|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?
Mener du i dette spesielle tilfellet siden hun er en offentlig person eller generelt? At noen f.eks. ønsker å få asken spredt i havet men de etterlatte ønsker en grav å gå til og foretar en vanlig begravelse? At avdøde ønsket å bli kremert men de etterlatte har sterke følelser rundt det og velger heller en vanlig begravelse?
|
|
|
#22 |
|
ræv med ører
Det er jo lett å være enig i akkurat det, men når det gjelder å donere kroppen til forskning så har man jo planlagt at noe spesielt skal skje med kroppen etterpå, og at den kommer noe til nytte. Jeg ville hatt meget høy terskel for å ikke respektere at noen ønsket det.
|
|
|
#23 |
|
Passiv
|
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?Jeg er ikke så opptatt av at levende mennesker skal ofre stort for de dødes skyld på noe plan, nei. Jeg synes hensynet til de som lever er viktigst. |
|
|
|
#24 |
|
Glamorøs
|
Jeg vet du ikke spør meg, men svarer allikevel. Jeg syns det er helt greit i alle eksemplene dine. Jeg syns selvsagt de kan prøve å etterkomme ønsker, men om de velger anderledes syns jeg det er deres sak og helt i orden. Jeg som er død skal ikke legge føringer for deres sorg.
|
|
|
#25 |
|
Glamorøs
|
Hvorfor mener du at det er greiere å ignorere det andre ønsket hennes, om en spesiell begravelse?
|
|
|
#26 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?Jeg mener også at de etterlatte skal ha siste ordet. (og har diskutert dette mye med min mor vedr hennes ønsker når hun dør - uten at hun har noen indikasjoner på at hun vil kubbe med det første)
|
|
|
#27 |
|
ræv med ører
Det falt meg ikke helt inn at det må være en kropp tilstede under seremonien, jeg tenkte at hun kunne få en storslagen seremoni i Domkirken med all prakt akkurat som hun ønsket, men at selve begravelsen skjer senere.
|
|
|
#28 |
|
Drømmer
|
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?Dette står på vg: |
|
|
|
|
|
#29 |
|
can-jur
|
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?Jeg er helt på linje med smilefjes her altså. Det man ikke vet osv....
|
|
|
|
#32 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?Ugreit, halvgreit... på generelt grunnlag synes jeg kanskje det er litt ugreit, men da med forbehold om at jeg kjenner situasjonen og avdødes ønsker og alt det der.
|
|
|
#33 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?Helt i starten av tråden lurte jeg litt på om dere hadde lest artikkelen eller ei, for det er jo ikke snakk om å ignorere noens ønsker. Hva skal man gjøre når ønskene er motstridende?
|
|
|
|
#35 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?Dette mener jeg er ene og alene de etterlattes valg. Wenche Foss hadde mange ønsker rundt sin død - om alle er mulige å etterfølge må jo bli opp til familien å vurdere og ikke norsk media eller det norske folk - offentlig person/begravelse eller ikke - man får vise respekt ovenfor de etterlatte - like mye som det kreves å vise respekt for henne.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 29-03-11 kl 22:52. Årsak: korrektur |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?Jeg tenker at så lenge de etterlatte har gjort en avveining av avdødes ønsker og gjør så godt de kan, så må man også akseptere at de kommer til en annen konklusjon. Og jeg regner med at sønnen kjente henne best ( ihvertfall bedre enn Dagbladet..). |
|
|
|
|
|
#38 |
|
maler
|
Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?Jeg synes det er greit at de velger mellom hennes ønsker når disse er motstridende. Det er jo ikke vanskelig å se for seg at den damen har ønsket både det ene og det andre etter sin død. Det er ikke sikkert alt lar seg gjennomføre. At de pårørende da setter seg ned og lager et opplegg som er så nært opptil hennes ønsker som det er mulig å komme og samtidig ivaretar deres egne behov tenker jeg er helt greit.
|
|
|
#39 |
|
Pauset
|
Jeg hadde ikke lest den, men jeg har lest den nå. Ser jo at det er motstridene, men samtidig så ser jeg ikke helt at en minnestund blir noe helt annen enn en begravelse. Men de syntes det, så da får de gjøre som det passer dem. De kjente henne best. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Du vet jo faktisk ikke om det var noe i hennes ønsker vedr. begravelsen som gjorde minnestund umulig.
|
|
![]() |
|
|