjen!

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-03-11, 21:13   #41
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsetefrustrasjoner igjen!

Snuppa her i huset er 9 kg og 75 cm, og jeg har tatt henne ut av Cabriofixen. Nå var det fordi vi likevel fikk et DL i hus, men jeg synes ikke barn som nærmer seg hennes størrelse sitter særlig bra i det lenger. Det er sikkert tilfredsstillende nok sikkerhetsmessig, men jeg synes det er trangt og knotete å få på selene. Jeg ville aldri kjøpt nytt Cabriofix til en som allerede var over 8 kg.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 21:14   #42
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

Brio har også et babysete til 13 kg, som kan brukes med / uten base og med / uten isofix på basen.

Brio sitt bilsete er en del trangere (smalere) enn MC. Det virker også litt kortere. Et vennepar har et barn som er nokså jevnstort med minsten, og de må bytte sete før oss.

Gammel 01-03-11, 21:14   #43
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

DL trenger ikke isofix og tar liten plass.

Stemmer det. Vi har et DuoLogic, og det er et supert sete. Avhengig av hvor i verden du bor så hadde du vært hjertelig velkommen hit for å få prøve vårt i bilen.

Men disse billige setene uten forankring eller støttebein ville jeg unngått så langt det er mulig. De fleste må snues ved 10 kg. Alle jeg har sett er 0-10 kg bakovervendt og 9-18 kg forovervendt. Finnes flust av slike seter som det reklameres for i øst og vest på finn.no.

Har 7-seter vi også, men skal vi ha noen på bakerste rad så går de inn bagasjeromsveien, og ikke via midtre rad der vi har 3 barneseter stående.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 21:16   #44
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Du kan feste Cabriofixen med bare trepunktsbeltet Og jeg tror Niobe har rett i at dette setet er romsligere enn andre babyseter.

Gammel 01-03-11, 21:28   #45
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men skal du kjøpe et sete, kjøp duologic. Cabriofix må være hvis du får lånt et, så får du utsatt problemet et år.

Gammel 01-03-11, 21:29   #46
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men skal du kjøpe et sete, kjøp duologic. Cabriofix må være hvis du får lånt et, så får du utsatt problemet et år.

Det er jeg enig i. Men DL har jo støtteben, så såvidt jeg har skjønt utgår det.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 21:33   #47
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis både støttebein og forankringsseler utgår tror jeg bakovervendt etter babysetestadiet utgår.

Gammel 01-03-11, 21:47   #48
emin

emin sin avatar

emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Du har faktisk ikke lov til å ha annet enn beltestol i bakerste rekka. Setene (i bilen) er ikke godkjente for det, rett og slett.

Har du link på det? Ikke det at jeg ikke tror deg, men greit å ha noe å slå i bordet med dersom noen skulle kommentere noe til oss noen gang ang. de to bakerste setene i vår bil.

Eller, når jeg tenker meg om så mener jeg å ha lest noe om det i instruksjonsboka til bilen vår. *stikker og sjekker*

Edit: I instruksjonsboka til bilen min står det at de to bakerste setene kun er godkjent for bakovervendte seter i klasse 0 og 0+, samt forovervendte seter i klasse I, II og III. Altså bakovervendte babyseter, og resten forovervendte seter.

Sist redigert av emin : 01-03-11 kl 21:53.
Gammel 01-03-11, 22:04   #49
emin

emin sin avatar

Standard

Du må se i bilenes instruksjonsbøker ja. "Klappseter" kan kun brukes med beltestol.

Ja, det spørs jo hva som defineres som klappseter. I min S-Max så felles setene opp fra gulvet, men det er "skikkelige" seter og ikke slik som i min fars Outlander, f.eks. som er sørgelige greier.

Det er samme instruksjonsbok for Ford Galaxy og Ford S-Max ser jeg, og Galaxy har seter man fysisk må ta ut. Under Galaxy sitt avsnitt står det at de to bakerste setene er godkjent for alle klasser, både forovervendt og bakovervendt.

Gammel 01-03-11, 22:18   #50
Tuddelu
I farta ...

Tuddelu sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Brio sitt bilsete er en del trangere (smalere) enn MC. Det virker også litt kortere. Et vennepar har et barn som er nokså jevnstort med minsten, og de må bytte sete før oss.

Vi hadde dette til Lillemor og hun satt i det til hun var halvannet år. Hun er ikke av de største og var vel omkring 80 cm og 9-10 kg da vi flyttet henne over i Britax TWE vi hadde etter storebror. Vi kjøpte nettopp Biro-setet fordi det var relatvit smalt og vi hadde/har seriøse plassproblemer i baksetet med tre unger og seter. Hun kunne fint at sittet der lengre om det hadde vært en annen årstid. Med diger babydress ble det etter hvert litt trangt, men hun var langt unna å ha hodet over kanten og altså langt unna vektbegrensningen på 13 kg

For øvrig er jeg jo stor tilhenger av TWE, da. Det er lite plasskrevende og selv i vår trange bil funker det fint å ha det bakovervendt og likevel ha grei plass foran. Men det har jo slynger, da. Jeg trodde ikke det fantes stoler som verken hadde slynge eller støttebein, jeg!

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 22:21   #51
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønner ikke hvorfor forankringsseler må utgå? Står ikke midtrekka fast i noe? Den svever vel ikke i løse lufta? Alt som sitter fast i karosseriet kan man feste forankringsseler i - i mine foreldres bil trer vi dem rundt festet mellom sete og seterygg.

Minien her i huset sitter i en Brio Zento. Han fikk nytt sete da han var rundt 15 måneder (har små barn), og da vippa jeg setet litt bakover for at sittestillingen ikke skulle bli så bratt. Det tok litt mer plass enn sånn som setet står nå.

