|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hvilken vei sitter barnet i bilen? | |||
| 0- 1 år, bakover |
|
34 | 12,59% |
| 1- 2 år, bakover |
|
34 | 12,59% |
| 2- 3 år, bakover |
|
53 | 19,63% |
| 3- 4 år, bakover |
|
37 | 13,70% |
| 4- 5 år, bakover |
|
21 | 7,78% |
| 5- 6 år, bakover |
|
4 | 1,48% |
| 6-7 år, bakover |
|
1 | 0,37% |
| 0-1 år forover |
|
0 | 0% |
| 1-2 år, forover |
|
3 | 1,11% |
| 2-3 år, forover |
|
6 | 2,22% |
| 3-4 år, forover |
|
22 | 8,15% |
| 4-5 år, forover |
|
42 | 15,56% |
| 5-6 år, forover |
|
78 | 28,89% |
| 6-7 år, forover |
|
53 | 19,63% |
| 7+ forover |
|
122 | 45,19% |
| 7+ bakover |
|
1 | 0,37% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 270. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?
"Da vi var unge hadde vi ikke engang bilbelte på og vi lå i hattehylla eller satt på lasteplanet- og det gikk jo bra for oss!" |
|
|
|
|
|
#142 |
|
Tidsklemma
|
Kanskje mange tenker at "Det skjer ikke oss" eller ikke er villig til å tenke gjennom konsekvensen av ting?
|
|
|
|
#143 |
|
Ser fremover!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?Guttene, som snart er fem og ni år, de sitter i beltestol, fremover.
|
|
|
|
#144 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?Jeg blir litt matt i bilsikringsdiskusjoner i nabolaget. Nabolaget deler på å kjøre til fritidsaktiviteter. Det eneste argumentet som gikk inn når jeg sa at jeg nektet å kjøre 5/6-åringer fullstendig uten sikring i bilen var at jeg kunne få bot om vi ble stoppa.
|
|
|
|
#145 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg pratet om barn over 7 år og du kan vel være enig i at de færreste praktisk sett har de bakovervend da? Det er ingen tvil om at det er best med bakovervendt inntil en viss alder, og kommunikasjon var vel bare en av flere faktorer jeg nevnte som er utslagsgivende for forovervendt på større barn. Tror ikke det er særlig grunn til å kverulere rundt det mer, jeg skjønner at det ikke et hovedpoeng eller et stort argument for motsatt inntil en viss alder. Men at mange foretrekker kommunikasjonen forover er nok rimelig sikkert.
|
|
|
#146 |
|
Nek er allrighte dyr
Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?[quote=Mex;2699381]Kanskje mange tenker at "Det skjer ikke oss" eller ikke er villig til å tenke gjennom konsekvensen av ting?
|
|
|
#147 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2011
![]() |
Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?Minstemann sitter bakovervendt, de tre store forovervendt
|
|
|
#148 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?Mange er klar over anbefalingane, men lener seg mot at så lenge det er godkjent, så er det ok. Derfor snur enkelte 1-åringar framover og setter små barn på pute. Det er ikkje ulovleg. Og det veger tungt for mange.
|
|
|
#149 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Ja, jeg vet jo at det ikke er mange som sitter bakovervendt helt til de er sju år. De fleste må på ett tidspunkt snus fordi de vokser ut av det bakovervendte setet, men det finnes jo sjuåringer i ulike størrelser også og om de fremdeles passer i ett bakovervendt sete er det fremdeles den beste måten og sikre dem på.
|
|
|
#150 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Dette er et problem her også, men da i forhold til skolejentene mine. Jeg har vel knapt opplevd at noen sikrer ungene forskriftsmessig, selv ansatte i politiet (som virkelig burde visst bedre, og også gått foran som et godt forbilde) gjør det ikke. Jeg blir rimelig oppgitt. |
|
|
|
|
|
#151 |
|
Nek er allrighte dyr
Hadde tatt seg ut med bakovervendt sjåfør.
|
|
|
#152 |
|
Hertuginne
|
Det har du rett i. Men hvor mye bedre det er, er faktisk avhengig av størrelsen på ungen (og størrelse har som oftest en sammenheng med alder). Jo større en person er, jo bedre tåler kropp og nakke en smell. Derfor blir sannsynlighet/konsekvens-vurderingen annerledes for en syv-åtte-åring enn for en toåring. Og hvis man da skal gjøre en helhetlig kost/nytte-vurdering av å ha en bilsyk, kranglete femåring bakovervendt eller forovervendt, må man faktisk ta inn over seg alle faktorer i dette bildet. Og det er her jeg blir litt småfrustrert over enkelte, som har sett seg fullstendig blind på bakover-er-tryggest-informasjonen, og for sitt bare liv ikke klarer å se at enkelte andre faktisk gjør en god kost/nytte-vurdering, inkludert en skikkelig risikovurdering, før de velger som de gjør. Kunsten er faktisk å se hele bildet, og det tror jeg ikke alle gjør, verken i den ene eller den andre leiren.
|
|
|
#153 |
|
Hertuginne
|
Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?Og forresten, skal man gjøre en skikkelig vurdering av risiko så spiller også fart og lengde på tur inn. Jo større fart, jo større konsekvens ved en smell. For oss som bare bruker den ene bilen vår på strekninger med 40-sone når vi har barna ombord så er faktisk risikoen ved å ha ungene fremovervendt lavere enn i den bilen som vi bruker til kjøring på motorveien.
|
|
|
#154 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?3- 4 år, bakover og 5-6 år, forover.
|
|
|
#155 |
|
På vei
Ved risikoanalyse er risiko gitt av konsekvens multiplisert med sannsynlighet for at noe skjer. Risikoen kan dermed være større i tettbygd strøk med lav fartsgrense enn på motorveien. |
|
|
|
|
|
#156 |
|
Hertuginne
|
Men selv om sannsynligheten går opp, vil konsekvensen av en smell bli betydelig lavere, og man går fra å være veldig høyt oppe i en risikomatrise (i det jeg vil kategorisere som rød risiko) til å være nede i oransje sone på grunn av reduksjon i konsekvens. Selvsagt vil det alltid kunne diskuteres rundt risikoberegningen, og jeg tviler ikke på at du har kunnskapen til å regne på det selv, men veldig mange glemmer at risiko ikke bare er sannsynlighet og at konsekvensen er en fast verdi.
|
|
|
#157 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?Begge sitter bakovervendt og kommer til å gjøre det lenge. |
|
|
|
|
|
#158 |
|
På vei
Det hjelper ikke om fartgrensen er på 40 km/t dersom en ruset person kommer dundrende inn i bilen deres i 100 km/t. Har du tenkt på det? Konsekvensen kan dessuten være større enn det man gjerne tror ved kollisjon i lav hastighet. Jeg tror mange undervurderer dette. Det handler ikke bare om å ikke bli drept, men også om å unngå alvorlige og unødvendige skader. |
|
|
|
|
|
#159 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Hvilken vei sitter barnet ditt?8 mnd bakover og 4 år forover.
|
|
|
#160 |
|
Hertuginne
|
Oh come on, selvsagt har jeg tenkt på det.
|
![]() |
|
|