Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Hvordan tolker du dette?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-04-11, 12:13   #61
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan tolker du dette?

Og der så jeg at jeg skulle hatt komma.

Gammel 01-04-11, 12:17   #62
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg lurer veldig på hvorfor man gjør det, er det fordi man tror det virker mindre strengt, eller mer tankefullt? Jeg syns det er slitsomt å lese, fordi jeg må liksom lese hver setning som om den renner bort i sanden mot slutten.

Tja...
Kanskje mer tankefull? At jeg ikke helt vet hva jeg skal si (jeg er noe treg muntlig også)? Eller at jeg kanskje ikke helt tror på det selv?

Jeg tror ikke (og håper ikke) jeg har brukt ... som i HI

Jeg lider nok også av " "-syken også. Spørs om jeg kan helberedes for det. (der var lysten til å slutte med ... til stedet. Så hundreprosent helberedet er jeg jeg ikke )

Gammel 01-04-11, 12:18   #63
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Og ... kan også bety litt: som Nora H sier

Gammel 01-04-11, 13:03   #64
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer veldig på hvorfor man gjør det, er det fordi man tror det virker mindre strengt, eller mer tankefullt? Jeg syns det er slitsomt å lese, fordi jeg må liksom lese hver setning som om den renner bort i sanden mot slutten.

Jeg får litt samme vibber som med -smileyen. Litt sånn at man ikke helt vet, og derfor ikke tør å si noe sånn helt klart og bestemt, og egentlig føler seg litt trist og usikker på det hele.

Gammel 01-04-11, 13:28   #65
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ha en god dag.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 13:38   #66
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg får litt samme vibber som med -smileyen. Litt sånn at man ikke helt vet, og derfor ikke tør å si noe sånn helt klart og bestemt, og egentlig føler seg litt trist og usikker på det hele.

Ja, men det er jo noen som avslutter hver bidige setning slik.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 13:40   #67
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men det er jo noen som avslutter hver bidige setning slik.

Jepp. Og da får jeg ofte litt sånn følelse av alt de skriver.

Gammel 01-04-11, 13:47   #68
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp. Og da får jeg ofte litt sånn følelse av alt de skriver.

Ja, du har rett i det. Av og til kan det oppfattes litt dramadronningete også, at man hinter om at alt er så trist og leit, og bare venter på at noen skal spørre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 13:48   #69
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg avslutter setninger med "..." når jeg enten er litt usikker eller vil la setningen henge litt i lufta.

Sånn som "Vi får se da, vet du..." eller "Jeg tror kanskje jeg ville valgt den blå, men er litt usikker..."

Ønsker jeg deg en god dag uten forbehold avslutter jeg med . eller !.

MEN, veldig mange har et ukritisk forhold til skriftspråket og har nok ingen baktanker med verken tegnsetting, store bokstaver (som jeg tolker som roping) osv. så jeg har lært meg å ikke tolke alt for mye.

Ønsker dere alle en god dag...

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 13:55   #70
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kom på at jeg har sett noen bilannonser på finn med utropstegn bak hver setning. Nå fant jeg fram til forhandleren igjen og ser at enten har selgeren sluttet, eller så har han lært seg punktum. Men slutten på teksten står igjen i alle annonsene (standard klipp-og-lim fra tidligere).

Sitat:

Våre åpningstider er mandag - fredag 0830 til 1630!!
Langåpent på torsdager til 1900!
Lørdag og utenom åpningstidene kan det lages avtaler på mobil: xxxxx!!

Vi tar forbehold om at det kan ha sneket seg inn en feil i annonsen!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 14:00   #71
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan jeg ville tolket den der, er helt avhengig av hvem som skriver det og i hvilken sammenheng. Jeg kjenner mange som har et ganske ubevisst forhold til både rettskrivning og tegnsetting, og hvis det var en av dem, så ville jeg bare tenkt at det var et ønske om en fin dag.

Hvis min dustete slemme-eks hadde skrevet noe slik til meg, hadde jeg derimot tolket det som det stikk motsatte.
Jeg bruker noen ganger ... når jeg skriver, spesielt i raske mailer eller noenganger i fora på internett, og da er det fordi jeg skravler litt i vei om løst og fast, tror jeg, og det brukes mest slik: ...blablabla...

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 14:09   #72
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vent og se. For i morgen kan du da si at "smilefjes ventet og så".

Eller gjær som meg, oversett det til engelsk. "Wait and see" og ikke "wait to see".

Gammel 02-04-11, 01:47   #73
lego
bygger

lego sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ishavsbyen
lego er litt kullego er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg kom på at jeg har sett noen bilannonser på finn med utropstegn bak hver setning. Nå fant jeg fram til forhandleren igjen og ser at enten har selgeren sluttet, eller så har han lært seg punktum. Men slutten på teksten står igjen i alle annonsene (standard klipp-og-lim fra tidligere).

