Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fluor eller ei?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-11, 23:24   #61
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fluor eller ei?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Sybil: Man skal pusse før mat (eller en time etter mat), så det beste er jo å pusse hjemme.

Egentlig bør man vente 2 timer etter mat,for da emaljen er hard igjen.
Man kan pusse rett etter man er stått opp, fluoern slutten vel å sette smak på mat etter 1/2 time, sist jeg testet. Om man var redd maten skulle smake rart.
Men fluoren virker som sagt hele dagen eller værtfall mange timer etter tilførsel,så lenge man ikke skyller munnen med vann rett etter tanpuss,fluor tab eller fluor skylling. For da skyller man bort alt.Så da kan man like gjerne pusse uten tannkrem.

Gammel 18-03-11, 23:27   #62
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Men det kan jo ikke være bedre å pusse før man spiser kvelds heller?

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 23:31   #63
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Men det kan jo ikke være bedre å pusse før man spiser kvelds heller?

Nei jeg mente om mårningen

Om kvelden er alt bedre med tannpuss en uten.
For at da når man pusser om kvelden så pusser man bort burkelarker og matrester osv.
Om mårningen så pusser man bort gammel bakterier og puss som samler seg etter natten.

Om kvelden så bør man gå over med tanntråd, så tannpuss

Gammel 18-03-11, 23:55   #64
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sybil: Ungen spiser middag og ikke kvelds. Det går minst 1,5 t mellom siste måltid og tannpuss.

Gammel 19-03-11, 01:49   #65
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

(...) hvis du glemmer å løse opp all kalken i en prøve, og så tilsetter høyreaktiv fluor (flussyre/HF), kan du bare kaste hele prøven, for du har ikke sjans til å få løst opp kalsiumfluoriden. (...)

Ok. Duly noted. Skal unngaa aa gi ungene tabletter med HF

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Og at jeg som sykepleier ikke bør stille spørsmål til annet enn det som er opplest og vedtatt av Staten?

Kan ikke snakke for Esme, men som sykepleier har du et ekstra ansvar for aa se forskjell paa skitt og kanel naar det gjelder forskning, ja.

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Er det virkelig regler her på FP for hva slags kilder en legger ut? Har jeg gjort noe galt? Jeg trodde jeg hadde all rett til å vise til linker eller artikler med annerledes synspunkt. At jeg kan være undrende, ydmyk og kritisk til mye, ser jeg selv på som en styrke. Jeg tror iallefall ikke jeg er arrogant eller bedrevitende... Vi er forskjellige, det er jo det som er spennende, er det ikke?

Ah, rull inn. Du lenket til en artikkel som datteren min paa ti aar ville sett var reinspikket idioti hvis hun hadde giddet aa se paa referanselista, og det burde du som sykepleier ogsaa gjort.

Hvis du ikke mente at den artikkelen var verdt aa ta serioest burde du sagt det. Hvis du mente den var det har man all rett til aa vaere skremt over at du har daglig ansvar for folks liv og helse.

Saa kutt "har lov til" hersketeknikken. Har noen proevd aa utestenge deg kansje? Suck it up.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 02:26   #66
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Da storesøster var baby og begynte å få tenner, så var det ikke anbefalt å bruke fluor til barna. Vi hørte på dette, og kjøpte inn barnetannkrem med lavt fluorinnhold, og styrte langt unna fluortablettene etterhvert som hun vokste til.

I 3 års alderen så var det tid for det første møtet med tannlegen, og mor holdt på å dø av skam...barnet hadde to påbegynnende hull... Jeg holdt på å krepere. For en dårlig mor jeg måtte være...selv om hun nesten ikke spiste søtt, og vi pusset tennene nøye, to ganger pr dag.

Tannlegen så min reaksjon, og spurte om vi ga fluortabletter. Nei, svarte jeg. Videre fortsetter tannlegen, ikke ved å spørre, men nærmest bare slå fast: ja, og så bruker dere vel disse barnetannkremene...

Den gang så fikk jeg vite at tannlegene hadde sette en markant økning av hulldannelser til små barn, etter at anbefalingen om å ikke bruke fluortabletter kom ut, og de fluorfattige barnetannkremene kom på markedet.

Anbfalingen hans var å gi fluortabletter. Vi kunne bruke barnetannkremene, men det hadde ikke noe å si om vi brukte vanlig tannkrem til henne, men da i små doser.

Etter at vi begynte med fluortabletter så har ikke hun hatt et eneste hull, og de to påbegynte fikk aldri utviklet seg videre, så de ble det aldri gjort noe med, annet enn pensling med ett eller annet når hun var hos tannlegen.

