|
|||||||
| Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Selunge vs. selBare på selungenkurset så var det fem instruktører i vannet, ja. Åtte barn. Det gikk totalt tre parallelle kurs ( selunge, pingvin og skilpadde) og det var tilsvarende 4-5 instruktører på hvert kurs. Dette var første gang, da, så jeg aner ikke om det er standardbemanning.
|
|
|
#42 |
|
I mål
|
Sv: Selunge vs. sel
Hm, det høres jo fint ut ja. Det er flere barn her, 12 tror jeg, men det er 4 instruktører eller 5. Tror junior har godt av å få styrt vimsingen sin litt av noen andre enn sin far eller meg |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Glamorøs
|
De virket godt vant ja. Ett barn stakk av så snart han så sitt snitt til det, og han hadde de "på fanget" i vannet. For vårt barn tror jeg det var en stor fordel at vi ikke var med i vannet.
|
|
|
#44 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Selunge vs. selEr de i vannet på nybegynnerkursene altså?
|
|
|
|
#45 |
|
Glamorøs
|
Ja, er det ikke det overalt? Hvordan skal de ellers lære dem noe eller fiske opp dem som evt. går under og ikke kommer seg opp igjen? Hos oss er det i vannet med dem på alle stadier så vidt jeg kan se.
|
|
|
#46 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Selunge vs. selDa er snuppa i gang. Hun var påmeldt pingvin. Det tok ca 5 minutter og så ble hun flyttet over på skilpadde. Snuppa er vant til å ha på svømmebriller. Så å flyte på magen og gli som en pil uten briller gikk slett ikke. Egentlig greit, for hun så veldig minst på pingvin og de holdt til litt lenger ute. Hun måtte stå og hoppe i vannet hele tiden for å holde seg over, men det gikk helt greit. Hun går nå på samme gruppe som sønnen til Tallulah.
|
|
|
|
#47 |
|
Glamorøs
|
Sv: Selunge vs. selHiawata var også superfornøyd i dag. Han gikk jo to Hvalkurs, og ble skikkelig lei, og var klar for nye utfordringer. Jeg er allikevel glad for at vi ikke har flyttet ham for fort oppover, slik at han ble helt trygg først.
|
|
|
#48 |
|
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Selunge vs. selVi er Neptuns Barn-folk, selv. Har gått der i 6 1/2 år nå (foreldrene i vannet hele tiden), og noen ganger har jeg vært litt frustrert over spriket i noen av gruppesammensetningene - nok mest fordi sønnen min har vært den som svømmer best. Progresjonen har ikke alltid vært like synlig. Men dette er noe jeg synes har tatt seg opp det siste året, og plutselig for 2 uker siden fikk storebror på 7 instrukser om å gjøre visse ting i timen, og da fikk vi beskjed om at han skulle få selungemerke. Da snakket vi om at han nok må over på et annet mer utfordrende kurs til høsten. Så til høsten blir det ut på en større basseng, og jeg antar jobbing mot sel (Neptuns Barn snakker veldig lite om merkene). |
|
|
|
|
|
#49 |
|
I mål
|
Sv: Selunge vs sel
Storebror har idag hatt sin første dag på Hval. Det gikk veldig fint! Det var absolutt ikke samme "regimet" som på de videregående kursene som du skildrer fra Sjøløve. Det var stort sett leking, flyting, sisten etc i vannet rundt gruppeleder. Gruppa ble delt i to med en gang ut fra om man turte å hodet under vann eller ikke. Storebror plasserte seg selv i gruppa som turte, og jeg var spent på om det kom til å gå bra uten svømmebriller, men det gjorde det. Gruppa som turte bestod av 6 gutter, alle på storebrors alder tror jeg. Gruppa som ikke turte var blandet kjønn (sikkert tilfeldig det altså...), og der var noen både yngre og eldre. Der var det type noen som begynte å gråte allerede under oppvarmingen fordi de fikk vann i øynene, men de ble håndtert fint og de fikk lurt dem uti bassenget igjen. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Selunge vs selHer er det treneren som anbefaler hvilket kurs vi skal følge. 3.klassingen går nå på sel og det er endel tøffere enn selunge. De jobber bla. med mye mer lengdesvømming, crawlvendinger ol. de skal også ha livredning nå.
