Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Storbyferie: Hvor mye planlegger dere?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-11, 20:50   #1
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Storbyferie: Hvor mye planlegger dere?

Jeg og venninnen min planlegger Londontur, eller det vil si, jeg planlegger fordi hun mener det ikke er noe stress med det. Hun har vært på storbyferie en gang tidligere og sier at de da leste litt i guideboka på flyet på vei ned og tok ellers ting litt sånn som de kom.

Vel, jeg er nesten helt motsatt. Ingen av oss har vært i London tidligere og jeg vil gjerne få med meg så mye som mulig på den tida vi er der. Jeg synes det er gøy å undersøke og lese om byen og hva man kan oppleve der. Jeg koser meg mens jeg setter sammen en plan over dagene vi skal være der. Det er ikke snakk om en veldig stram plan altså, men en utarbeidet med tanke på reisetider, lokalitet og hva jeg har lyst at vi skal oppleve på turen. Vi skal også ha med min femårige datter og jeg synes derfor at det er gøy å legge turen til rette for henne også.

Som dere ser er ikke jeg og venninnen min helt feriekompatibel og i og med at jeg opplever å bli gjort litt narr av pga. planen min så lurer jeg på om jeg er alene her i verden om å ønske å planlegge nøye når man skal ut på en såpass kort tur (fire dager)?

Så hva gjør dere andre? Storbyferie etter innfallsmetoden eller nøye utarbeidete planer?

Gammel 08-03-11, 20:51   #2
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Storbyferie: Hvor mye planlegger dere?

Storbyferie etter innfallsmetoden for min del hvertfall.
Å ha en plan for hvert sekund i døgnet blir for mye for meg.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 20:53   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vanligvis etter innfallsmetoden: kjøpe Lonely Planet på Gardermoen og ta det deretter.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 20:53   #4
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi pleier å legge planer underveis, med rom for å ombestemme seg om vi får lyst til det. Researcher og tenker gjerne litt på hva vi har lyst til å gjøre og om det er spesielle steder vi vil spise, men legger ikke opp timeplan dag for dag.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 20:54   #5
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg planlegger ikke. Har stort sett noen meninger om steder/severdigheter/restauranter/kultur osv jeg ønsker å få med meg, men har ingen tanker om når eller hvordan, stort sett. Derfor ender vi gjerne med å få med oss brøkdelen av det vi har lyst til, men så oppdager vi mye annet spennende i stedet.

Gammel 08-03-11, 20:54   #6
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Planlegger ikke i detalj. Men noterer meg ofte adresser/t-bane stopper for butikker, spisesteder og attraksjoner jeg har lyst til å få med meg. Evnt plotter det inn i Google map før jeg drar.

Gammel 08-03-11, 20:54   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg planlegger for øvrig mye mer detaljert når jeg reiser med barn. Av en eller annen grunn er de ikke tilfreds med å starte turen med et par timer på en fortauskafé mens man finner ut hva man skal gjøre resten av dagen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 20:57   #8
Tranquil
Erfaren

Tranquil sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Tranquil er populærTranquil er populærTranquil er populærTranquil er populær
Standard

Planlegger ikke detaljert, men skriver ned en liste ned alle tingene jeg har lyst til å se og gjøre. Og så forsøker vi å få sett det meste, men ofte er det flere ting på lista enn vi rekker. Så da tenker jeg alltid at jeg har en god anledning til å reise tilbake sieden en gang....

Tranquil er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 20:58   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stiller godt forberedt, men planlegger ikke dagene i detalj. Jeg har derimot satt meg godt inn i de ulike tilbudene og hva jeg ønsker å få med meg, jeg hater å gå glipp av ting.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 21:03   #10
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer litt an på om det er en ny by eller en jeg har vært i mange ganger, og om det er en kort eller lang tur. Men som regel planlegger jeg en del, det er som regel mye jeg vil få med meg. Ikke minst er jeg helt ram til å planlegge restaurantbesøk.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 21:05   #11
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg planlegger ikke. Har stort sett noen meninger om steder/severdigheter/restauranter/kultur osv jeg ønsker å få med meg, men har ingen tanker om når eller hvordan, stort sett. Derfor ender vi gjerne med å få med oss brøkdelen av det vi har lyst til, men så oppdager vi mye annet spennende i stedet.

Ja, man kan kanskje oppleve andre ting, men jeg klarer liksom ikke å tenke at vi sikkert kommer til å snuble over noe gøy. London byr jo også på så mange muligheter og jeg kjenner jeg er litt redd for å gå glipp av noe. Jeg skjønner jo at det er umulig å få med seg alt, men jeg synes det er tryggere å velge bevisst hva vi skal få med oss og hva vi forsaker denne gang.

