Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Går verden under nå? Jordskjelv og tsunami i Japan

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-03-11, 13:16   #1
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Går verden under nå? Jordskjelv og tsunami i Japan

Ja, går verden under nå? Er dette starten på det som etter spådommer skal gjøre ende på alt i 2012?

Månen er nærmere kloden enn på lenge, jordskjelv var spådd og med skjelvet i Japan oppstår en tsunami som vil gjøre langt større skader enn selve skjelvet og etterskjelv. Vil en mulig atomkatastrofe som følge av dette føre til langt større etterdønninger på klimafronten, også for oss her i trygge nord?

Som en kollega på jobben sa; noe skjer i allefall. "Nå er jeg 50 år og første gangen jeg hørte om fenomenet tsunami i det hele tatt, var i forbindelse med tsunamien i Thailand" ...før det; ingenting foruten noen skjelv her og der. Mediadekningen og tilgangen på den gjør nok mange mer oppmerksomme på det som skjer verden rundt, inntrykkene blir sterkere.

Jeg har personlig ingen sterk mening om dette, det ene har tatt det andre og det har prellet litt av meg egentlig, tidligere, men det er klart at det melder seg tanker når slikt som dette skjelvet i Japan skjer. Vi følger med live over nett på storskjerm her på jobb, og bildene vi ser gjør jammen inntrykk. Jeg får flashbacks til 9/11; husker det som det var i går ...og tragedien i Thailand, for ikke å snakke om Indonesia og Haiti +++

Naturkatastrofene blir bare fler og fler virker det som, større og større. Hvor ender dette?? Hva tenker du?

Sist redigert av Bomull : 11-03-11 kl 13:44.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 13:17   #2
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Går verden under nå? Jordskjelv og tsunami i Japan

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10099126

http://www.dagbladet.no/2011/03/11/n...nami/15770268/

http://www.dagbladet.no/2011/03/11/n...nami/15767960/

http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-pacific-12709598

Osv.

Gammel 11-03-11, 13:18   #3
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilke spådommer? :domm:

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 13:18   #4
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Absalone, her.

Som en kollega på jobben sa; noe skjer i allefall. "Nå er jeg 50 år og første gangen jeg hørte om fenomenet tsunami i det hele tatt, var i forbindelse med tsunamien i Thailand" ...før det; ingenting foruten noen skjelv her og der.

Nja. Discoveryhore somjeg er har jeg sett flere dokumentarer om tsunami i min oppvekst. Fenomenet hadde tross alt et navn. Internett er nytt og vi får mer innsikt i katastrofer enn før.

Gammel 11-03-11, 13:20   #5
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Hvilke spådommer? :dom:

Du har jo kalenderen til Maya-folket, som stopper på en gitt dato i 2012, 21. desember 2012. http://no.wikipedia.org/wiki/Mayakalender
Det er flere andre spådommer ute og går også, men jeg har strengt tatt ikke satt meg særlig godt inn i noe av dette, det er jo ei heller første gang dommedag er spådd å skulle komme, men det er jo stadig snakk om verdens ende uansett ...så kanskje den kommer snart?

Jeg personlig tror ikke det altså, men det kunne jo være interessant å få en diskusjon på det allikevel.

Gammel 11-03-11, 13:21   #6
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Månen var stor også rett før tsunamien i thailand. Det kan ha en sammenheng.

Gammel 11-03-11, 13:22   #7
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En venninne er misjonær i Okinawa. Hun skulle tilfeldigvis hjem til Norge denne helgen, men jeg aner ikke når hun skulle reise...

Gammel 11-03-11, 13:22   #8
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, sånn. Nei, jeg frykter ikke noe på grunn av spådommer.
Jeg kan lite om geologi, men er det så at man tenker seg at klimaendringer kan trigge jordskjelv?

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 13:23   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at det helst er verden som blir mindre og mindre, og media som gir oss mulighet for helt andre inntrykk og en helt annen informasjonsflyt enn tidligere.

Hadde man hatt samme medietrykk i forbindelse med Titanic, 1. verdenskrig og Vietnamkrigen, tror jeg ikke man hadde oppfattet vår tid som ekstraordninært skrekkelig, i alle fall ikke i den vestlige verden. For ikke snakke om hvordan verden hadde sett ut hvis media hadde fokusert like inngående på kriger i den tredje verden som de gjør når det er fokus på den vestlige verden.

Her har du en liste over de største naturkatastrofene gjennom historien (ihht Wikipedia). Det er under 100 år siden over 1 million mennesker døde i flom i Kina. Folk flest har ikke en gang hørt om denne naturkatastrofen.

Naturkatastrofer er ikke nytt. Det at vi hører om dem det øyeblikket de skjer, og kan se katastrofen på "nært hold" er nytt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 13:26   #10
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Blir virkelig naturkatastrofene så mykje større? Eller er det mediadekninga og internett som gjer at dei virkar større?

Tsunamiar har no eg høyrt om i alle år, både dei som er utløyst av jordskjelv og dei som er utløyst av ras. Så det er i alle fall ikkje nytt.
Vi har hatt tsunamiar som har tatt ganske mange menneskeliv i Norge også.
Blant anna i Sogn og Fjordane. Men det var før internett og store mediaoppslag.

Eg syns det som skjer i Japan akkurat no er fryktelig tragisk altså, men eg ser ikkje heilt for meg at dette skal vere starten på verdens undergang eller noko sånt.

