Sv: Please, hjelp meg i dag
En 16-åring som ber om hjelp til oppgavene sine på internett - tydeligvis uten å ha gjort seg en eneste tanke selv på forhånd - har jeg ikke mye forståelse for, nei. Hvorfor i all verden har han ikke sendt en e-post eller melding via læringsplattform til læreren sin og bedt om hjelp til å komme i gang, hvis det var så vanskelig? Min erfaring: De er for opptatt av å sitte på Facebook (i timen, ja!) eller sende meldinger til kjæresten til at de får med de tipsene som gis i timen. De kaster bort skrivetid med lærer tilgjengelig på tull, og så er de helt lost når de kommer hjem og skal gjøre seg ferdige. Det er slett ikke sikkert det er tilfelle her, men vedkommende later jo ikke til å anstrenge seg så veldig, synes jeg. Som Toffskij sier har måten å spørre på også mye å si.
16-åringer generelt tror at internett har svaret på alt som er verdt å vite, og hvis det ikke finnes en Wikipedia-artikkel om det de er ute etter, så er oppgaven umulig å besvare. De har bare godt av å lære seg at det ikke er tilfelle.