Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kalla fakta og gastric bypass

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-11, 12:37   #141
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Selv om det var helt ypperlig for meg personlig at det var nada ventetid, så er jeg enig. Det er ikke bra. Jeg mener at Aleris automatisk burde legge inn en ventetid på et visst antall uker/måneder, slik at folk rekker å trekke pusten og få tid til å tenke. Jeg sa da også til dem at det var ganske uheldig at de kom trekkende med et skjema for "bindende påmelding" allerede på konsultasjonen. Man kunne sende inn det skjemaet når som helst, men det er jo en teoretisk mulighet for at noen kunne ha funnet på å signere der og da, og så hadde sittet med skjegget i postkassa dersom vedkommende ombestemte seg.

Det er dessverre mye Aleris kunne ha gjort bedre på ansvarsfronten. Det betyr ikke at de ikke gjør en god jobb når det gjelder operasjon og oppfølging det første året.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 12:38   #142
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det der er faktisk verre enn jeg trodde. Hva betyr det? At man ikke får tenke seg om? Må man betale om man ikke vil operere likevel?

Anbefalte de i det minste å prøve alle andre midler først?

Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 12:45   #143
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, de sto ikke med penna i hånden og ropte taktfast "Signer! Signer", altså. De presiserte at skjemaet ikke måtte undertegnes før man hadde det økonomiske i orden og var 100 % sikker på valget, men det er jo likevel en fare for at noen signerer før de burde. Og det var snakk om et ganske stort avbestillingsgebyr, ja. Mange, mange tusen, så vidt jeg husker.

Gammel 15-03-11, 12:49   #144
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Anbefalte de i det minste å prøve alle andre midler først?

Jo, det gjorde de. Det ble gjentatt av alle de jeg snakket med. De presiserte at en vektoperasjon ER siste utvei, og ikke noe man velger i stedet for et Grete Roede-kurs eller noe i den duren. Og de spurte meg i alle fall om hva jeg hadde gjort før for å gå ned i vekt, så jeg tror nok at de selv også ønsker å luke ut folk som kontakter dem fordi man har fått en fiks idé. Problemet er vel bare om hvor lett dette er å fange opp.

Gammel 15-03-11, 12:52   #145
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De spurte og gravde meg også om jeg hadde prøvd alt mulig først, jeg hadde ganske lange samtaler med dem, mener jeg å huske. Men man kan jo egentlig si hva som helst da, selvsagt.
Jeg skjønner jo at de må ha en slags sikkerhet siden folk kan komme og avlyse operasjonen samme dag og dermed taper de jo endel penger. Det er jo sånn i det private, de må jo gardere seg? Men mulig de burde finne en annen løsning enn den de har nå, ikke vet jeg.

Gammel 15-03-11, 12:56   #146
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg synes de burde følge det samme opplegget som feks Aker bruker jeg. Det virker ansvarlig og bra og det overlates ikke til pasienten å greie å ta ansvar for alt mulig uten at sykehuset er sikre på at pasienten faktisk virkelig tar det ansvaret og følger opp. Om Aleris hadde tilbudt det samme med de samme betingelsene for å operere så hadde jeg ikke vært like bekymret.

Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 12:56   #147
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ja, ikke at det vel er noen og aller minst Aleris, som spør hva jeg synes da.

Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 12:58   #148
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du får sende dem en kjeftemail.
Nei, jeg er altså enig i at mye burde forbedres, og at de i hvert fall burde slutte med den aggressive markedsføringen. Jeg skjønner at de vil tjene penger, og ingen har vel et mer "glorifisert" forhold til Aleris sin GBP-operasjon enn det jeg har, men jeg får allikevel litt bismak når jeg er inne på VG.no og vektoperasjonsreklamene lyser mot meg. Men samtidig må de jo få markedsføre seg på en eller annen måte. Nei æsj, jeg vet ikke!

Gammel 15-03-11, 12:59   #149
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, ikke at det vel er noen og aller minst Aleris, som spør hva jeg synes da.

Jeg gjør det, jeg!

Hva synes du, smilefjes?

Gammel 15-03-11, 13:01   #150
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg gjør det, jeg!

Hva synes du, smilefjes?

Jeg synes de burde følge det samme opplegget som feks Aker bruker jeg. Det virker ansvarlig og bra og det overlates ikke til pasienten å greie å ta ansvar for alt mulig uten at sykehuset er sikre på at pasienten faktisk virkelig tar det ansvaret og følger opp. Om Aleris hadde tilbudt det samme med de samme betingelsene for å operere så hadde jeg ikke vært like bekymret.

Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 13:03   #151
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Men det går jo helt fint an å søke hjelp om dette selv også, i etterkant, om man har behov for det. Jeg forstår at ikke alle ER helt der, men om man er bevisst i forkant så finnes det jo tilbud man kan benytte seg av.

Sannhet med store modifikasjoner, altså. Mange steder er det svært vanskelig å få hjelp for spiseforstyrrelser i det hele tatt og det er ikke gitt at man får den hjelpen som man faktisk trenger heller.

Prøv å legge inn vekt du... Du kan legge inn vekt på at du er fire kilo overvektig og få til svar at du bør kontakte aleris fort som fy for å få hjelp.

Jepp. Sist jeg fikk mail om tilbud til konsultasjon hadde jeg bmi på 26.

