Til tross for at jeg er værsjuk akkurat nå, med digre snøhauger rundt huset, og slapseføre, så kan jeg ikke tenke meg å bo noe annet sted enn her i Tromsø, egentlig. Vi er en liten storby, i underkant av 70 000 innbyggere, men vi har stort, velutstyrt sykehus, vi har utrolig bra utdanningstilbud her med høyskoler og universitet. Nesten alle barne og ungdomsskoler er nye eller ny-oppussede, det er mange ulike studieretninger å velge mellom for videregående-elever og vi har full barnehagedekning for 1-åringer. Arbeidsmarkedet favner de fleste områder, og også områder som ikke tilbys eller i landet siden Polarmiljøsentret er lagt hit opp.
Vi har et levende kulturliv, med storsatsinger som Buktafestivalen, Døgnvill, Tiff, Nordlysfestivalen, Insomnia osv. Vi har bra kinotilbud, og Hålogaland Teater tilbyr veldig gode forestillinger gjennom hele året, og vi har en sterk tradisjon for skolerevy, noe for enhver smak altså. Fritidstilbudene til ungene er ikke noe å klage på, alt fra en av landets ypperste sjakk-klubber, via idrett, modellbygging, speider og gammeldans, til Kulta som tilbyr artisteri og sirkus. Er man over 18 år, så har vi også steike bra uteliv, har jeg hørt
Og vi har eliteseriens beste fotballag anno 2011 
Vi har ikke jernbane, men vi har flyplass, og hurtigbåtforbindelse mellom andre kystnære småbyer i fylket. Kollektivtrafikken i byen er dyrt, og kunne absolutt vært bedre. Vi har ikke bom-penger, ennå, iallefall. Byen er liten nok til at rushtrafikken begrenser seg til en halvtime i sneglefart gjennom et par knutepunkter, Tromsøværinger kan ikke fordra bilkø, nemlig. Vi har flere store kjøpesenter, to av dem under omfattende utbygging, når Jekta står ferdig, vil det være Nord-Norges største. Jeg vet også at IKEA har snust på tomter i Tromsø i år, og at de leker med tanken på å etablere seg i nord.
Menneskene her er veldig trivelige også, de fleste stemmer rød-grønt
Jeg oppfatter medborgerne som inkluderende, og jeg tror integrering av innvandrere skjer lettere her i byen enn f eks i Oslo, hvor det har oppstått ghetto-tendenser. De er flinke til å hjelpe hverandre inn i samfunnet, og samfunnet tar godt imot dem.
Nærhet til naturen har vi så det monner, og det betyr enormt mye for oss. Frisk luft, sjø og fjell, og bjørkeskog. Rike muligheter for friluftsliv i alle former. Jeg kjenner folk som driver med alt fra fjellklatring, jakt, sportsfiske, telemark, geocaching, seilbrett, kiting osv. Vi har mye vær, og det vet folk her å utnytte. Når været er fint i nord, finnes det ikke noe bedre sted. Midnattsol er fint. Jeg synes mørketida er fin også, med jula og alle julelysene som glitrer og sprer litt julemagi i mørket. Nordlys er fint. Det er lite mygg her, jeg hater mygg intenst!
Jeg liker at det ikke blir for varmt sommerstid, eller for kaldt vinterstid. Noen somre er dårligere enn andre. Det kan komme snø i juli, det har skjedd. Vi kan ha snørike vintre, eller vi trenger ikke få nevneverdig snø i det hele tatt.
Det jeg savner mest er nærhet til kontinentet. Vi er fryktelig langt borte fra allfarvei, selv om vi kan grensehandle hos han Antilla på Kilpis
Skal man reise noe sted, må det som regel skje via Oslo, og ergo blir en ferietur fra Tromsø langt dyrere enn om man bodde mer sentralt til.