Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Anbefal meg en liten laptop

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-11, 18:31   #10
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Anbefal meg en liten laptop

Skal man kjøpe minibærbar bør det være med minst 1366x768-oppløsning på skjermen. Samtidig mener jeg at svært mange nok er bedre tjent med en "vanlig bærbar" enn en minibærbar. Dette i relasjon til prosessoren. Intels Atom-prosessor eller AMD Fusion er ikke spesielt kraftig, og vil på en del områder sette ganske klare begresninger.

Det finnes en del 13" med mer vanlige prosessorer fra Pentium Dual-Core-serien, Core 2 Duo eller Core i3. De blir imidlertid noe dyrere, men ytelsen er en helt annen verden.

Kjøper man en Atom-basert maskin må man påse at den har en grafikkprosessor som gir akselerasjon av Flash-video. Ellers blir det lett hakking på en del sider, slik som Youtube hvis man velger litt høyere oppløsning. En del relativt enkle barnespill ellers kan være småproblematisk på Atom-baserte maskiner....

En del andre websider med mye Flash vil ellers kunne gi problemer, akselerasjon eller ikke. Det funker, mn responsen blir gjerne ikke så god. F.eks. er mange barne-sider mye basert på Flash.

Acer Aspire X3810 får man fra under 4000 kr. 13" som jeg mener å huske veier ca. 1,7 kilo. Asus UL30A koster vel også fra ca. 3500 kr - også dette 13" og vel med vekt på ca. 1,6 kilo. I likhet med minibærbare er disse uten integrert optisk enhet (i hvert fall Acer-en - husker ikke helt med Asus-en).

Jeg ville langt heller valgt en slik maskin enn en mini-bærbar med Atom-prosessor eller annet i den klassen. Dette er også maskiner som klarer HD-videoavspilling i en rekke populære formater bare man benytter rett avspillingsprogramvare.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:55.