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men altså. Hva ønsker skeptikerne at man skal gjøre? Forby vektoperasjoner fordi Aleris lirer av seg mye dumt? Nekte folk operasjon bare fordi det finnes opererte der ute som ikke burde vært operert?

Jeg mener jo helt generelt at private helsetilbud i alle former er en uting, men jeg ser jo at det har dukket opp fordi det offentlige ikke makter å henge med. Jeg synes likevel det er svært betenkelig at noen skal profittere på å operere og reklamekampanjen til Aleris er vel et typisk eksempel på nettopp det.

Gammel 15-03-11, 13:12   #152
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg synes de burde følge det samme opplegget som feks Aker bruker jeg. Det virker ansvarlig og bra og det overlates ikke til pasienten å greie å ta ansvar for alt mulig uten at sykehuset er sikre på at pasienten faktisk virkelig tar det ansvaret og følger opp.

Hva er det dette opplegget går ut på?

Gammel 15-03-11, 13:18   #153
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hva er det dette opplegget går ut på?

Der tar alt laaaaaaang tid. Først står man i kø i et år. Så er det time hos hos en spesialsykepleier som tar opp bakgrunnshistorie. Så får man velge selv om man vil ha operasjon eller annen behandling. Så er det en time hos ernæringsfysiolog og evt andre feks psykolog. Så må man gjennom et livmestringskurs på 40 timer. 4 timer annenhver uke. Så etter ca et år blir man vurdert av kirurg. Da får man enten avslag eller grønt lys for operasjon. Så er det enda ca et års ventetid før operasjonen. 3 uker før må man gå på lavkaloripulverkur. Så opereres man.

Gammel 15-03-11, 13:25   #154
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er oppfølging av ernæring, kursing, psykologisk oppfølging og vurdering av hele problemstillingen. Kun de som har et reelt behov for operasjon og i tillegg får kun de som vil ha nytte av en operasjon faktisk operere seg.

Det er for lang ventetid for å komme i gang med opplegget - men bortsett fra det tror jeg det er svært klokt at det tar en del tid sånn at hodet rekker å henge med.

Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 13:25   #155
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Etter opresajonen er det kontroller 3 og 6 mnd etter operasjon. 1, 3 og 5 årskontroller er det også.

Det er også et 4 timers kurs før operasjonen.

Dette kunne med fordel tatt mye mindre tid.

Gammel 15-03-11, 13:27   #156
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Standard

Det er oppfølging av ernæring, kursing, psykologisk oppfølging og vurdering av hele problemstillingen. Kun de som har et reelt behov for operasjon og i tillegg får kun de som vil ha nytte av en operasjon faktisk operere seg.

Det er for lang ventetid for å komme i gang med opplegget - men bortsett fra det tror jeg det er svært klokt at det tar en del tid sånn at hodet rekker å henge med.

Det er ikke bare lang ventetid med å komme i gang. Det tar lang tid etter at man har kommet inn også. Det er ingen oppfølging av ernæring eller psykologisk oppfølging. Man får en time hos ernæringsfysiolog og en time hos psykolog. Mesteparten av tiden går til venting.

Gammel 15-03-11, 13:29   #157
Slettet bruker
Passiv

Standard

Da er det forskjellig hva de tilbyr. Jeg kjenner en som går der og han har oppfølging jevnlig. Han har endt med å gå fra at han ville ha operasjon til at han heller vil greie vekten på egen hånd, riktignok, men det er fortsatt løpet som ender i evt operasjon han går i.

Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 13:29   #158
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men ja - det tar lang tid fra han kom inn til en evt operasjon. Og det tror jeg er en bra ting.

Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 13:34   #159
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det er nok en bra ting for noen, men ikke for alle. For meg hadde det vært særdeles dårlig. Og SÅ lang ventetid som det feks. Aker har, er bare med å å skape et enda større marked for private operasjoner.

Gammel 15-03-11, 13:35   #160
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Aker bruker for lang tid. De har et greit opplegg ellers, men den lange ventetida der er nok en av grunnene til at Aleris får så mange pasienter.

Jeg er operert ved Bærum sykehus og er sjeleglad jeg slapp å stå i kø på Aker der jeg oppriinnelig ble henvist. Aker har fort 4 års ventetid og det synes til og med jeg er i overkant lenge. I Bærum er ventetida mellom 1 og 2 år. Fra du innkalles til første samtale, tar det i underkant av 1 år til du er operert. Jeg ble henvist i mai 09, var på første samtale i mai 10 og begynte på 8 ukers startkurs (en hel dag i uka) i oktober. Deretter var det pre-operasjonskurs i januar. Jeg fikk endelig godkjenning fra kirurg i januar og ble operert 2. mars. Dette er i mine øyne passe ventetid. Jeg kunne ikke gjennomført det raskere. Det var nødvendig med såpass lang tid for å bli psykisk klar og for å skaffe meg den kunnskapen jeg trengte for å føle meg trygg på at dette var et riktig valg. I tillegg trengte jeg tid på å gjøre en del livsstilsendringer.

Jeg er forøvrig operert sammen med to personer som egentlig skulle opereres på Aleris, men som droppet det fordi de følte at Aleris kun var opptatt av å få betalingen sin. De var (helt uavhengig av hverandre) usikre på om de kom til å få god nok oppfølging i ettertid. Begge var sjeleglad for at de valgte Bærum og ikke Aleris. Selv er jeg også veldig godt fornøyd med opplegget som Bærum sykehus har.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:13.