|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Passiv
|
Sv: Går verden under nå? Jordskjelv og tsunami i Japan
Det var det som ble spurt om i HI. Det har formet tråden en del. |
|
|
|
#82 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Enig. Dommedagsprofetier setter jeg på konto for dumskap. Men alvorlig talt; foreslå å sende englevarme til Japan? |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Jeg bor i en stubbe!
|
Sv: Går verden under nå? Jordskjelv og tsunami i JapanDet fremstiller liksom Moder Jord litt som en terrorist som har angrepet Japan.
|
|
|
#86 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fjaset mitt (om julaften) kom på bakgrunn av den fastsatte "dommedagsdatoen" som var rett før jul. Jeg ser overholdet ingen sammenheng mellom alt våset om dommedag og engler og jeg vet ikke hva og det som har skjedd i Japan. Katastrofen i Japan er bare dypt tragisk. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
villende
|
Sv: Går verden under nå? Jordskjelv og tsunami i JapanDet Japan trenger er bistand til å komme seg på beina, ikke varme tanker og stearinlys. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Bork bork bork
|
For eksempel da Tambora-vulkanen gikk amok i 1815: http://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Tambora og forårsaket 70-100 tusen direkte dødsfall (med den befolkningstettheten som var i området den gangen). Og forstyrret klimaet på verdensbasis i et år eller så, og dermed indirekte tok livet av gudene vet hvor mange flere pga. hungersnød osv.
|
|
|
#89 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fordelen Japan her har er at en del kan gjøres innenfor egen økonomi. Penger settes i system innad i landet i stedet for at de må sendes i samme grad ut av landet for gjenoppbyggingen som hos en del andre land.
|
|
|
#90 |
|
villende
|
Sv: Går verden under nå? Jordskjelv og tsunami i JapanJeg ville tro at den Japanske mentaliteten er en av de aller største styrkene de har i en situasjon som denne. Jeg blir så utrolig imponert og ydmyk når jeg leser om den omtanken de er i stand til å vise for andre til tross for den fortvilede situasjonen de er i. |
|
|
|
|
|
#91 |
|
Passiv
|
Sv: Går verden under nå? Jordskjelv og tsunami i JapanJepp. |
|
|
|
#92 |
|
Pauset
|
Sv: Går verden under nå? Jordskjelv og tsunami i JapanTror ikke på dommedag nei, men vi blir raskere eldre og kan leve lengre |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Går verden under nå? Jordskjelv og tsunami i JapanEn annen ting jeg er spent på er følgene for energimarkedene. Vi har de siste årene sett en revival av kjernekraft, siden det ikke er klimaødeleggende som gass og kull. Gamle kraftverk settes i stand, og nye bygges. Det hadde vært fantastisk om dette førte til flere gasskraftverk, noe som etter min mening er den eneste reelle måten vi kan redusere klimagassutslipp på i Europa (altså erstatte kull med gass). Det igjen er good news for Norge og pensjonene våre.
|
|
|
#94 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Går verden under nå? Jordskjelv og tsunami i JapanGasskraftverk er bedre enn kullkraftverk, men samtidig ingen direkte god løsning klimagassmessig. Videre er det vel et element at det er forskjellige typer atomkraftverk, og at man vel snakker om relativt gammel teknologi i Japan på dette området - selv om det er mer moderne teknologi enn det man ser brukt i Russland, øst-europa og en del av de eldre kraftverkene i USA.
|
|
|
#95 |
|
Pauset
|
Sv: Går verden under nå? Jordskjelv og tsunami i JapanHusker godt 1991. Da var det stor usikkerhet i verden ang. Jugoslavia. Vi var redde for en storkrig i Europa. Så døde jammen i meg Kong Olav også..... |
|
|
|
|
|
#96 |
|
www.bomulls.no
|
Vittig, vi satt og diskuterte dette i dag vi også. De samme tankene kom også frem. Jeg er enig.
|
|
|
#97 |
|
Shake it out!
|
Sv: Går verden under nå? Jordskjelv og tsunami i JapanHer er det avisoverskrifter om at det er bra for den japanske økonomien med jordskjelv og tsunami, for nå får de bruke penger på å bygge det opp igjen.
|
|
|
#98 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Også en kommentar i Aftenposten der skribenten ser på dette som Japans gylne mulighet. Ser de har moderert overskriften fra i går, da stod det nettopp det: "Japans gylne mulighet." |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Passiv
|
Sv: Går verden under nå? Jordskjelv og tsunami i JapanSom regel får de overlevende etter sterkt medieeksponerte katastrofer såpass bra med hjelp at de kommer godt ut en stund senere, rent økonomisk. Men som regel har man jo ikke japansk standard før katastrofen da. Milde himmel for noe tull å si. |
|
![]() |
|
|