Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Beste regntøyet til en lang førsteklassing?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-11, 15:58   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Beste regntøyet til en lang førsteklassing?

Jeg må ut på regntøyjakt, i størrelse 134. Brukeren herjer, klatrer, henger seg fast, løper, faller og er en gjennomsnittlig aktiv seksåring. Problemet er at han er så lang! Og regntøyprodusentene tror tydeligvis at barn som er så lange, de har sluttet å herje, og vil ha tynt voksenregntøy.

Hvor finner jeg slitesterkt, behagelig, og helst litt pustende regntøy?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 16:06   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Beste regntøyet til en lang førsteklassing?

Jeg har sluttet å bruke regntøy og bruker heller skallsett. I år skal hun på 6 ha HH tech bukse og jakke. XXL har tilbud nå på buksene til 179, G Max til 199 og jakke til 299.

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 16:15   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men holder disse skallsettene mål? Det er snakk om et barn som ligger på bakken og bader i vanndammer, altså.

Gammel 03-03-11, 16:23   #4
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg har også en lang, smal førsteklassing, og hun trenger også nytt regntøy nå. Tror hun klarer seg med 128. Min erfaring er at skallklær holder til et visst punkt, men at man trenger regntøy i tillegg. Jeg er veldig glad i HH sine Helly Tec-klær, men T klarte å få hull på buksekneet ved første gangs bruk i fjor. Tror jeg skal kjøpe en Po.P-bukse i år, for jeg synes den virker litt mer slitesterk.

Venter på gode tips sammen med deg, Tallulah.

Gammel 03-03-11, 16:28   #5
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Vårt skalltøy holder tett, vi bruker aldri regntøy lenger.
Bader og svømmer ungen i vanndammer så blir ungen våt, men det ble ungen også med regntøy.
I vanlig normal lek i regnvær uten svømming har ungen aldri vært våt i skallklær, og heller ikke klam som ungen ble i regntøy.

Gammel 03-03-11, 21:23   #6
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Min erfaring er at skallklær holder enda mer tett enn regntøy.

Gammel 03-03-11, 21:24   #7
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men holder disse skallsettene mål? Det er snakk om et barn som ligger på bakken og bader i vanndammer, altså.

I vårt tilfelle så holdt skallsettet fra POP mål mens regntøyet fra Reflex ikke gjorde det. Etter at jenta vår, flere dager på rad, ble våt i regnsettet sitt, dro jeg på senteret her og kjøpte altså todelt sett fra POP. Etter det var hun ikke våt en eneste gang, så regntøyet tok jeg likegodt med hjem. I tillegg til at skallsett holder ungen tørr, så er klærne pustende, så man slipper å bli klam, slik man ofte blir i gummitøy.

Dette var på våren i fjor, og sist høst gadd jeg ikke engang å kjøpe regntøy.

I år skal hun prøve ut Isbjørn skallsett samt at hun har POP jakke og Hellytec bukse til reserve.

En unge som ligger på bakken/ sitter i vanndammene, blir ungene våte uansett siden vannet vil sige inn mellom bukseben og støvler...

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 21:25   #8
Curly

Medlem siden: Sep 2010
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

Vi bruker kun skallsett.
Tuppa i barnehagen er vel stort sett den eneste som bruker skallklær og i følge barnehage personalet snart den eneste som alltid er tørr.

Har Bergans til vår lange 7 åring. Han bruker str 146/152. Bukse har vi skogstad og HellyTech. Holder kjempebra

Gammel 03-03-11, 21:31   #9
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Min erfaring er at skallklær holder enda mer tett enn regntøy.

Gammel 03-03-11, 21:33   #10
millact

Standard

Vi hadde vanlig regntøy fra Kapp Ahl og reflex de første bhg årene, men jeg kommer aldri mer til å kjøpe det, dvs vanlig regntøy. Etter at vi sluttet med regntøy er det slutt på å måtte bruke skiftetøy i bhg fordi de ble våte.

Gammel 03-03-11, 22:34   #11
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har ikke hatt regntøy på mange år. Bruker kun teknisk tøy, fra 8848 Altitude, Reimatec og Bergans. Er knallfornøyd!

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 13:31   #12
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Vi bruker ikke regntøy, kun skallklær fra Reima og Troll . I år prøver vi fra Isbjørn.
Poden er mer tørr enn de som bruker regntøy.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 14:12   #13
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av reflex2011@live.no, her.

Reflex har også regntøy som er tekniske og er veldig fornøyd.

Det tekniske regnsettet har bare 5000 i vannsøyle, i mine øyne duger ikke dette i dårlig vær. Holder nok for duskregn og vått gress o.l men absolutt ikke i skikkelig regnvær. Isbjørn, Bergans og P.OP blandt annet har minimum 10.000 i vannsøyle.

