Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hvor er det beste stedet i Norge å bo?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-11, 18:29   #21
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor er det beste stedet i Norge å bo?

Jeg trives veldig godt på østlandet. Her vi bor nå har vi skogen 20 meter bak oss og byen foran oss. 300 meter til bhg og 1,5 km til skole. En halvtime til Sverige og en time til Oslo. Etter å ha bodd 7 år i Sverige vet jeg ihvertfall hvor jeg ikke skal bo igjen.

Gammel 04-04-11, 20:19   #22
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Grenlandskysten: Det er vakkert her. Våren kommer tidlig, og sommeren er lang og varm. Masse vakker natur, skjærgård med svaberg, strender og øyer + kort vei til fjellet. Samtidig mange muligheter for kulturopplevelser, konserter og uteliv. Passe nærhet til Oslo, og til mindre byer. Ok kollektivtilbud. Kort vei til Danmark, Sverige og Torp = hele verden. Boligene er billige, og det er grei barnehagedekning (-Har jeg inntrykk av. Det varierer vel fra kommune til kommune.) Etter hvert ser det ut til at det kommer til å bli et greit tilbud av private skoler (Internasjonal og flere Montesorrier), som alternativ til offentlig skole.

Eh, det er sikkert mere fint å si også, men plutselig gikk jeg litt tom.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 20:25   #23
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg liker Bergen

Bor 15 km fra sentrum og her er det skikkelig landlig, og likevel 3 minutters kjøring til IKEA.
Jeg har tre fjell i umiddelbar nærhet jeg kan gå rett opp på, og vi har to minutters kjøretur til strand og skjell. Om kveldene uler uglene, og når vi går søndagstur i strøket møter vi både lam, hest, kyr og ekorn. Og altså et kvarter til Torgalmenningen, Fløyen og Grieghallen.

Det eneste som mangler er sykehus i samme bydel

Gammel 04-04-11, 20:42   #24
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Det beste stedet å bo er her i skogkanten hos meg. To minutter til butikken og 30 minutter til resten av verden. Passe langt fra Oslo, men toget kunne gjerne brukt litt kortere tid. Vi har frisk luft, fin natur, en og annen ulv, ikke for dyre hus og det er trygt og godt å vokse opp her. Det har jeg nemlig prøvd selv. Jeg vil ikke si hvor det er, for da kommer dere bare og vil bo her alle sammen.

Gammel 04-04-11, 20:44   #25
Sissel
Bør lage seg en tittel selv

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg liker meg her på sørvestlandet. Vi bor landlig, rett ved skog og sjø, men bare 20 minutt fra Stavanger og 15 minutt fra Sandnes/Forus. Alt er innen rekkevidde, og vi har tilbud om det meste. Her er vi omgitt av natur på alle kanter og har ingen gjennomgangstrafikk, men alt er bare en kort kjøretur unna.

Jeg synes også vi har det greit værmessig, sammenlignet med andre deler av landet.

Signerer denne, høres ut som om vi bor omtrent på samme sted.

Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 20:44   #26
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Ekorn har vi forresten mer enn nok av, om det er noe å ha. Jeg tror jeg har en fire-fem i hagen til enhver tid. Bare si fra, jeg deler gjerne. Snø har vi fem måneder i året, men den er i alle fall kritthvit og pen.

Gammel 04-04-11, 20:53   #27
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Sentralt i Oslo. Trenger ikke bil, har lett tilgang på kunst og kultur i alle sjangre for barn og voksne. Mange ulike kulturer representert og mye god mat. Lett tilgang på resten av verden og marka bare en kort busstur unna.

Jeg er hjertens enig.

Mannen er fra en bygd ute i periferien. Jeg er fra en småby på Østlandet. Vi er begge enige om at Oslo er stedet for oss. Stort nok til å kunne forsvinne litt i mengden og lite nok til å holde brukbar oversikt.

Og så hjelper det godt på at familien på begge sider har bosatt seg her også.

Gammel 04-04-11, 20:55   #28
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

For oss som vil bo i enebolig og ha stor tomt,samtidig som vi vil bo i en by.Så er ikke en storby et alternativ. Eller vi har ikke råd til de prisene som er i Oslo og omegn.

Gammel 04-04-11, 21:10   #29
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg er veldig fornøyd med vår kommune på Nedre Romerike. Visst nok en av Norges fattigste, men det er sikkert fordi de har investert veldig mye i blant annet idrettsanlegg, 2 svømmehaller med vann i (!), et veldig rikt kulturskoletilbud, og landlige omgivelser som skapt for barn. Flotte badevann, marka rett ved siden av osv osv. Ikke så veldig mye trafikk, og prisene har ikke nådd taket ennå.

Perfekt plassert i umiddelbar nærhet til Oslo (noe som var viktigst for oss ettersom vi benytter oss veldig mye av det kulturelle tilbudet i Oslo) og bare et steinkast unna Gardermoen (like viktig ettersom vi reiser en god del).