Zentoen kan festes med trepunkts. Min mini sitter i midten bak. Han er 3,5 år og nesten en meter. Det er behagelig for beina enda (har ikke vippa stolen over kanten, da det ikke er plass til det - men den støtter seg mot forsetene slik at den ikke er frittstående). Har plass til to smale beltestoler i baksetet, men det er klart det er trangt å få på selene.

Jeg har en liten Mitsubishi Lancer. Eksen er 180 cm og ville helst ha setet helt bak når han kjørte. Han overlevde dog med setet litt lenger fram. Jeg er er ikke så lang, men noe bred, og det gikk fint å både kjøre og sitte på. Eksen var helst ikke passasjer, men han fikk plass i passasjersetet, han også. Jeg har også fått skvist inn et par lange menn i bilen. 190 og deromkring. Som passasjerer altså.

Gammel 01-03-11, 22:23   #52
ILY
Multitasker

ILY sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Her ;)
ILY er populærILY er populærILY er populærILY er populærILY er populær
Standard

Vi har en nyere Zafira med isofix og har kjørt med alle 7 setene oppe der et av setene var et DL. Montert på midterste rad.

Da vi kjøpte bilen sa vår Opel forhandler at man ikke skal bruke annet enn beltestoler i de bakerste stolene. Tror faktisk det står i brukermanualen også når jeg tenker meg om.

Gammel 01-03-11, 22:34   #53
emin

emin sin avatar

Standard

Galaxy har jo skikkelige seter i tredje rekke. Vi har seter som felles opp fra gulvet i XC90en, og disse kan ikke brukes til annet enn beltestoler. Skal se om jeg finner noe mer om dette.

Gjør det du. Har ingen planer om å bruke sete 6 og 7 til annet enn reservebruk, og da er det uansett beltestolalder eller voksne som skal sitte der. Men må si jeg ble litt overrasket over det som står i manualen vår. Det jeg refererer til står spesifikt under punktet for S-Max, for som sagt så har spesifikasjonene for Galaxy sitt eget punkt.

Gammel 01-03-11, 23:00   #54
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hm, dette med kun babysete/beltestol i klappseter var helt nytt for meg!
Vi har Corolla Verso, og de bakerste setene felles der opp fra gulvet. Har aldri hatt bakovervendt barnesete der, kun beltestoler. Heldigvis. Sjekke instruksjonsbok i morgen.

Og jeg lurer også på hvorfor ikke det nye setet kan stå i midtrekka?
Da mine yngste satt bakovervendt i sine seter satt de på høyre side og i midten. En større unge på venstre side, og en i bakerste rad.
Du har sikkert gode grunner for planene dine, men når du ikke utfyller mer enn du gjør så vil man jo gjerne hjelpe og foreslå da vet du.
Jeg synes også det høres ut som en Duologic kunne vært et fint valg for dere.

Gammel 01-03-11, 23:05   #55
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan tenke meg grunnen til at setet ikke kan stå i midten: logistikken for å få de to store ut og inn av baksetene. Med to fastmonterte stoler i midtrekka må en demonteres for å kunne vippe fram ryggen på en av setene på midrekka. Men dette kan vel unngås om stolen til minste står i midtsetet? Enten ved at begge de store sitter bak eller at bare en sitter bak og man bruker bagasjeluka som inn-/og utgang?

Gammel 02-03-11, 00:15   #56
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Jeg kan tenke meg grunnen til at setet ikke kan stå i midten: logistikken for å få de to store ut og inn av baksetene. Med to fastmonterte stoler i midtrekka må en demonteres for å kunne vippe fram ryggen på en av setene på midrekka. Men dette kan vel unngås om stolen til minste står i midtsetet? Enten ved at begge de store sitter bak eller at bare en sitter bak og man bruker bagasjeluka som inn-/og utgang?

Helt riktig. Å bruke bagasjeluka funker ikke, det har vi prøvd ut. Og med to fastmontertestoler forran vil det ikke være mulig å vippe setene bakover, uansett hvor stolene står, vi har prøvd det også.
Men jeg må nå sjekke instruksjonsboka i forhold til dette med hvilke stoler som kan plassres der. Sikkerhetsmessig er det nemlig anbefal og sette de minste bak, fordi det er de minst sikre plassene og de minste har de mest sikre setene (ga det mening?)

Og er det bare tillatt med beltestoler bak må vi legge kabalen enda en gang og da må lillebror snues om litt

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-11, 09:36   #57
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Er dere 6 eller 7 i bilen? (beklager at jeg faller litt av, men prøver å hjelpe med å finne en løsning)

Gammel 02-03-11, 10:03   #58
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Den eneste måten du kan sikre alle på forsvarlig og rimelig praktisk uten å bytte bil (tror jeg), er å koble ut airbaggen foran, sette to stoler på høyre side i 1. og 2. rad, beltestolene helt bakerst og ledig plass til voksen nr 2 bak fører.

Gammel 02-03-11, 10:08   #59
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Den eneste måten du kan sikre alle på forsvarlig og rimelig praktisk uten å bytte bil (tror jeg), er å koble ut airbaggen foran, sette to stoler på høyre side i 1. og 2. rad, beltestolene helt bakerst og ledig plass til voksen nr 2 bak fører.

Jeg tror også at det er den sikreste løsningen, selv om det ikke er stas for voksen nr 2 å alltid være henvist til baksetet.

Gammel 02-03-11, 10:15   #60
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg tror også at det er den sikreste løsningen, selv om det ikke er stas for voksen nr 2 å alltid være henvist til baksetet.

Nei, men når alternativet er å ikke få med seg alle eller måtte demontere og montere stort barnesete for hver tur tror jeg det er greiest likevel.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:09.