Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er det greit å ignorere avdødes ønsker?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-11, 22:10   #21
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det har jeg ingen problemer med. Hun er død og har ikke følelser rundt det er, han er levende og har følelser. Da tar man hensyn til ham.

Mener du i dette spesielle tilfellet siden hun er en offentlig person eller generelt? At noen f.eks. ønsker å få asken spredt i havet men de etterlatte ønsker en grav å gå til og foretar en vanlig begravelse? At avdøde ønsket å bli kremert men de etterlatte har sterke følelser rundt det og velger heller en vanlig begravelse?

Jeg kjenner at jeg overhodet ikke synes det er greit, og håper inderlig mine etterlatte respekterer mitt siste ønske, selv om jeg ikke er her for å overvære det mer.

Jeg ser likevel at det er et spesielt tilfelle her, all den tid begravelsen blir utsatt hvis man velger å donere kroppen til forskning. Men det er jo ikke noe i veien for å ha en minneseremoni i Domkirken likevel, og foreta selve begravelsen med nærmeste familie om et halvt år? Helt ugjennomførbar kan det da ikke være.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 22:12   #22
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Uansett, jeg vil tro at når man er død, så er man død, og da bryr man seg ikke filla om hva som skjer videre.

Det er jo lett å være enig i akkurat det, men når det gjelder å donere kroppen til forskning så har man jo planlagt at noe spesielt skal skje med kroppen etterpå, og at den kommer noe til nytte. Jeg ville hatt meget høy terskel for å ikke respektere at noen ønsket det.

Gammel 29-03-11, 22:13   #23
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er ikke så opptatt av at levende mennesker skal ofre stort for de dødes skyld på noe plan, nei. Jeg synes hensynet til de som lever er viktigst.

Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 22:14   #24
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Mener du i dette spesielle tilfellet siden hun er en offentlig person eller generelt? At noen f.eks. ønsker å få asken spredt i havet men de etterlatte ønsker en grav å gå til og foretar en vanlig begravelse? At avdøde ønsket å bli kremert men de etterlatte har sterke følelser rundt det og velger heller en vanlig begravelse?

Jeg vet du ikke spør meg, men svarer allikevel. Jeg syns det er helt greit i alle eksemplene dine. Jeg syns selvsagt de kan prøve å etterkomme ønsker, men om de velger anderledes syns jeg det er deres sak og helt i orden. Jeg som er død skal ikke legge føringer for deres sorg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 22:16   #25
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Det er jo lett å være enig i akkurat det, men når det gjelder å donere kroppen til forskning så har man jo planlagt at noe spesielt skal skje med kroppen etterpå, og at den kommer noe til nytte. Jeg ville hatt meget høy terskel for å ikke respektere at noen ønsket det.

Hvorfor mener du at det er greiere å ignorere det andre ønsket hennes, om en spesiell begravelse?

Gammel 29-03-11, 22:16   #26
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener også at de etterlatte skal ha siste ordet. (og har diskutert dette mye med min mor vedr hennes ønsker når hun dør - uten at hun har noen indikasjoner på at hun vil kubbe med det første)

Gammel 29-03-11, 22:19   #27
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvorfor mener du at det er greiere å ignorere det andre ønsket hennes, om en spesiell begravelse?

Det falt meg ikke helt inn at det må være en kropp tilstede under seremonien, jeg tenkte at hun kunne få en storslagen seremoni i Domkirken med all prakt akkurat som hun ønsket, men at selve begravelsen skjer senere.

For meg personlig har ikke tilstedeværelsen av den døde kroppen vært sentralt i begravelser, så jeg tenkte at man kan slå to fluer i en smekk.

Gammel 29-03-11, 22:25   #28
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Dette står på vg:

Dersom man donerer kroppen til forskning er den på universitet i to år før en begravelse. Jeg ønsket selvfølgelig at hun skulle gjøre dersom det var mulig, sier Fabian Stang til VG Nett.

Da skjønner jeg godt at de sa nei til det, så lenge hun også ønsket seg begravelse.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 22:35   #29
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt på linje med smilefjes her altså. Det man ikke vet osv....