Guttungen har fått fluortabletter siden han kunne begynne å ta dem, og han har ikke hatt et eneste hull.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 10:27   #67
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Ok. Duly noted. Skal unngaa aa gi ungene tabletter med HF

Tja... Det ville sikkert funka enda bedre det, hvis man bare hade klart å isolere tennene bra nok. Det hadde vært litt irriterende hvis tunga, tannkjøttet, leppene og resten hadde blitt løst opp...

Gammel 19-03-11, 11:29   #68
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

jeg tenker at dette er info de kom med på 80-90 tallet og det var omtrent da alle fikk mye hull og dette var noe de trakk tilbake pga det ikke var noe hold i det...?
Min onkel drev og forsket på dette og matet min mor med at det var gift og fysjameg osv.. Tror det ble bevist at det ikke var sånn de trodde likevel.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 01:45   #69
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Men siden du la ut linken, hva var det med den som du syntes var bra? Synes du kunnskapen om emnet, forskningen det ble vist til var opplysende? Er det selve den kritiske tenkingen du mener vi bør ta til oss, at vi generelt godtar for mye av det som blir anbefalt, som f.eks fra Folkehelsa? Tror du faglige instanser i Staten vedtar mye som er til skade for oss?

Stønn (og bannskap!!), jeg har skrevet et langt og selvsagt knallgodt svar, men det ble borte - skrev på nytt og det ble også borte!! Bare fordi jeg kom borti en tast! Nå er jeg bare kjempefrustert og går og legger meg. Bruker min mammas pc, veldig uvant fra Mac...

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 03:53   #70
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Amalie: Hvor har jeg sagt at du ber pasientene dine ikke ta medisinen sin? Du maa gjerne fortsette aa roedprikke meg alt du vil, men ikke legg ord i munnen paa meg er du snill.

Det jeg mener og staar fast ved er at fravaer av kildekritikk er den snilleste mulige tolkningen jeg kunne komme paa av aa legge ut denne artikkelen som et serioest innlegg til ettertanke (den blir ikke bedre av at du er "ydmyk & undrende"), og at det ikke er tillitvekkende i forhold til ens evne til aa ta beslutninger om under motstridende, feil eller uklare instrukser.

Jeg tviler for ordens skyld derimot ikke paa at du er en samvittighetsfull, omsorgsfull, forstaaelsesfull hardtarbeidende og velmenende sykepleier og et generellt bra menneske. Det har jeg ingen grunn til. Ikke engang min tillit til din vurderingsevne er uopprettelig skadd. Det som irriterte meg nok til aa bli krass var "er det ikke LOV til..." -greia.

Jeg kritiserer deg i alle fall ikke for aa legge ut lenken i seg selv, den er absolutt verd aa vite om og diskutere! Av helt andre grunner.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 21-03-11 kl 07:23.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 08:20   #71
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke lest hele tråden, altså.

Jeg fikk litt av samme følelsen som da jeg leste den linken til Folkets Info (?) om HPV- vaksinen. En masse tull-og-vas-påstander og udokumentert propaganda.

Mens våre har vokst opp har anbefalingengene variert, men vi har alltid brukt fluortannkem og gitt fluortabletter. Den yngste har brukt en del medikamenter som påvirker tannhelsen negativt, så henne har vi gitt fluorskyll i tillegg.
Hun har likevel hatt mange begynende hull, og jeg tør ikke tenke på hvordan dete ville blitt uten fluoren vi har git henne.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 11:54   #72
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er mye enklere enn BM og andre her, og orket ikke lese referanselista.

Jeg nøyde meg med denne infoen, jeg. http://www.tenneroghelse.no/default....=2&article=169

Gammel 24-03-11, 13:13   #73
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg er mye enklere enn BM og andre her, og orket ikke lese referanselista.

Takk for tilliten , men jeg må påpeke at det jeg hevdet å ha lest altså var ingressen, ikke referanselisten, og skal jeg være helt ærlig ble også ingressen bare skummet; det var mer enn tilstrekkelig til å konstatere at forfatteren er en tulling; jeg mener, hva slags folk er det som smører tannkrem uten fluor på maten til barna sine egentlig?

Ben "good for a laugh though" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 13:38   #74
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

jeg mener, hva slags folk er det som smører tannkrem uten fluor på maten til barna sine egentlig?

Jepp. Det er jo bare helt latterlig.

Vi bruker utelukkende høyfluoride tannkremer som pålegg, både til barn og voksne.

Gammel 28-03-11, 14:40   #75
kjudda
Nybegynner

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Sandnes
kjudda har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg gir fluor til alle mine 3 unger stoler på tannlegen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:45.