Gammel 08-03-11, 21:07   #12
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det kommer litt an på om det er en ny by eller en jeg har vært i mange ganger, og om det er en kort eller lang tur. Men som regel planlegger jeg en del, det er som regel mye jeg vil få med meg. Ikke minst er jeg helt ram til å planlegge restaurantbesøk.

Ja, ikke sant! Hvis du har noen gode restauranttips i London så tar jeg gjerne i mot.

Gammel 08-03-11, 21:08   #13
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Jeg ser i hvert fall at det er mange fler som foretrekker innfallsmetoden enn jeg hadde trodd så det må jo ha noe for seg.

Gammel 08-03-11, 21:10   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg stiller godt forberedt, men planlegger ikke dagene i detalj. Jeg har derimot satt meg godt inn i de ulike tilbudene og hva jeg ønsker å få med meg, jeg hater å gå glipp av ting.

Det er omtrent det jeg gjør også. Og så har vi kanskje planlagt konsert eller teater på forhånd, og det er jo på et bestemt tidspunkt, og så sjekker vi om det er noen spesielle utstillinger som går, og om noen av tilbudene har odde åpningstider eller er stengt på mandager eller noe sånt. Det hender jeg skisserer en plan for turen ("museum X på fredag, bydel Y på lørdag"), men da er det sjelden mer enn én ting per dag; vi vil helst ikke overplanlegge og slite oss ut.

Gammel 08-03-11, 21:15   #15
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har som oftest en plan om å planlegge, men det er ikke alltid jeg får det til.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 21:26   #16
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Det skal sies at laptop i sekken og trådløst nett på hotellet er påkrevet. Mye av planleggingen skjer "on site".

Gammel 08-03-11, 21:28   #17
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Planlegger veldig detaljert, lager handlelister og noterer hvor jeg får kjøpt de
forskjellige varene(sånn at adressene er i nærheten av hverandre, så jeg slipper å
bruke tid på å lete), sjekker ut resturanter på nett, bestemmer sånn ca hvilken dag
man skal gjøre hva, ellers tar jeg det som det kommer

Ofte har man ikke så mange dagene på storbyferier og da må man utnytte tiden godt!

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 21:30   #18
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Planlegger veldig detaljert, lager handlelister og noterer hvor jeg får kjøpt de
forskjellige varene(sånn at adressene er i nærheten av hverandre, så jeg slipper å
bruke tid på å lete), sjekker ut resturanter på nett, bestemmer sånn ca hvilken dag
man skal gjøre hva, ellers tar jeg det som det kommer

Ofte har man ikke så mange dagene på storbyferier og da må man utnytte tiden godt!

Åååå, en sjelefrende!

Gammel 08-03-11, 21:40   #19
Christa
Bør lage seg en tittel selv

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Jeg leser mye, plukker meg ut noe som jeg må ha med meg og noe som jeg ønsker men som ikke er første pri. Sjekker restauranter da det er viktig med god mat for oss på ferie. Er barnet med sjekker jeg ting som passer for henne. Men det er ikke planlagt time for time, bare litt sånn passe

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 21:46   #20
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Åååå, en sjelefrende!

Dere må få med dere vaktskifte på Buckingham palace, Regents park med
alle ekornene, vet ikke om Madame tussauds er poppis for 5-åringen?
Kanskje London eye kunne vært noe?(da må dere forhåndsbestille så dere
slipper den laaaange køen, forhånsbestilte må vente rundt 30 min)
Hamleys lekebutikk og disneystore er populært for barn(har ikke hatt med
barn, men vært der selv). Det er nok en del å gjøre med barn i London, men
siden jeg ikke hadde med barn så er jeg ikke så erfaren på det.
Reiser dit snaaart, og jeg gleder meg!!! Synes det er veldig mye
bra og billig å shoppe; Next har mye bra, Argos(finner det på nett også,
en katalogbutikk som du krysser av alt du vil kjøpe og betaler i kassen og
henter varene ved egen utlevering) Primark er latterlig billig, men vær obs,
noe dårlig kvalitet, bl.a. billig sengetøy med kjente Disney temaer. Boots
apotek er noe heeeeeelt annet der enn her i landet, masse utvalg og
rimelig parfyme og sminke.

Søker du på "London" her på fp så finner du mye info.
Gled deg!

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
ferieplanlegging

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:26.