Enn bilannonser med BARE STORE BOKSTAVER?
Det er irriterende det!

lego er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-11, 01:59   #74
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

"jeg håper du får en fin dag" med tre prikker bak tolker jeg som at personen ønsker meg en god dag selv om den ikke har det noe bra selv.

Om jeg skulle tolke det som noe annet enn dårlig tegnsetting, som Skilpadda sa, så måtte det blitt noe sånn. For akkurat den varianten av tre prikker etter sentingen.

Hvis jeg sender "Gleder meg til du kommer hjem... "til mannen, så ligger det ikke i det at han kan forvente seg bank, for å si det sånn. Ikke at jeg er dårlig på tegnsetting heller.

Gammel 02-04-11, 10:17   #75
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Om jeg skulle tolke det som noe annet enn dårlig tegnsetting, som Skilpadda sa, så måtte det blitt noe sånn. For akkurat den varianten av tre prikker etter sentingen.

Hvis jeg sender "Gleder meg til du kommer hjem... "til mannen, så ligger det ikke i det at han kan forvente seg bank, for å si det sånn. Ikke at jeg er dårlig på tegnsetting heller.

"Gled deg til du kommer hjem..."!
Da hadde ikke jeg dratt hjem.

Svar med sitat
Gammel 02-04-11, 22:27   #76
Andrea03
Nybegynner

Andrea03 sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Trøndelag.
Andrea03 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Det kommer litt an på hvem det er som skriver setningen, tror jeg. Er den en peron med lavere interesse for sin egen formulering så kan "..." godt forekomme, ofte i upassende sammenhenger.
Er det en person som er opptatt av formulering og setningsoppbygning så ille jeg begynt å tvile på hva vedkommende egentlig mente.
Slike prikker (...) er jo en form for setningsavbrudd og uttales ofte i en litt likegyldig, ufullstendig toneart.

Når jeg skal ønske en person en fin dag skriver jeg definitivt "Ha en fin dag!" med utropstegn som jeg mener forsterker setningen min, slik at den vitner om at jeg faktisk mener den.

Gammel 02-04-11, 23:50   #77
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Nå må dere huske mellomrom foran ellipsene deres, da!

Jeg led av prikkesyken selv da jeg var omtrent 19. Ikke bra, men det gikk heldigvis over. Jeg hadde tolket utsagnet i hovedinnlegget som om vedkommende ønsket meg en god dag, men ikke var så opptatt av tegnsetting. Det er overraskende mange som driter i tegnsetting (sa hun som alltid glemmer kommaer).

Gammel 03-04-11, 02:05   #78
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Huff, jeg er snar til å skrive ... når jeg skriver på forum. Det er ikke fordi jeg har et labert forhold til tegnsetting, men fordi jeg skriver mer muntlig på et forum. ... lurer seg feks inn etter en setning som lander litt i løse lufta eller der jeg, når jeg prater, har en kunstpause. Eller noe sånt. Dette har vært så tydelig for meg, men jeg skjønner jo at det som er tydelig i mitt hode ikke er like tydelig videre ut i verden. (Det var ikke ment som kritikk av andre enn meg selv.)

Så til HI. Der ble det, for meg, feil med ... på slutten. "Håper du får en fin dag, men..."

Signerer fullt ut . Jeg har også en "stygg" uvane å skrive .... på forum, og også til tider på sms. Ingen baktanker eller ironi i dette fra min side. Har en sjef som nesten alltid skriver....i sms`ene sine, og jeg tolker heller ikke det negativt. Tror rett og slett det er en uvane for mange.

Men " ha en god dag......" tja....den kan kanskje misoppfattes ?

Selv skriver jeg noen ganger: "ha en fortsatt fin dag.....klem ***".

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 09:20   #79
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

... eller enda verre: ..... tolker jeg egentlig som om personen er usikker eller ikke mener det hun skriver, men siden det er så utbredt har jeg begynt å forstå at det egentlig ikke betyr noe som helst annet enn et punktum for mange. Jeg retter ...... i elevtekster, det er noen som strør prikkene vilt rundt seg. Elevene får beskjed om at ... er greit en sjelden gang dersom det skal signalisere tankestrøm eller usammenhengende tale. Tegnet heter utelatelsestegn, vel? Det passer ikke i saklitterære tekster som regel.

Når det gjelder sms-språk har jeg mer problemer med dette: Ok
Altså kun Ok, uten tegn etter, det tolker jeg som om personen ikke egentlig synes det er ok.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 13:43   #80
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leste akkurat at en FB-venn har fått denne som kommentar til statusen sin: "Gøy på byen i går ..."

Om jeg hadde vært ute og festet og fått denne dagen derpå, hadde jeg blitt parnoid ...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:08.