Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er det greit å ignorere avdødes ønsker?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-11, 12:37   #81
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit å ignorere avdødes ønsker?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Og jeg forstår veldig godt hva Esme mener om at det handler mye om mememe.

Det gjør det jo minst like mye andre veien. Jeg syns det er vel så mememe å bestemme hva som skal skje etter min død.

Og selvsagt syns jeg det var respektløst det du beskriver, og selvsagt strekker man seg så langt man kan, som en gest til noen man er glad i. Egentlig mest av respekt for hva den avdøde har betydd for en. Men jeg syns det er litt snodig å skulle legge veldig sterke føringer for sin egen begravelse o.l., hvertfall ikke om det ikke er rom for de etterlatte å gjøre fornuftige justeringer.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 12:44   #82
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det gjør det jo minst like mye andre veien. Jeg syns det er vel så mememe å bestemme hva som skal skje etter min død.

Det skulle jo bare mangle, det er jo min begravelse. For mye forlangt at den handler om meg og hvem jeg var? Jeg har ingen skam for at min egen bursdag blir litt mememe, uten sammenligning forøvrig. Det er en (1!) siste fest for meg.

At noen andres begravelser handler om hva jeg ønsker meg har jeg større problemer med.

Og selvsagt er det ønsker som ikke lar seg gjennomføre enten praktisk eller økonomisk, uten tvil. Det handler om hvorvidt man ønsker å strekke seg for å imøtekomme ønskene.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 12:45   #83
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Men er det ikke grenser for hvor langt man skal strekke seg også ved sterke ønsker fra klare personer?

Sterke ønsker fra klare personer kan pålegge pårørende ganske stor belastning. Da blir det et spørsmål om hvor langt det er mulig fysisk og psykisk å strekke seg og hvor langt det er OK å strekke seg. Jeg er vel der at jeg ikke mener at pårørende skal kjøre seg til "the bitter end" for å strekke seg etter avdødes ønsker, men skal ta hensyn til ønskene i den grad det er fornuftig innenfor deres liv og rammer.

Det er klart man kan trumfe gjennom rosa kiste til en mann som ønsket kamofarget kiste, men da er det vel gjerne en siste "faen ta deg" men slike ting handler vel ofte om mye annet.
Noen ønsker å å få asken sin spredt både her og der. Først og fremst er det vanskelig å få tilatelse til å gjøre det, dernest er det ikke alle som har råd og mulighet til å farte verden rundt å spre aske og mange ønsker seg en grav å gå til, et sted å legge blomster og samles. Og jeg mener oppriktig at da er det de pårørende og ikke den avdøde som skal hensyntaes. Jeg synes det er ganske egoistisk å skulle pålegge sine nærmeste å detaljstyre også etter sin død. Man kan ønske og fortelle hva en ville foretrukket, men å forlange at tinge skal gjøres sånn og slik.... Nei, jeg synes det er forferdelig egoistisk. Man er tross alt død!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 12:47   #84
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For mye forlangt at den handler om meg og hvem jeg var?

Når du forlanger å lese meg med så vrange briller tror jeg ikke jeg gidder å diskutere med deg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 12:52   #85
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I min (fjerne) slekt var det en gammel grandtante som var egosentrisk på alle måter, overbevist ateist, elsket rockemusikk til tross for sin høye alder, dro på jordomsegling og skaffet seg en mye yngre partner når hun var langt opp i syttiårene. Familien hennes var not amused, men respekterte hennes valg. Hun hadde planlagt sin egen begravelse humanetiskt, og ønsket at det ble spilt rockemusikk som hun selv hadde valgt ut.

Jeg skjønner at det ikke spilte noen rolle for henne at begravelsen ble avholdt i en kirke, med prest og orgelmusikk, men at man respekterer noens meninger og det noen stod for så lite at man driter i alt vedkommende ønsket seg fra det øyeblikket hun døde, det gjorde inntrykk på meg. Jeg kjenner at jeg blir fortsatt lei meg når jeg tenker på det.

Og jeg forstår veldig godt hva Esme mener om at det handler mye om mememe. Jeg mener at en begravelse handler i første linje om den som er død, men jeg har forstått at jeg er i absolutt mindretall her.

Jeg må innrømme at jeg synes det er veldig mye viktigere at hun ble respektert og satt pris på for de valgene hun tok i live, enn at de pårørende tok hensyn til egene ønsker under en bisettelse/begravelse.

Jeg er av de som mener en begravelse i stor grad er til for de pårørende og ikke for den avdøde. Hadde det vært hensynet til den avdøde som var viktig kunne vi jo like gjerne brent alle i forbenningsovnen og ferdig med det...

