|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
maler
|
Sv: Når er man eks. en trønder, en harding?Mannen min er forøvrig østlending. Han har dog bodd like lenge nordpå som på østlandet. Det kommer vel litt an på hvordan man snakker og hvilke år man bodde der også tenker jeg, det er kanskje lettest å definere seg som der man bodde i sen barndom/tidlig ungdom? I de årene man på et vis orienterer seg utover nabolaget?
|
|
|
#22 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når er man eks. en trønder, en harding?Jeg er født i Drammen, men vokst opp i Trondheim, og jeg er Trønder, selvfølgelig. Vi kom hit da jeg var 1 år, så jeg kjenner jo ikke til annet.
|
|
|
#23 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Når er man eks. en trønder, en harding?Jeg tror en tilhørighet valg ofte stikker vel så dypt som fødsel og oppvekst. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Når er man eks. en trønder, en harding?Veldig avhengig av situasjon, syns jeg. Jeg er nordlending (født og oppvokst), men har bodd i Trondheim lengre enn jeg har noe annet sted (hele mitt voksne liv). Om vi er et annet sted i landet, sier jeg at jeg er fra Trondheim. Ungene mine er født og oppvokst her, og er naturlig nok trøndere, uansett hvordan man vrir og vender på det. Men akkurat her vi bor, i ei bygd som nå hører til Trondheim, men som tidligere var egen kommune, føles det som om man må være tredjegenerasjons for å kunne sin at man er *****ing, så det er vel først mine barnebarn som evt kan påberope seg den tittelen.
|
|
|
#25 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Når er man eks. en trønder, en harding?Kan ikke akkurat definere en bestemt regel for det der, jeg synes det må bli litt opp til hver enkelt hva en føler seg som, så får andre ta seg av å definere hvor mange generasjoner bakover en skal være ditt og datt. Jeg er bergenser, født og oppvokst, og jeg kommer aldri til å bli østlending selv om jeg har bodd her i 13 (!?) år og sannsynligvis blir boende. Hverken i dialekten eller i sjelen.
|
|
|
|
#26 |
|
Passiv
|
Sv: Når er man eks. en trønder, en harding?
Jeg jobber sammen med en nydelig jente som er født og oppvokst i Finnmark. Foreldrene hennes kommer fra Filippinene. Når pasienter spør hvor hun kommer fra, så svarer hun jo naturlig nok Vadsø, og de blir så perplekse, for det var ikke svaret de forventet |
|
|
|
#27 |
|
Uhelbredelig B-menneske
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når er man eks. en trønder, en harding?Jeg er født og oppvokst i ei bygd på Romerike og er definitivt derfra, selvom jeg bor i nabokommunen nå. Sist redigert av Liljekonvall : 03-04-11 kl 12:34. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
We weren't born to follow
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() |
Sv: Når er man eks. en trønder, en harding?Etter 28 år på sørlandet, så flyttet jeg til østlandet for 11 år siden. Jeg vil si at jeg er sørlending jeg da, selv om jeg antageligvis kommer til å bo resten av mitt liv på østlandet.
|
|
|
#29 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Når er man eks. en trønder, en harding?Pappa er fra Stavanger, mamma fra Hardanger, jeg er fødd i Stavanger, men oppvokst i Hardanger.
|
|
|
|
#30 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Når er man eks. en trønder, en harding?Jeg er født i Oslo og oppvokst i Oslo, så jeg sier jeg er fra Oslo. Moren og faren min flyttet til byen lenge før jeg ble født, men jeg har aldri følt meg som jeg er fra plassen de har vokst opp. Røtter derfra ja, men jeg sier ikke jeg er derfra. Ellers mener jeg alle får definere dette selv, om enn det kan komme noen snodige definisjoner utav det. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Når er man eks. en trønder, en harding?Det er blitt hevdet at man ikke er siddis uten at man selv, sine foreldre og besteforeldre er født og vokst opp i Stavanger. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Du kan ikke det heller. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
bits and pieces
|
Sv: Når er man eks. en trønder, en harding?Skulle jeg definert meg utfra hvor foreldrene mine er fra så hadde jeg vært nordlending, men det er jeg ikke altså selv om jeg er født der.
|
|
|
|
#34 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Min mann sier han er sunnmøring av fødsel, totning av oppvekst, og Bergenser i hjertet. (og han har bare bodd her siden 98, men det kom nok av hans brann-engasjement mer enn byen, tror jeg.)
|
|
|
#35 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Trøndelag.
![]() |
Sv: Når er man eks. en trønder, en harding?Jeg mener at når man har satt seg inn i stedet, så kan man kalle seg en ekte trønder/bergenser/nordlending/sørlending/etc.
|
|
|
|
#36 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Når er man eks. en trønder, en harding?Er født i Trondheim, flyttet nordover kort tid etter, og begge foreldrene mine er nordlendinger. Finnes ikke annet enn nordlending. |
|
|
|
![]() |
|
|