Gammel 11-03-11, 13:26   #11
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Det er sant, Teo. Jeg bare gjenga ordene til kollegaen min; hans spontane, personlige inntrykk. Det er klart vi lever i en mer teknologisk verden nå; det er helt rått hvor mye og hva vi kan få servert direkte rett inn i stua - på godt og vondt! Og ja, da blir det jo mye mer nært og sterkt, naturlig nok.

Jeg føler meg _nesten_ immun; jeg er jo såpass ung at internett og annen media har vært i høysetet en større del av livet mitt og føler vel egentlig ikke at dette er noe større enn det som har skjedd tidligere. Men det føles nok mer virkelig, akkurat her og nå.

Gammel 11-03-11, 13:28   #12
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Det har da vært både tsunamier og annet før, på wikipedia finner du en liste over tsunamiene som har drept flere enn 5000 mennesker de siste århundrene. De fleste har skjedd i nettopp - Japan.

At verden skulle gå under i 2012, har opphav i filmen av samme navn. Den tar utgangspunkt i en Mayakalender. Men Mayaforskere sier Maya-indianere aldri har spåå at verden skulle gå under - kalenderen stoppet i 2012. Det betyr at noe skulle skje da, antakelig at de skulle...... lage en ny kalender....... Du finner mer her:

http://www.forskning.no/artikler/2009/november/233828

Dommedagsprofetier er det mange som har hatt opp gjennom århundredene, det de har til felles er at datoen har kommet... og gått.. Så vi får bare gjøre vårt beste ut av det, vi blir nok her en stund ennå. Så det er bare å sortere søppel og plante jordbær og spare til nytt kjøkken som vanlig.....

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 13:28   #13
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns det er håpløst at folk begraver en grusom katastrofe i dommedagsprofetier. Det er en egoisme i det, i stedet for å vende blikket mot det katastroferammede området så vender man blikket innover i panikk over at det skal ramme en selv.

Også har selvsagt Teofelia helt rett.

Gammel 11-03-11, 13:30   #14
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Blir virkelig naturkatastrofene så mykje større? Eller er det mediadekninga og internett som gjer at dei virkar større?

Naturkatastrofene tar livet av langt flere nå enn i tidligere tider. Ikke fordi naturfenomenene er større, men fordi folk bor tettere. Slik sett kan man jo kalle dem større, men det er klart at det er medias dekning som er det sentrale her, og ikke antall omkomne (selv om de to gjerne henger sammen, så klart.)

9/11 fikk kanskje tidenes største medieoppmerksomhet, og der var det jo "bare" rundt 5000 som omkom.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 13:31   #15
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Ja, du trenger ikke åpplyse meg altså, Charlie - jeg er klar over at tsunami ikke er noe nytt fenomen, sammen med flere andre ting. Men det kollegaen min sa fikk meg til å tenke på at det nok er mange andre som blir mer engstelige og føler hele verden er i endring og opprør, nettopp fordi de får servert mer av det som skjer NÅ direkte og mer detaljert; på annen måte enn tidligere mulig.

Jeg ville bare ha i gang en diskusjon jeg!!

Gammel 11-03-11, 13:31   #16
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Jeg syns det er håpløst at folk begraver en grusom katastrofe i dommedagsprofetier. Det er en egoisme i det, i stedet for å vende blikket mot det katastroferammede området så vender man blikket innover i panikk over at det skal ramme en selv.

Også har selvsagt Teofelia helt rett.

Godt poeng!

Gammel 11-03-11, 13:35   #17
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Naturkatastrofene tar livet av langt flere nå enn i tidligere tider. Ikke fordi naturfenomenene er større, men fordi folk bor tettere. .

Interesant poeng. I tillegg så er det jo flere folk på jorden nå enn tidligere. Så selve hendelsen i seg selv er jo ikke nødvendigvis større/verre, men rammer fler.

Gammel 11-03-11, 13:37   #18
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

I tillegg til at mange av disse katastrofene rammer nettopp i en ekstra tett befolket del av verden.

Gammel 11-03-11, 13:39   #19
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror forskjellen er at med den økte/bedre/whatever mediadekningen, og ikke minst "instant" media-dekning er langt borte så uendelig mye nærmere enn før. I tillegg har jo økt mobilitet og kommunikasjon mellom ulike landsdeler ført til at "alle" kjenner noen overalt, eller kjenner noen som kjenner noen. Det gjorde kanskje mindre inntrykk før, fordi det var så langt borte, og vi hadde vanskeligere for å forestille oss hva som foregikk uten 24/7 TV-bilder.

Men jeg tror ikke noe på 2012 dommedags-profetiene.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 13:45   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Absalone, her.

J
Naturkatastrofene blir bare fler og fler virker det som, større og større. Hvor ender dette?? Hva tenker du?

Nei, de gjør ikke det. Det bare virker sånn fordi mediebildet er helt anderledes. Når vi kan få youtubeklipp fra katastrofene fra sekundet etter de inntreffer, så gjør det litt større inntrykk enn en avisartikkel tre uker senere.

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

At verden skulle gå under i 2012, har opphav i filmen av samme navn.

Nei, myten om 2012 har eksistert mye lenger enn filmen. Filmen tar utgangspunkt i myten. Det finnes massevis av forkvaklede mennesker der ute som i lang tid har ment at verden går under da, loosely basert på den omtalte Maya-kalenderen. Så har det ballet på seg, og involverer Jesus tilbakekomst, romskip, Chem-trails og what not.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:46.