Gammel 30-03-11, 12:52   #86
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg synes begravelsen er en del av et menneskes død. Det er menneskets sortie fra samfunnet og bør avspeile hvem den personen var. Jeg synes altså ikke det er det samme for eksempel å komme med ønsker om begravelse som å komme med ønsker om hva de etterlatte skal gjøre ellers med livene sine.

I kulturen vår så er det jo rom for at den som dør har noe å si om sitt ettermæle, som jeg synes begravelsen er en del av. Det synes jeg også gjenspeiles av at den som dør har rett til å bestemme mye over hva etter dem skal gå til for eksempel.

Gammel 30-03-11, 12:54   #87
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hadde det vært hensynet til den avdøde som var viktig kunne vi jo like gjerne brent alle i forbenningsovnen og ferdig med det...

Eh nei? Om alle hadde rutinemessig blitt brent i forbrenningsovn, så hadde man jo ikke tatt hensyn til de avdøde, da neppe alle hadde ønsket kremasjon.

Gammel 30-03-11, 12:54   #88
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Rent prakisk/juridisk spørsmål:

dersom jeg, dødssyk, planlegger, bestiller og betaler for alt fra kiste til snitter å forhånd. Hvem har da siste ordet etter at jeg er død?

Gammel 30-03-11, 12:55   #89
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Eh nei? Om alle hadde rutinemessig blitt brent i forbrenningsovn, så hadde man jo ikke tatt hensyn til de avdøde, da neppe alle hadde ønsket kremasjon.

Men altså, en død kropp trenger lite annet enn å håndteres på en smittevernmessig og miljømessig rett måte?
Vi snakker om noen kg kjøtt, bein og innvoller...

Gammel 30-03-11, 12:56   #90
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Når arvinger sitter med boet og masse rask og de vet at bestemor hadde sterke ønsker om å ikke kaste noe som helst. Skal det også da følges?
Hvor mye skal en avdød få pålegge sine etterlatte?

Jeg er helt enig i at pårørende ikke skal måtte sette himmel og jord i bevegelse altså, det er de gangene hvor det ikke koster dem noe det er snakk om.

Og bestemor står jo fritt til å la være å gi tingene sine til arvingene, såpass bestemmer hun. Jeg synes derfor at bestemor kan få lov til å bestemme hvem som skal være "begravelsesforvalter" f.eks. At man kan angi en person man stoler på til å styre begravelsen og at det ikke automatisk skal være den med "størst" sorg som skal bestemme.

Gammel 30-03-11, 12:57   #91
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

.

Jeg er av de som mener en begravelse i stor grad er til for de pårørende og ikke for den avdøde. Hadde det vært hensynet til den avdøde som var viktig kunne vi jo like gjerne brent alle i forbenningsovnen og ferdig med det...

Nå skjønner jeg virkelig ikke hva du mener her. Mener du at alle avdøde hadde ønsket seg dette? :dom:

Gammel 30-03-11, 12:57   #92
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Men altså, en død kropp trenger lite annet enn å håndteres på en smittevernmessig og miljømessig rett måte?

Hva snakker du om nå?

Gammel 30-03-11, 12:58   #93
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

??? Hva er det egentlig du snakker om? Hvor kommer ønsker om egen begravelse inn her?

Gammel 30-03-11, 12:58   #94
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Nå skjønner jeg virkelig ikke hva du mener her. Mener du at alle avdøde hadde ønsket seg dette? :dom:

En som er død "trenger" veldig lite.

Gammel 30-03-11, 12:59   #95
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når arvinger sitter med boet og masse rask og de vet at bestemor hadde sterke ønsker om å ikke kaste noe som helst. Skal det også da følges?
Hvor mye skal en avdød få pålegge sine etterlatte?

Jeg personlig ville ikke vektlagt avdødes ønsker om hvordan jeg skulle gjøre med mine ting i særlig sterk grad. Uttrykte ønsker om hvordan boet skal fordeles synes jeg jo man skal prøve å etterkomme (jeg synes ikke man skal kaste ting som man vet bestemor ønsket at man skulle gi til hennes grandniese), men når man først har arvet noe, så må man kunne disponere det selv.

Jeg synes gravferd og gravsted blir noe litt annet, for det knyttes så veldig sterkt opp mot den avdøde selv, selv om begge deler jo forsåvidt er der for de etterlattes skyld. Jeg skjønner tanken om at man bør kunne få ha innvirkning på sitt eget ettermæle, og synes det er ordentlig stygt å f.eks. velge et religiøst rituale og bibelvers på gravstenen når man vet positivt at avdøde overhodet ikke ville at det skulle være slik.

