Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinner

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-11, 13:18   #21
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: 80 prosent av omsorgsdager tas ut av kvinner

Ca 50%, men har hatt kun 7 sykt barn-dager til sammen de siste 5 årene, så tallmaterialet er ikke så stort akkurat.

Gammel 31-03-11, 13:19   #22
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tar flest, fordi jeg har den minst viktige jobben.

Gammel 31-03-11, 13:23   #23
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi deler ganske likt, men på statistikken så synes ikke mannens dager, siden han er student.

Gammel 31-03-11, 13:26   #24
Slettet bruker
Passiv

Standard

Vi deler omtrent likt, men Mannen er oftere hjemme enn meg, fordi han har større mulighet til å jobbe hjemmefra.
Skulle vi tatt syktbarndager for hver eneste dag, ville mesteparten av årets dager allerede vært brukt opp.

Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 13:30   #25
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi deler likt.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 13:30   #26
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Vi deler ganske så likt, men mannen har muligheten til å jobbe hjemme, så han tar nok en dag eller to mer mer enn meg i året.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 13:35   #27
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi tar det den det passer minst dårlig for, hvor argument som møter og deadlines stiller sterkt, etterfulgt av "jeg tok den forrige", så i praksis ca annenhver, men "oppringt fra barnehagen" har jeg tatt meg av, siden mannen (enda) ikke har lappen. Nå er jo jeg hjemme i perm, så da passer jeg vel bare begge ved behov, med mindre Knerten er så dårlig at han trenger en ekstra voksen (mikro krevre jo tidvis sin mor ganske mye, all den tid hun ammes. Men småsyk gutt klarer jeg i tillegg.)

Gammel 31-03-11, 13:37   #28
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg måtte forresten sjekke hvor mange sykt-barndager jeg har hatt de siste fire årene, og kom frem til et snitt på syv dager i året, med en nedadstigende kurve.

Gammel 31-03-11, 13:38   #29
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Vi deler likt. Men tror mannen en del ganger har gjort som Torsk, ikke ført sykt barn, men avspasert og jobbet når han har hatt mulighet.

Jeg ble faktisk overrasket over arb.plassen min da jeg begynte der. For der opplevde jeg for første gang at mange av pappa'ne var hjemme med sykt barn. Kanskje det er ekstra synlig i og med at ganske mange har små barn.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 13:42   #30
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Jeg tar de aller fleste, men det er fordi jeg har hjemmekontor/er selvstendig og kan ta igjen mye på kveldstid. Jeg har vel omtrent aldri ført sykt barn-dag. Mannen må ta når jeg er bortreist, og det gjør han med glede. Det blir bare lettere meg når hans ordning innebærer direkte inntektstap.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 13:54   #31
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Her tar nok mannen flest, men jeg er usikker på hvordan vi slår ut på statistikken. Tror ikke han har levert en egenmelding på seg selv eller sykt barn til sjefen sin enda (jobbet der i 2,5 år, og hatt mange sykt barn dager).
Det er jo i grunn derfor han tar flest på en måte, ikke for å ikke bruke dem opp, men fordi han har en så mye mer fleksibel jobb enn meg. Han jobber litt på dagen om det funker med sykt barn, eller tar igjen på kveld/helg.

Jeg lurer på om ikke det er flere som oss altså, så jeg tar tallene her med en liten klype salt (ikke at jeg betviler hovedkonklusjonene i undersøkelsen altså).

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 13:57   #32
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men man har jo bare 10 dager hver? Det kan jo hende det holder så klart.. men om man sliter med barn som er syke i perioder, og har flere barn, holder det jo sjeldent med 10 dager?

Hos oss har det vært litt både og, i og med jeg har vært en del hjemme av ulike årsaker de siste åra. I tillegg har vi sjelden syke barn. Men det er en selvfølge at dette deles på tenker jeg.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 14:03   #33
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Her hos oss er det mannen, stort sett. Jeg vil helst på jobb og han synes det er helt greit med "hjemmekontor" en dag eller to. Han får gjort noe på hjemmekontoret sitt, i motsetning til meg.

EDIT: Ref. siste innlegg, vi har nesten ikke hatt syke barn i år. Det må selvsagt tas med i betraktningen.

