|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
er grønn og fin.
|
![]() Erstatte Toro med ...Dette ble en liten spinnoff egentlig.
![]() |
#3 |
Off the map.
|
![]() Sv: Erstatte Toro med ...Bokstomater, vin, fløte, creme fraiche, smør, kraft /vann + buljong, meljevning - alt dette er ingredienser i gode sauser - men gjerne ikke alt på en gang.
![]() |
#4 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Erstatte Toro med ...Juksebearnaise (Nigellas) inneholder fire ingredienser, er superenkel å lage og smaker tusen ganger bedre enn Toro. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
...
![]() Sv: Erstatte Toro med ...
Oppskrift?
![]() |
#6 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
I hvilken verden er dette superenkelt?
![]() |
#9 |
Borte
|
![]() Sv: Erstatte Toro med ...Jeg kjøper ofte kraft på Meny av merket Jacobs. Det finnes i flere typer feks. kylling, okse, vilt etc. og er ferdig kokt kraft. Når jeg lager sausen blander jeg 2,5 dl væske (vann, fløte, rødvin, stekekraft eller hva man ønsker) med kraften og koker det opp. Deretter tilsettes smakene jeg ellers ønsker. Når jeg har den smaken jeg ønsker tilsetter jeg jevning. Jevningen er hvetemel eller maizenamel rørt ut i vann - tilsammen ca. 1,5 dl.
![]() |
#10 |
flisespikker
|
![]() Sv: Erstatte Toro med ...Jeg lager sjelden saus separat fra resten av maten, men har ofte fløte og litt soyasaus på stekte ting (kjøtt, løk, hvitløk, grønnsaker) og koker litt inn. Det funker fint på fersk sopp i skiver også, og blir en slags mellomting mellom soppsaus og soppstuing. Litt ketchup kan fungere godt som "krydder" i en del tilfeller (eller man kan bruke tomatpuré, eddik og sukker, hvis man vil ha mer kontroll på hvor mye det skal være av hver smak). En god variant er å steke kyllingbiter (og paprika, cashewnøtter, minimais etc.) og ha på et par skjeer rød pesto eller ajvar (paprikamos på glass) og så creme fraiche.
![]() |
#11 |
Det er bare en fase
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Erstatte Toro med ...Jeg gjør også ofte som Skilpadda, smeller alt i samme panne. Men hvis jeg for eksempel skal lage saus til rød fisk, koker jeg inn noen dl eplejuice til omtrent halvparten. Så kan jeg ha oppi creme fraiche, salt og pepper, og koker litt til. Hiv oppi eplebiter, paprikabiter, et par sitrondråper, cashewnøtter osv (gjerne bare en av delene, det jeg har i hus). Blir søt/syrlig, og frisker godt opp grønnsaker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
kamerat
|
![]() Sv: Erstatte Toro med ...Den aller beste tomatsausen er i hvert fall superenkel: svett et par fedd hakket hvitløk langsomt i en god slump god olivenolje i en stekepanne, ikke ha plata på mer enn halv varme. Hvitløken skal bli myk og søt, men ikke brun. Plump oppi en boks eller to med hakkede tomater. Skru opp varmen og kok godt inn. Smak til med salt, pepper eller chili og urter til slutt, og hvis det er et eller annet som mangler i smaken, ha i en liten klype sukker også.
![]() |
#13 |
Panzerekstremfeminist
|
Denne opppskriften er helt genial! Har man i tillegg litt kresne barn
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
flisespikker
|
![]() Sv: Erstatte Toro med ...Stavmikser er helt fantastisk, særlig når man har klumpe-kresne barn - jeg har brukt min nesten daglig siden jeg fikk den. OK, i alle fall flere ganger i uken.
![]() |
#15 |
Panzerekstremfeminist
|
Stavmikser funker også når man skal gjemme ting som de kresne ikke liker. Slik som stangselleri(i tomatsaus) og blomkål (i grønnsaksmos) og sånn. :grusom mor:
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Erstatte Toro med ...Hiawata spiser pizza med synlige løkbiter:
![]() |
#17 |
ihuga feminist
Men ikke i en glassbolle over vannbad, og ikke tilsettes smøret i små klumper heller.
![]() |
#18 |
ihuga feminist
Jeg hatet løkbiter som liten, og historiene har gått om hvordan mamma "lurte" meg ved å mose løkbitene før hun hadde løken i kjøttkakene. Men saken er at jeg ikke likte bitene - selve løksmaken var jo helt OK. Løk skiller seg ofte - spesielt om løken ikke er stekt først - ut fra annen mat ved at de har litt harde kanter. Dette er ikke de to yngste jentene hos oss oss så begeistret for, så jeg har ingen problemer med å mose løken for at også de skal kunne nyte en hjemmelaget pizza uten hyl og skrik.
![]() |
#19 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Når du har gjort det 2 ganger er det superenkelt. det er i praksis bare et spørsmål om å ta ut en ekstra bolle.
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
Jeg har full forståelse for at han ikke liker løk-konsistensen, jeg selv er en person som liker at paprikaen "har vært der" i en saus, men jeg syns det er megaekkelt å spise paprikabiter. Moset paprika er helt ok. Men jeg fniser litt av meg selv på dette punktet, og syns det er helt greit å knegge over at andre også har en greie med konsistens. Barn har jo ofte det, og mye kresenhet har med konsistens å gjøre, ikke nødvendigvis smak.
![]() |
|
|