Men i de fleste tilfeller er det jo snakk om gråsoner, og jeg synes jo stort sett at det er rimelig og "naturlig" at man velger slik man som etterlatt ønsker, samtidig som man prøver så godt man kan å tenke etter hva man tror den avdøde ville ønsket. Noen egentlig "konflikt" blir det jo bare i de tilfeller der avdøde har sagt helt klart fra om hva vedkommende ønsker, og de nærmeste pårørende har et helt klart motstridende ønske. Og jeg tror jo ikke det er veldig ofte det skjer?

Gammel 30-03-11, 13:00   #96
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Si meg, tror dere at et dødt menneske føler/opplever/ er tilstede under ritualene som foregår etter at man er død?
Siden dere ikke skjønner hva jeg mener. Føler litt at vi sitter på forskjellige planeter her. En avdød trenger/ønsker/vil/behøver ingen ting?!?

Gammel 30-03-11, 13:03   #97
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror absolutt ikke at den døde føler noe etterpå, nei. Ei heller at det skjer noe annet enn at kroppen råtner. Jeg klarer likevel å se at det finnes mennesker som ønsker noe konkret for begravelse og tid etterpå. Jeg for eksempel, har et uttalt ønske om hvor jeg skal gravlegges. (og har reservert plassen. )

Gammel 30-03-11, 13:04   #98
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Si meg, tror dere at et dødt menneske føler/opplever/ er tilstede under ritualene som foregår etter at man er død?
Siden dere ikke skjønner hva jeg mener. Føler litt at vi sitter på forskjellige planeter her. En avdød trenger/ønsker/vil/behøver ingen ting?!?

Jeg synes du er fryktelig uklar i hva du egentlig mener, men grunnen til at jeg ikke forstår deg, er ikke at jeg er uenig med deg i akkurat dette. Jeg tror ikke den avdøde er til stede eller vet hva som skjer under begravelsen, nei.

Men jeg vet jo at mange har sterke følelser om hva som skal gjøres etter at de er døde, enten det nå er religiøse grunner eller annet som ligger bak. Og jeg synes det er veldig respektløst av etterlatte som overhodet ikke tar hensyn til eller respekterer avdødes egne, sterke ønsker. (Og da mener jeg ikke at man er forpliktet til å gjøre akkurat som vedkommende sa, uansett, men at man i det minste skal tenke over, ta hensyn til og ha respekt for ønskene.) Jeg synes det er en dårlig og umoralsk ting å gjøre av de etterlatte, og synes de burde skamme seg over det.

På samme måte som, tja, det ville være veldig respektløst å bruke dikt av en avdød kommunistisk dikter som ledd i en konservativ valgkamp, eller noe sånt - dikteren vet jo ikke noe om det, men jeg ville synes det var et overtramp mot vedkommendes ettermæle, ja.

Gammel 30-03-11, 13:05   #99
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg leser, og konkluderer med at jeg ville strekt meg langt i å etterkomme en nær og kjær avdød sine siste ønsker. For meg ville det føltes som det siste jeg kunne gjøre for vedkommende. Selv om han/hun var død og det rasjonelt sett er for sent å gjøre noe som helst, betrakter jeg likevel tida fram til håndteringen av kroppen/bisettelsen/minnestunden/begravelsen, som et vakuum hvor "saken enda ikke har gått til arkivering", for å si det litt flåsete. Et sted å vise min siste respekt.

En annen ting jeg forundrer meg over, er argumentet om å ha "et sted å gå til", som motargument mot en håndtering av kroppen som ikke fører til et gravsted. Det argumentet uttrykker et behov for en sørgeplass, et sted å legge blomster, tenne lys og ha konkrete minnesymbol, slik jeg oppfatter det. Kan man ikke lage seg det uten (restene av) en kropp? Det ville vært et enkelt kompromiss for meg hvis mine ønsker om en sørgeplass og avdødes ønsker om askespredning, f.eks., var motstridende.

Gammel 30-03-11, 13:05   #100
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fryd, her.

Jeg tror absolutt ikke at den døde føler noe etterpå, nei. Ei heller at det skjer noe annet enn at kroppen råtner. Jeg klarer likevel å se at det finnes mennesker som ønsker noe konkret for begravelse og tid etterpå. Jeg for eksempel, har et uttalt ønske om hvor jeg skal gravlegges. (og har reservert plassen. )

Jo, men flere her uttrykker at avdøde ønsker/trenger/vil ha osv. Og avdøde hverken trenger eller ønsker noe som helst. Før man dør kan man derimot ønske seg både det ene og det andre også er det jo opptil de pårørende å se om det er mulig å etterkomme disse ønskene/påleggene....

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:34.