Gammel 31-03-11, 14:03   #34
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar flest.

Mannen er lærer og har store samvittighetskvaler med å ta en "uplanlagt" fraværsdag. Jeg har en fleksibel jobb, kan gjøre en del hjemmefra og ta igjen arbeid senere. Dersom det er fravær på bare en dag er det som oftest jeg som tar det. Dersom det blir flere dager deler vi, for da kan mannen si fra om at han blir borte dagen etter og det er lettere å sette inn vikar eller finne andre løsninger.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 14:07   #35
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Mannen har klart tatt ut flest sjukt barn-dagar. Eg har ein spesiell turnus med mykje fri og intensive jobbeøkter. Blir barna sjuke i mine jobbeperiodar, tar mannen stort sett støyten. Eg har meir enn nok dagar heime med sjuke barn, så totalt sett er eg hovudsjukepassar likevel.

Han er dessutan fast heime når barna er spysjuke. Eg er invalidisert av frykt for smitte når me har omgangssjuke i hus, og kan ikkje ta meg av spysjuke barn. Dette skuldast i hovudsak kronisk tilstand. Da er han altså heime sjølv om eg har fri. Det er nødvendig, og både han og arbeidsgivar er innforstått med det. Det går under sjuk barnepassar eller noko sånt.

Gammel 31-03-11, 14:10   #36
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Men man har jo bare 10 dager hver? Det kan jo hende det holder så klart.. men om man sliter med barn som er syke i perioder, og har flere barn, holder det jo sjeldent med 10 dager?

Det har jeg tenkt litt på - siden mannen jobber på en annen kant av landet er jeg usikker på hva som hadde skjedd hvis jeg hadde brukt opp sykt-barn-dagene. Jeg kan jo avspasere uten lønn, men det er jo litt kjipt så lenge han ikke har brukt sine dager.

Nå har det heldigvis ikke blitt nødvendig enda, bank i det som bankes kan. Hvis vi visste at et av barna med stor sannsynlighet ville være syk lenge kunne han så klart bli hjemme en uke, men det har vi ikke opplevd enda.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 14:11   #37
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke ført statistikk på dette, men jeg tror vi deler ganske likt. Hvis han ikke er ute å reiser, som han gjør mye for tiden, tar vi som regel annenhver dag. Har mye falt på meg fordi han har vært borte tar han mer når han er hjemme. Vi kan heldigvis jobbe hjemmefra begge to, så hvis barnet bare må ha en voksen tilstede så hender det jeg får gjort vel så mye hjemmefra som på jobb. Da fører jeg ikke dagen som sykt barn. Det har vært et kjempeproblem i heimen, eldste er mye syk og må være hjemme.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 14:15   #38
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Me har hatt langt over 20 sjukt barn-dagar per år, og har berre klart oss pga. av at eg jobbar turnus. Berre så langt i år har me hatt sju dagar med fråvær på barna, men berre tatt ut eigenmelding på tre av desse. Det har jo litt med flaks eller uflaks å gjere. Blir barnet spysjukt på mandag, så blir det fort både tre og fire dagar borte pga. sjukdomsforløp og karantenetid. Blir barnet sjukt på ein fredag, så blir det kanskje berre ein dag borte frå skule/barnehage.

Gammel 31-03-11, 14:23   #39
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror vi deler ganske likt. Mulig mannen tar fler dager enn meg p.g.a. hjemmekontor. Vi har begge sjefer som har full forståelse for sykt barn, tannlegebesøk, legebesøk eller generelt fravær.

Gammel 31-03-11, 14:32   #40
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Vi deler på det, men ser man på statistikken hos arbeidsgiver et det jeg som har brukt flest Sykt barn-dager. Det er fordi at når vi begge skal jo be dag, så drar mannen mye tidligere enn meg, så om barnet er sykt fra morgenen er det jeg som stort sett blir hjemme. ofte har mannen hatt kveldsvakt eller fri dagen etter, så ved behov har han da vært hjemme med barnet. Men det har jo ikke gått ut over arb giver. Nå som vi begge jobber dag vil dette jevne seg ut.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:13.