Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Må barn ha pass som legitimasjon på flyreiser innenlands?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-11, 11:04   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Må barn ha pass som legitimasjon på flyreiser innenlands?

Barnets pass er utgått, og i påsken skal vi fly til Bergen. Jeg vet at Norwegian forlanger pass som legitimasjon på flyreiser ut av landet, selv til land der pass ikke er nødvendig, men gjelder samme regel innad i Norge?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 11:05   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må barn ha pass som legitimasjon på flyresier innenlands?

Vi har aldri måtte vise legitimasjon for Knotten på innenlands flyreiser.

Gammel 29-03-11, 11:07   #3
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må barn ha pass som legitimasjon på flyreiser innenlands?

Kan vel kansje risikere å måtte det ved gaten om dere har sjekket inn bagasje på barnet.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 11:07   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da har dere fløyet Norwegian, Ru? De er tydeligvis litt zpezielle på det der.

Frøy, så det er knyttet til bagasje? I såfall kan vi løse det lett, jeg tror ikke vi skal ha annet enn håndbagasje, og i hvertfall ikke mer innsjekket bagasje enn ett kolli.

Gammel 29-03-11, 11:10   #5
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har fløyet både Norwegian og SAS, ja. Både til Gardemoen og Rygge.

Gammel 29-03-11, 11:11   #6
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Sitat:

Barn (under 18 år) som reiser med foreldre eller sammen med annen voksen, behøver ikke vise legitimasjon i mellom de Nordiske landene. Bagasjen skal sjekkes inn på den voksne.

Fra Norwegian sine sider.
http://www.norwegian.no/kundeservice...asjonspapirer/

Gammel 29-03-11, 11:16   #7
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har aldri vist leg. på barn. Selv ikke når ved reise som UM.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 11:17   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Fra Norwegian sine sider.
http://www.norwegian.no/kundeservice...asjonspapirer/

Høh, se der ja! Før har det stått at de må ha legitimasjon om de skal ut av Norge. Takk, da tenker jeg ikke mer på passet!

Gammel 29-03-11, 11:18   #9
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uansett vil jeg tro at et utgått pass ville ha vært gyldig som legitimasjon innad i Norge.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 11:21   #10
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Legitimasjon for innenlands reiser er knyttet til bagasjen for voksne også, ingen innsjekket bagasje ingen vits i å ha legitimasjon.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 11:34   #11
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Barnet trenger ikke pass, men husk allikevel på at pass (for egen del) egentlig og faktisk er eneste gyldige og godkjente legitimasjon også her hjemme i Norge. For egen del er det alltid lurt å ha med pass dersom det skulle komme spørsmål knyttet opp mot legitimasjon.

Selv hadde jeg problemer på en flygning innenlands i februar. Jeg kom meg fint til Oslo via Norwegian, men fra Oslo og videre til Tr.heim fikk jeg problemer (SAS) - jeg hadde kun med meg bankkort og på det kortet er ikke etternavnet mitt preget (kun fornavn og mellomnavn pga. for langt navn), heller ikke bilde, så navnet stemte ikke overens med flybilletten der kun første fornavn og etternav stod. Hadde sertifikatet også, men det har jeg (min egen feil) aldri brydd meg med å endre etter at jeg giftet meg. Burde nok få gjort det ja ... Det gikk greit, men jeg fikk ganske streng beskjed om å bringe pass neste gang, eller reise kun med mellomnavn som står i svar med bankkort.

Gammel 29-03-11, 11:40   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Absalone, for egen del går jeg aldri uten legitimasjon med bilde, og hvertfall ikke når jeg flyr. Bankkort uten bilde er jo ikke legitimasjon på noe som helst vis. Så vidt jeg vet så er det ikke kun pass som er gyldig legitimasjon i Norge, bare eneste gyldige norkse legitimasjon i utlandet. I Norge er vel også bankkort med bilde og sertifikat gyldig.

Gammel 29-03-11, 11:46   #13
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pip har reist med fly flere ganger årlig i åtte år, og har aldri vist noen leg. ved innenlands flyreiser.

Jeg har aldri vist pass, bare førerkort.

