|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypass
Jeg er vel kanskje en skeptiker, men ikke i forhold til selve operasjonen. Jeg skulle ønske det var det offentlige som tok seg av disse operasjonene i størst mulig grad slik at det ikke var så lang ventetid som det tydeligvis er. Jeg skulle ønske at oppfølgingen var bedre enn det den faktisk er. Det betyr også at jeg mener at en evt oppfølging ikke skal være frivillig, men noe man MÅ igjennom.
|
|
|
|
#2 |
|
Textrovert
|
Jeg er enig. Men operasjonspakken til Aleris er i teorien ikke dårlig, altså, Men jeg er litt skeptisk til hvordan det fungerer i praksis. Jeg er forresten litt usikker på hva du mener med at det offentlige helsevesenet må ta støyten? Aleris tar i alle fall på seg alt ansvaret for oppfølging dersom det oppstår komplikasjoner etter operasjonen. Men det var kanskje ikke det du mente?
Jeg vet at Russland og Latvia er mye billigere, men jeg hadde aldri valgt en slik løsning. Nærhet til operasjonsstedet, slik at man kan kontakte dem i ettertid er alfa og omega for meg, i alle fall.
Mener du skikkelige tilbud mht. operasjon, eller tenker du forebygging og annen behandling?
|
|
|
#3 |
|
Pauset
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassOm man er syklig overvektig, så er det vel få som tror at en operasjon fikser alt. En annen ting er også at noe av hensikten med operasjonen er å overleve, og sånn sett skulle en jo tro at det å gå ned i vekt var nokså tilfredstillende (sett i et medisinsk perspektiv), uansett hvordan man opplever det? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Textrovert
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassJeg personlig tror ikke at så veldig mange av de opereres, er døden nær sånn rent fysisk. Jeg tror derimot at mange er så låst i sin egen overvekt at de ikke klarer å jobbe med det bakenforliggende så lenge overvekten ligger og "sperrer", mens andre igjen ikke klarer å ta tak i de bakenforliggende årsakene uansett hvor normalvektige de blir.
|
|
|
#5 |
|
Tittel og tittel....
|
Men om de ikke har disse problemene så er det jo ikke noe problem. Jeg ser jo bare på de jeg kjenner at alle har forskjellig utgangspunkt, og det er jo der utfordringen ligger sånn som jeg ser det. Alle er forskjellige, og derfor bør jo oppfølgingen tilrettelegges slik at man får den oppfølgingen man trenger.
|
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassDivine - om man går ut fra at de pasientene som er kandidater for vektoperasjon var i stand til å selv ta ansvar for helse og oppfølging, så ville de neppe være kandidater for vektoperasjon de fleste av dem, vel? Da ville de jo spist riktig, passet på næringsstoffer og trening og holdt orden helt av seg selv uten operasjon. |
|
|
|
#7 |
|
Textrovert
|
Vet du at dette skjer, altså? Det som overrasker meg, er det ikke er noen kommunikasjon sykehusene i mellom. Hvorfor er det ikke det? Burde man ikke da kunne samarbeide bedre? Jeg tviler vel på at Aleris hadde operert noen som hadde blitt avvist et sted dersom de hadde denne informasjonen. Eller mulig jeg bare er naiv.
|
|
|
#8 |
|
Passiv
|
Ja det vet jeg at skjer. Jeg vet til og med eksempler på dette ærverdige forum hvor en som ble avvist av det offentlige faktisk ble anbefalt å betale selv og ta det på Aleris. |
|
|
|
#9 |
|
Textrovert
|
Hvorfor er det heldigvis? Jeg synes det høres ut som en svært uheldig løsning.
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Heldigvis fordi offentlige helsejournaler ikke er noe andre enn de som jobber i det offentlige helse bør ha tilgang på. |
|
|
|
#11 |
|
Textrovert
|
Jeg ser ikke helt denne, altså. Vil ikke det føre til en del farlige situasjoner?
|
|
|
#12 |
|
Textrovert
|
Ja, jeg må si at jeg ikke ser problemet. Hvis det står i en journal fra det offentlige at jeg ikke tåler medikament X, så må det da være mer betryggende at privatlegen kan sjekke journalen selv, enn at jeg må huske å opplyse om det selv. Men, for all del, jeg har aldri tenkt gjennom dette, altså, så mulig jeg bare ikke tenker langt nok.
|
|
|
#13 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis jeg skulle opereres på akkurat det private sykehuset, så ja. Det hadde jeg bare følt betryggende. Men man kunne vel gitt samtykke til det selv, feks?
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Jeg har en liten følelse av at dersom du skal operere deg privat fordi det offentlige mener det ikke er forsvarlig å operere deg så vil du ikke gi fra deg den offentlige journalen til det private sykehuset? |
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassSå for de som greier å gå ned i vekt, men ikke å bli der så er ikke operasjon alene løsningen da eller? |
|
|
|
#16 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassJeg synes det er kjempeflott at private ikke har tilgang til medisinske opplysninger fra det offentlige helsevesenet, samtidig så er det jo en ulempe når en pasient får avslag i det offentlige pga helhetsbildet som de har, samtidig som de får tilslag i det private pga at det private mangler det totale bildet. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassHvis det står i en journal fra det offentlige at du er psykisk ustabil så er nok ikke det noe du vil se lett på om ligger så åpent at det er enhver privat leges tilfeldige IT-kunnskap og investering i sikkerhet som hindrer det fra å legges søkbart på internett. Det står jo en del i journaler for mange mennesker som er svært sårbart å få videre også. |
|
|
|
#18 |
|
Textrovert
|
Ja, jeg er selvsagt klar over det. Men jeg er likevel usikker på om ikke hensynet til pasientens helse må veie høyest.
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Sv: Kalla fakta og gastric bypassMen hensynet til pasientens helse er definert som å veie tyngst i forhold til at man har landet på den løsningen man har. |
|
|
|
#20 |
|
lider av tastleksi
|
Nei, nei. Man putter selvsagt inn en chip som kan oppdateres med utvikling, så blir man jo bare scannet og plottet rett inn i systemet når det trengs.
|
![]() |
|
|