Anbefales. (Da får det heller være at vi har en skikkelig dust som ordfører )

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 21:13   #30
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er oppvokst i en liten kommune på nordvestlandet og har hatt det trygt, utfordrende og oversiktlig. Bodde neste i skogen med fjell rett bak og sjøen like nedenfor. Jeg kjedet meg i grunnen aldri, det var alltid noe å finne på selv om det ikke var flust av kulturtilbud og så mange møtesteder. Veldig flott sted å vokse opp på. Som voksen kan det kanskje virke satt og lite utviklende jobbmessig, men det har kommet seg det også de siste årene.

Nå bor jeg ikke der, og har ikke bodd der som voksen. Nå bor jeg i en storby med alt innen 10 minutters kjøring, og benytter meg lite av tilbudene som finnes her.

Gammel 04-04-11, 21:22   #31
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg liker Bergen

Ahh.. Bergen..
Bergen vil alltid være byen i mitt hjerte, men jeg bor for tiden i Gudbrandsdalen og trives godt her. Her har mannen sin familie og vi har mange gode venner. Vi har kort vei til byen, og har mange muligheter for aktiviteter med ungene i umiddelbar nærhet. (Lekeland, Hunderfossen, Lilleputthammer, badeland++)

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 22:14   #32
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg som er værsyk av meg så er alt annet enn østlandet egentlig uaktuelt. Jeg liker at vi har fire ordentlige årstider her, og at man fint kan leve uten allværsjakker.

Jeg liker også veldig godt å bo i Oslo. Valgmulighetene, den relative anonymiteten, mangfoldet, kulturtilbudet...

Gammel 04-04-11, 22:27   #33
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Vi bor landlig, rett ved skog og sjø, men bare 20 minutt fra Stavanger og 15 minutt fra Sandnes/Forus.

Hm, sitter og funderer på hvordan det er mulig å bi 20 min fra Stavanger og 15 min fra Sandnes. Det går sikkert an altså, men jeg skjønner det bare ikke helt. Sola? Tjelta? Hålandsmarka? Sola sentrum? Tananger?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 22:29   #34
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er virkelig ingenting som kan slå Stavanger når været er fint, det er bare så sjelden det er fint. Var i alle fall enstemmig konklusjon da tre stavangerfolk og en østlending diskuterte fine steder å bo.

Gammel 04-04-11, 22:33   #35
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Født og oppvokst i Oslo - og ja, jeg savner "storbyen"
Men akkurat slik sitasjonen er nå, med små barn - så stortrives jeg 20 minutter unna Oslo, i nærheten av en annen liten by, godt kulturtilbud for store og små, i ett "lite" eneboligfelt med gode naboer, trygg skolevei, bra skole og marka i umiddelbar nærhet.
Jeg bor tydligvis i en annen kommune enn Olympia - for vi har ikke en dust til ordfører

Men når jeg blir gammel og ungene er ute av redet, da skal jeg til Oslo igjen

Gammel 04-04-11, 22:38   #36
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Det er virkelig ingenting som kan slå Stavanger når været er fint, det er bare så sjelden det er fint.

Næsj. Skjerp deg. Snakker du av erfaring? Det er ofte fint vær her.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 22:42   #37
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Næsj. Skjerp deg. Snakker du av erfaring? Det er ofte fint vær her.

Erfaring, ja. Skal vi se... Sånn ca 31 år med erfaring. Og du høres ut som svigers når de forsøker å lokke oss hjem igjen. Jeg tenker nok at du og jeg enten definerer "ofte" eller "fint vær" veldig forskjellig.

Gammel 04-04-11, 22:52   #38
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Definisjonen på fint vær i Stavanger er at det har vært opphold mesteparten av dagen.

Gammel 04-04-11, 22:58   #39
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hm, sitter og funderer på hvordan det er mulig å bi 20 min fra Stavanger og 15 min fra Sandnes. Det går sikkert an altså, men jeg skjønner det bare ikke helt. Sola? Tjelta? Hålandsmarka? Sola sentrum? Tananger?

Å, ok; 20 minutt til fastlegen på Mariero. Det er omtrent bare dit og til SUS jeg kjører i den retningen.

Gammel 04-04-11, 23:01   #40
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Peaches, her.

Definisjonen på fint vær i Stavanger er at det har vært opphold mesteparten av dagen.

Noe sånn må det være, ja, for det er alltid fint vær i Stavanger når vi snakker med svigers, selv om yr sier det blåser stikker og strå og det er 14 varmegrader. I juli.

Men som sagt - ingenting slår Stavanger de dagene det virkelig er nydelig vær, uavhengig av årstid. Men jeg antar at en av grunnene til at Norge ikke er tettere befolket enn det er, også har med klima å gjøre.

: potensiell klimaflyktning:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:34.