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 22:37   #30
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at de helt sikkert har gjort en totalvurdering av alle hennes ønsker og direktiver, og kanskje ble det slik for å oppfylle de som betød mest for henne.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 22:39   #31
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det umulig å ha en minnestund/begravelse OG donere bort kroppen sin altså? Jeg trodde ikke man måtte ha en fysisk kropp for å ha en minnestund?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 22:43   #32
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Ugreit, halvgreit... på generelt grunnlag synes jeg kanskje det er litt ugreit, men da med forbehold om at jeg kjenner situasjonen og avdødes ønsker og alt det der.

I denne konkrete saken synes jeg vel det mest ugreie er at noen tenker det er en akseptabel ting å kjøre kritisk førstesidesak rundt hvordan noen begraver sin mor, dagen etter at vedkommende tok kvelden. Det er litt ekkelt og grafsete, offentlig person til tross.

Jeg ser Dagbladet har moderert sin krigstypeoverskrift som først var i sjangeren "Nekter å oppfylle sin mors siste ønske," så det er kanskje flere som har kjent litt på det.

Gammel 29-03-11, 22:44   #33
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt i starten av tråden lurte jeg litt på om dere hadde lest artikkelen eller ei, for det er jo ikke snakk om å ignorere noens ønsker. Hva skal man gjøre når ønskene er motstridende?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 22:46   #34
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg er veldig enig, Shute. Det er en veldig unødvendig belastning å få private valg vurdert på den måten.

Gammel 29-03-11, 22:46   #35
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette mener jeg er ene og alene de etterlattes valg. Wenche Foss hadde mange ønsker rundt sin død - om alle er mulige å etterfølge må jo bli opp til familien å vurdere og ikke norsk media eller det norske folk - offentlig person/begravelse eller ikke - man får vise respekt ovenfor de etterlatte - like mye som det kreves å vise respekt for henne.

Sist redigert av Fløyel : 29-03-11 kl 22:52. Årsak: korrektur
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 22:49   #36
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker at så lenge de etterlatte har gjort en avveining av avdødes ønsker og gjør så godt de kan, så må man også akseptere at de kommer til en annen konklusjon. Og jeg regner med at sønnen kjente henne best ( ihvertfall bedre enn Dagbladet..).

Mrn hvis jeg ikke blir kremert kommer jeg og spøker!

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 22:50   #37
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Jeg synes ikke det er greit. Jeg synes det er respektløst.

Helt enig.

Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 22:56   #38
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er greit at de velger mellom hennes ønsker når disse er motstridende. Det er jo ikke vanskelig å se for seg at den damen har ønsket både det ene og det andre etter sin død. Det er ikke sikkert alt lar seg gjennomføre. At de pårørende da setter seg ned og lager et opplegg som er så nært opptil hennes ønsker som det er mulig å komme og samtidig ivaretar deres egne behov tenker jeg er helt greit.

Å bryte helt med den avdødes vilje synes jeg man bør ha en veldig god grunn til.

Gammel 29-03-11, 22:59   #39
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Helt i starten av tråden lurte jeg litt på om dere hadde lest artikkelen eller ei, for det er jo ikke snakk om å ignorere noens ønsker. Hva skal man gjøre når ønskene er motstridende?

Jeg hadde ikke lest den, men jeg har lest den nå. Ser jo at det er motstridene, men samtidig så ser jeg ikke helt at en minnestund blir noe helt annen enn en begravelse. Men de syntes det, så da får de gjøre som det passer dem. De kjente henne best.

Eneste jeg syntes var snodig sagt var dette:

Han legger til at hennes eldste barnebarn Fabian Emil (28) i stedet har bestemt seg for å donere bort sine organer.

Skjønner ikke helt at Fabian Stang følte det måtte et "kompromiss" til egentlig? Men det er alltids fint å være organdonor da..

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 23:05   #40
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg hadde ikke lest den, men jeg har lest den nå. Ser jo at det er motstridene, men samtidig så ser jeg ikke helt at en minnestund blir noe helt annen enn en begravelse. Men de syntes det, så da får de gjøre som det passer dem. De kjente henne best.

Du vet jo faktisk ikke om det var noe i hennes ønsker vedr. begravelsen som gjorde minnestund umulig.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:14.