|
|
|
#51 |
|
Glamorøs
|
Ja, hos oss så har det på begge hvalkursene han har gått vært gutter som har vært mest skeptiske, mens jentene har hoppet i det. Jeg syns det virker som systemet har en veldig god progresjon i kursene, både i krav og hvordan de presenterer dem for barna.
|
|
|
#52 |
|
I mål
|
Ja, enig. Ja, det var ikke for å påpeke at jentene var mer skeptiske, var bare at i det jeg beskrev det innså jeg at det hørtes ut som jeg trodde det. Det tror jeg var helt tilfeldig i denne gruppa her. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Glamorøs
|
2 ganger i uka må være litt pesete ja. Vi går en gang i uka, det er passe, syns jeg. Seksåringen min har gått hval to ganger. Vi kunne nok ha flyttet ham et hakk opp etter det første, men han hadde et par minuser på evalueringen som han i og for seg fikk påplass før kursslutt, men vi ville at det skulle sitte skikkelig. Det gjorde jo at han etterhvert syns det var litt kjedelig, men vi har snakket mye om at det er så viktig å bli trygg på alt de skal gjøre, og at det ikke var et mål i seg selv å bli fort ferdig. Alle fikk hval-pin og diplom, uansett.
|
|
|
#54 |
|
I mål
|
Høres fint ut ja. Det er jo ikke noen HAST å få dem videre, de har det jo gøy i vannet der. Det blir tidsnok seriøst hvis de ønsker det. Så de får en sånn evaluering til slutt der det "krysses av"? |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Glamorøs
|
Ikke sant. I tillegg går vi nå først og fremst på svømmekurs på grunn av den livreddende effekten, ikke at han skal begynne med svømming som fritidsaktivitet. Om han ikke vil da.
Hos oss har de fått det på nest-nest siste kursdag. jeg vet ikke om det er vanlig. Der er målene med kurset ramset opp, og så var det minus ved de han ikke hadde greid helt ordentlig, samt en liten kommentar. Jeg mailet hun som er leder for kurste og lurte på om han kunne flyttes opp om han greide det de to siste gangene, og hun sa at målet er jo at de skal bli trygge på øvelsene, ikke at de bare har greid det så vidt. Så da valgte vi å gå hval en gang til.
|
|
|
#56 |
|
I mål
|
Enig, sånn har vi det også. Jeg har egentlig ikke noe stort behov for å tilbringe timesvis i de neste årene i den klorlukta, så det gjør ikke meg noe om han isteden satser på noe med frisk luft |
|
|
|
|
|
#58 |
|
I mål
|
|
|
|
|
|
|
#59 |
|
I mål
|
Sv: Selunge vs. selTrekker opp denne for å nevne at storebror idag var på sin siste time på Hvalkurset. Vi har vært veldig spente fordi vi synes det ser ut som om han har tullet mye når vi har tittet inn mot slutten av timen, har lurt på om han har hørt etter og lært noe i det hele tatt. Til vår relativt store overraskelse viste det seg at den unge herren for det første hadde lært mye og for det andre hørte fint etter og fulgte alle beskjeder (Dette bekrefter kanskje også at det kun er oss han er "døv" for, og at det stemmer når barnehagen sier at han vil klare seg fint på skolen....). Han så strålende fornøyd ut uti der, og det viser seg at han faktisk har blitt såpass flink at de vil han skal hoppe over skilpaddekurset og gå rett på pingvin etter sommerferien. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Selunge vs. selEldstemann har fått evalueringsskjema i dag. Kryss i alle rubrikker og anbefalt overgang til sel.
|
![]() |
|
|