Mon tro det er snikreklame her forresten

Sist redigert av Esme : 04-03-11 kl 14:46. Årsak: Fjernet lenke
Gammel 04-03-11, 14:18   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Men dette skalltøyet, bruker dere det kun som regntøy? Jeg ser for meg at det blir innmari dyrt. Gi meg gjerne eksempler på akkurat hvilke modeller dere snakker om. :trenger teskje:

Gammel 04-03-11, 14:29   #15
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Standard

Men dette skalltøyet, bruker dere det kun som regntøy? Jeg ser for meg at det blir innmari dyrt. Gi meg gjerne eksempler på akkurat hvilke modeller dere snakker om. :trenger teskje:

Bruker det på vår og høst, når det er vått, kjølig, regnvær.....Jakken blir brukt hele våren/høsten og buksen etter behov. Trenger strengt tatt ikke regntøy eller annen vær/høstjakke, men jeg foretrekker å ha en ltt lettere jakke i tillegg som er for litt varmere dager. Og ja, det er mye dyrere enn vanlig gummitøy, men du har større bruksområde og du slipper klamme unger. Skallsettene puster i tillegg til at de er vanntette. Mange bruker også skallsett på vinteren med ull under. Selv bruker både jeg selv og ungene skallsett fra senvinteren/våren og på høsten og fram til det blir veldig kaldt. Ofte er det gode innstrammingsmuligheter, så man kan godt kjøpe litt stort slik at det varer et par sesonger. Storesøster har et sett fra Swedemount (kjøpt i Sverige) som har 20.000 i vannsøyle, det samme har Isbjørn settet til lillesøster. Mange regnsett/gummisett har kun vannsøyle på 5-8000, så da sier det seg selv hvilke som tåler mest vann...

ISBJØRN OF SWEDEN:

BERGANS: (Bergans Stallo II)

POLARN O PYRET: (har mange fine farger i vår)

Sist redigert av Liljekonvall : 04-03-11 kl 14:43.
Gammel 04-03-11, 14:35   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Takk for tips, Liljekonvall. Hvordan er slitestyrken på disse plaggene? Det blir jo mye skrensing på asfalt i regn, og man henger seg opp i pinner og liknende. Om det har gått hull på et (relativt) billig regntøy, har det ikke gjort så mye, og vi har fikset endel med gaffa. Men dette har vi jo ikke råd til å bytte ut i samme frekvens.

Gammel 04-03-11, 14:46   #17
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liljekonvall, her.

Det tekniske regnsettet har bare 5000 i vannsøyle, i mine øyne duger ikke dette i dårlig vær. Holder nok for duskregn og vått gress o.l men absolutt ikke i skikkelig regnvær. Isbjørn, Bergans og P.OP blandt annet har minimum 10.000 i vannsøyle.

Mon tro det er snikreklame her forresten

Jepp.

Jeg fjerner lenken i innlegget ditt jeg.

Gammel 04-03-11, 14:53   #18
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Standard

HELLY HANSEN : Er vel det billigste av de variantene jeg har lagt inn her, har hatt settet selv, men ikke prøvd det i regnvær (hadde da ikke fått helt øynene opp for at skallklær også kunne duge som regnklær til barnehagebarn).

REIMATEC:

Ellers har du Ticket to Heaven, Skogstad, Stormberg blandt annet.

Jeg har prøvd ut POP, BERGANS STALLO og REIMATEC (heldress)og alle er absolutt vanntette. Reimatec er imidlertid mindre slitesterkt enn de to andre. Nå skal vi altså prøve Isbjørn of Sweden som har fått masse skryt.

Gammel 04-03-11, 14:57   #19
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Standard

Takk for tips, Liljekonvall. Hvordan er slitestyrken på disse plaggene? Det blir jo mye skrensing på asfalt i regn, og man henger seg opp i pinner og liknende. Om det har gått hull på et (relativt) billig regntøy, har det ikke gjort så mye, og vi har fikset endel med gaffa. Men dette har vi jo ikke råd til å bytte ut i samme frekvens.

Har kjempegod erfaring med Bergans og POP hva slitestyrke angår. Isbjørn ser også ut til å være veldig slitesterkt. Men skrensing på asfalt....det tør jeg ikke garantere at holder altså . Men jeg har ei jente som ikke herjer aller mest, men er normalt aktiv med klatring, løping osv....
Men jeg er av formening om at disse skallklærne tåler mer enn vanlig regntøy iallefall.

Gammel 04-03-11, 14:58   #20
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jepp.

Jeg fjerner lenken i innlegget ditt jeg.

Good!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:44.