Sv: Skal dere være med på Coca Cola-boikott?
Jeg er helt for å støtte Amnesty. Men jeg skjønner ikke poenget med å trekke på skuldrene over Martinedrapet likevel. Det er faktisk også en ung kvinne som ble drept nådeløst. Det er ikke mer høyverdig å drepes om man er mørk heller. Det er like leit uansett hvem man er om man blir myrdet. Og det er like kjipt uansett hvem offeret var når en drapsmann går fri uten å stilles for retten.
Jeg ser ikke noen motsetning mellom å forbanne Martines drapsmann samtidig som man fortviler over steining av kvinner. Jeg ser det heller ikke som det minste vanskelig å gjøre begge deler. Jeg klare å både boikotte Coca Cola og å la være å reise til Tyrkia på ferie.
Det er fint å reklamere for Amnesty, men i denne sammenhengen blir det seende litt ut som det som skrives betyr at man ikke skal ta så nøye eller bruke engasjement på denne saken fordi det finnes flere saker der ute.
Jeg synes man skal være lynforbannet over brudd på ytringsfriheten i Norge samtidig som man sloss mot apartheid i Sør-Afrika den gangen det var aktulet. Og at man skal bry seg tungt og mye om palestinske barn som får pissepotter med innhold tømt i hodet på lekeplassen av jødiske settlere samtidig som man fortørner over en lærer som ikke tilrettelegger i klassen her hjemme. Eller at det er lov å rise ungene på skolene i England.
|