Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-11, 15:43   #161
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)

Aspartam kan trigge søtsug hos en del, ja. Ikke hos alle.

Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 16:28   #162
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uansett hva man måtte mene om aspartam i vanlig kosthold (eller vanlig brus for den del) så vil vel mengden i en vaksine man drikker være så forsvinnende liten og den positive effekten så stor at det ikke spiller noen rolle i den store sammenhengen.

Gammel 15-03-11, 17:05   #163
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må påpeke at jeg ikke tror man har Aspartam i vaksiner for å forgifte folk, altså. Og så påpekes det jo at det neppe er det i det hele tatt (i Norge?), og da var det jo det som burde være tilsvaret mht bruk av Aspartam i vaksiner. (mine unger er forøvrig vaksinert her i USA også, jeg tror ikke man dør eller blir syke av små doser, jeg heller. Jeg holder derimot både meg og ungene laaaaangt borte fra det i mat og drikke).

Her i USA har de forresten døpt om High Fructose Corn Syrup til Corn Sugar og kjører stor kampanje på tv om at "sukker er sukker", sannsynligvis på grunn av den negative omtalen det har fått. Og varedeklerasjonspraksisen de har her borte gjør det omtrent umulig å vite om man får i seg transfett, iom at varemerkingen sier at man skal oppgi porsjonsinnholdet, og da skaleres bare porsjonen ned slik at man kommer under grensen for når det må oppgis. En porsjon chips kan feks være 10 flak. Og en porsjon kjeks er to kjeks. Og så stor bokstaver om zero gram transfat på. Og jeg spiser IKKE margarin her borte, for å si det sånn. (I Norge gjør jeg det).

:stadfester at Mindy er konspiratorisk mht mat og USA:

Gammel 15-03-11, 17:06   #164
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser at jeg må komme meg ned fra fjellet og finne kildene mine. Men ja, jeg ble skeptisk til blogginnleggeg pga av Aspartam-biten. Bmogginlegget, altså, ikke vaksiner. Viktig forskjell. Jeg tror ikke at fyren bak er en Stor Stygg Ulv som taler Den Onde Staten sin sak, bare så det er sagt.

Elles skal jeg innrømme at jeg er ganske så konspiratorisk når det gjelder forskning på mat og og hva som er sunt og ikke. Ene og alene fordi det er gjort så ekstremt mye rart for å tillate hormoner i kyr og melk og genmodifisering av både det ene og det andre. Her i USA that is.

Ikke pokker om jeg spiser annet enn økologisk kjøtt fra dyr som ikke har blitt sprøytet med hormoner og gitt antibiotika og blitt foret opp på genmanipulert for (eller restene av døde dyr). Selv om kuene og melken har godkjent-stempel fra FDA aldri så mye, og forskning viser at det ikke er farlig og har null betydning for mennesker. Om det gjør meg konspiratorisk, so be it.

Forøvrig har de begynt å vise pubertetsvideoen i 4. klasse på skolen her nå (de begynner er år tidligere på skolen her og er 9-10 år i 4. klasse) fordi så mange får mensen før 5. klasse. Selvfølgelig kan jeg ikke vise til forskning som sier at det skyldes hormoner i maten, men jeg spiser nå organisk likevel.

Det bor nok en liten konspiratoriker i Mindy.

Gammel 15-03-11, 17:09   #165
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

De to siste innleggene kom i feil rekkefølge. Oppdaget etterpå at jeg bare hadde satt forhåndsvis på det innlegget jeg skrev først. Og det innlegget som ligger først er ment som en kommentar til det som ligger som nr to. Jadda.

Gammel 15-03-11, 17:19   #166
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Mindy.. Vet du om det er mer enn den ene drikkevaksinen mot tyfoid som har hatt aspartam i USA?
Tyfoidvaksiner er jo ikke noe man putter i seg annet enn om man reiser til risikoområdet og den vaksinen finnes jo i mange varianter uten aspartam.

Jeg har ikke snøring. Som sagt tror jeg ikke at de dosene man ev får i seg via vaksiner er et problem, jeg heller. Jeg reagerte ikke på at det ble sagt det var Aspartam i, jeg reagerte bare på at det ble sagt at ingen forskning viser at Aspartam i de mengdene man får i seg via mat (ikke vaksiner) er skadelig. For jeg har vitterlig sett det motsatte. Samt at jeg er skeptisk (noen vil nok hevde konspiratorisk) til forskningen som er gjort på området.

Altså, mine barn følger vaksineprogrammet, både i Norge og USA (de har flere vaksiner her). Er dog Agent-skeptisk til HPV-vaksinen, men trenger heldigvis ikke ta stilling til den enda.

Men jeg velger å holde ungene mine langt borte fra kunstig dritt i mat og drikke. Og forer dem med økologisk mat så langt det lar seg gjøre. Rimelig fantsisk.

Det er forøvrig fullt mulig at det er Aspartam i hostesaften de har tatt et par dager nå, jeg har ikke sjekket, de hadde bare en type her oppe i fjellet - ikke helt ekstremist, altså.

Gammel 16-03-11, 19:42   #167
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg holder dritt helt borte fra kostholdet til ungene, både kunstig og naturlig. Så fanatisk er jeg.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 19:43   #168
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg holder dritt helt borte fra kostholdet til ungene, både kunstig og naturlig. Så fanatisk er jeg.

Jeg trukke det er regna som fanatisme å ikke la ungene spise avføring enda?

Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 19:44   #169
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke vet jeg, men jeg er i hvert fall urokkelig der.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 21:26   #170
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Fanatiker! Naturlig dritt har de ikke vondt av, selvfølgelig. Organisk er bra, og ingenting er så organisk som dritt fra organiske kyr. Gjødsler man dem, vokser de bedre.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02.