Sv: Anbefal meg en liten laptop
Skal man kjøpe minibærbar bør det være med minst 1366x768-oppløsning på skjermen. Samtidig mener jeg at svært mange nok er bedre tjent med en "vanlig bærbar" enn en minibærbar. Dette i relasjon til prosessoren. Intels Atom-prosessor eller AMD Fusion er ikke spesielt kraftig, og vil på en del områder sette ganske klare begresninger.
Det finnes en del 13" med mer vanlige prosessorer fra Pentium Dual-Core-serien, Core 2 Duo eller Core i3. De blir imidlertid noe dyrere, men ytelsen er en helt annen verden.
Kjøper man en Atom-basert maskin må man påse at den har en grafikkprosessor som gir akselerasjon av Flash-video. Ellers blir det lett hakking på en del sider, slik som Youtube hvis man velger litt høyere oppløsning. En del relativt enkle barnespill ellers kan være småproblematisk på Atom-baserte maskiner....
En del andre websider med mye Flash vil ellers kunne gi problemer, akselerasjon eller ikke. Det funker, mn responsen blir gjerne ikke så god. F.eks. er mange barne-sider mye basert på Flash.
Acer Aspire X3810 får man fra under 4000 kr. 13" som jeg mener å huske veier ca. 1,7 kilo. Asus UL30A koster vel også fra ca. 3500 kr - også dette 13" og vel med vekt på ca. 1,6 kilo. I likhet med minibærbare er disse uten integrert optisk enhet (i hvert fall Acer-en - husker ikke helt med Asus-en).
Jeg ville langt heller valgt en slik maskin enn en mini-bærbar med Atom-prosessor eller annet i den klassen. Dette er også maskiner som klarer HD-videoavspilling i en rekke populære formater bare man benytter rett avspillingsprogramvare.