Har aldri med pass når jeg reiser innenlands.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 12:11   #14
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Absalone, for egen del går jeg aldri uten legitimasjon med bilde, og hvertfall ikke når jeg flyr. Bankkort uten bilde er jo ikke legitimasjon på noe som helst vis. Så vidt jeg vet så er det ikke kun pass som er gyldig legitimasjon i Norge, bare eneste gyldige norkse legitimasjon i utlandet. I Norge er vel også bankkort med bilde og sertifikat gyldig.

Jeg gjør ikke det jeg heller, normalt sett. Som sagt har jeg førerkortet med bilde, og det er nylig at bilde ble fjernet fra bankkortet mitt, så det tenkte jeg ikke på engang da jeg var ute og fløy sist. Fort gjort, men det gikk heldigvis greit. :nikke:

Sist vi var på passkontoret (februar) i forbindelse med pass til minstemor, fikk vi beskjed om at pass egentlig er den eneste riktige legitimasjonen også her hjemme, men at førerkort, bankkort med bilde, id-kort osv. selvsagt godkjennes. Men sånn egentlig egentlig. Aner ikke hvorfor hun poengterte det, men det er vel noe med at det i fremtiden vil bli slik at passet er noe du skal ha med deg overalt, alltid, uansett - når de kommer med chipløsning i bankkortformat, og sikkert kan tjene som både bankkort, førerkort og pass på én gang. Dog noen år frem tipper jeg ...

Gammel 29-03-11, 12:16   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det virker både deilig å skummelt å ha alt samlet i ett kort. Jeg kan tenke meg at opplevelsen din var stressende, Absalone! Jeg blir litt stresset av å fly i utgangspunktet, så jeg hadde nok fått småpanikk om noe slikt hadde skjedd meg.

Gammel 29-03-11, 12:23   #16
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Da er vi to, dvs. jeg blir automatisk noen hakk stressa når jeg skal ut og reise, uansett hvor jeg skal og med hvem - jeg må alltid ha god tid, dobbeltsjekker ørten og fjørten ganger osv., så ja, jeg fikk litt småpanikk ...men smilte så pent, så fiksa det seg vettu.

Når det er sagt så er det faktisk skremmende å tenke på at jeg på turen før dette igjen (jobbreiser) hentet ut billetten min i automat på flyplassen og sjekket inn med fingeravtrykk, uten tilsyn. Like så gikk jeg gjennom gaten med fingeravtrykk og videre til neste flight via fingeravtrykk. INGEN sjekket at jeg faktisk var meg og at fingeravtrykket levert ved første innsjekk faktisk var mitt. Hvis noen hadde fått infoen min, kunne de i utg.pkt fint ha fløyet som meg, innenlands vel og merke, med sitt fingeravtrykk som legitimasjon nok i massevis.

Og ja, litt skummelt å tenke på at alt nok samles i ett kort i fremtiden. Kanskje praktisk, men gud bedre hvis det kommer på avveie ... Dog, med denne biometrien, så vil jo misbrukt bli særs vanskelig.

Gammel 29-03-11, 12:33   #17
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

København August 2007 fikk vi irettesettelse fra SAS ved gaten, fordi jenta vår på ni mnd ikke hadde pass, eller legitimasjon. "Ok, for denne gang".

Kanskje greit å ha med utskrift av reglementet. Når de ikke vet.

Gammel 29-03-11, 14:48   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

LoneLone, det skal jeg gjøre.

Jeg lurer på om de har endret retningslinjene, for da vi reiste i 2008 så måtte barn ha pass som legitimasjon på fly i Norden. Det var skrevet veldig krøkkete på sidene til Norwegian husker jeg, om at pass ikke var nødvendig for reise innen Norden, men at barn måtte ha gyldig legetimasjon. Noe som for dem selvfølgelig bare er pass.

Gammel 29-03-11, 14:57   #19
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Mine barn har aldri vist legitimasjon av noe slag. Jeg tror ikke voksene trenger heller hvis de har sånn fingeravtrykk-greie? Eldste måtte bruke den en gang fordi min finger ikke virket.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 14:58   #20
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi fikk også vite at vi ikke trengte pass i 2007 når vi fløy innad i Norden. Men jeg nektet å dra noen som helst plass uten et bevis på at ungene var mine så vi ordnet nå pass uansett.
God tur!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:55.