|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#241 |
|
Passiv
|
Sv: Et likestilt brølJeg tror også det er symmetrien som får det til å fremstå som så fint med akkurat tredeling. |
|
|
|
#242 |
|
flisespikker
|
Sv: Et likestilt brøl
Mente du "sikret" her? Eller "hindret"?
|
|
|
#243 |
|
kamerat
|
Sv: Et likestilt brølOK, beklager faktafeilene. Jeg har visst blitt En Som Har Store Barn.
|
|
|
#244 |
|
Yes, we can!!
|
Ja, tror det?
|
|
|
#245 |
|
flisespikker
|
Sv: Et likestilt brølJeg trodde nok jeg gjettet hva du mente, Poly, men det du sa, var at 12 uker er bra fordi det sikrer at pappakvoten bare brukes til fellesferie.
|
|
|
#249 |
|
endelig ferdig studert
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() |
Finnes faktisk fedre som må ta 12 uker hjemmekontor og telefonkonferanse med barnet på armen også. Driver du egen virksomhet og har ansatte som er avhengig av at sjefen får inn jobber er det ikke noe som heter å være borte fra jobben.
|
|
|
|
#250 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er veldig enig med deg. Det vil alltid finnes ekstreme situasjoner som gjør at ting ikke fungerer for enkelte, men seg synes ikke de situasjonene burde være det som blir lagt til grunn for hvordan permisjonsordningen skal legges opp.
|
|
|
#251 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er dette noe som bare er tilfelle for menn, mener du?
|
|
|
#252 |
|
Ekvilist
|
Eller noe som heter at man ikke klarer å delegere, og gi fra seg ansvar.
|
|
|
#253 |
|
På (opp?)tur
|
Når du skriver sånt som over, er det lett å tro du er helt uten kunnskap om hvordan små firmaers hverdag er. Og det er mange, mange, mange av dem. Faktisk jobber 50% av oss i små aksjeselskaper, her i Norge. (Var sånn for få år siden i alle fall.) Det gjelder damer også. Ikke bare menn. Når nøkkelpersoner blir borte, lider bedriftene big time. Og mange av dem går konkurs (av ulike grunner). Bare å se på statistikken hvor lett det er å overleve. Det handler om å trygge de arbeidsplassene som er, da kan ikke konkurs (som du trekker frem som eneste gode grunn) være kritereie for om en ordning lar seg gjennomføre eller ikke.
|
|
|
|
#254 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Et likestilt brølNå kommer jeg lovlig seint inn i tråden her, men jeg vil si meg hjertens enig med Katta. Det er frustrerende når man anbefales seks måneders fullamming, ikke har romslig nok økonomi til å velge permisjon med 80% lønnsdekning, og ikke har ferie å flytte på for å forlenge permisjonen. Lille i magen vil jeg kunne være hjemme i med i 7,5 måneder. Det gir oss 1,5 måneder å innføre fast føde på, samt å komme opp i porsjoner av en størrelse som gjør at babyen kan klare seg en del timer uten puppen. Jeg er ikke-pumpbar, og tar det ikke som en selvfølge at babyen vil ta flaske (2 av mine 3 har vært flaskenektere). Jeg kjenner at det stresser meg litt. Med ettåringen hadde jeg fire ekstra uker, fordi de fire ferieukene mine (som ligger fast i juli) slumpet til å havne mitt i min permisjon. Denne gangen er det mannen som får 16 uker, siden hans fire ferieuker havner mitt i hans permisjon. Jeg syns det er superdupert med pappaperm, og understreker at vi med 03-barnet valgte at mannen var hjemme i 12 uker (da var bare stakkarslige fire uker forbeholdt far), men da hadde vi mulighet til 80% dekning, så jeg fikk likevel være hjemme til babyen var omtrent 9 måneder, hvilket er noe helt annet enn 7... Med eldste fikk jeg all permisjonen siden mannen var fulltidsstudent, og det var ikke heldig.
|
|
|
#255 |
|
Ekvilist
|
|
|
|
#256 |
|
Passiv
|
Igjen - jeg synes dagens ordning er helt grei. Det er videre kvotering som tas fra fellespotten jeg er motstander av.
Ja, noen ganger er de garanterte konkurs da. Faktisk. Og da blir det konkurs. Sånn er livet. Men det burde jo være lov å få barn uten å gå konkurs selvom man har en livssituasjon som ikke håndterer lengre sykdom? |
|
|
|
#257 |
|
Epikur
|
Sv: Et likestilt brølEr det best for babyen at feks. familiegården går konkurs, slik at far kan ta permisjon?
|
|
|
#258 |
|
Epikur
|
Sv: Et likestilt brølJeg var der Irma er, men tre svangerskap som har vært tøffere og tøffere, tre hastekeisersnitt og tre veldig ulike barselperioder og ikke minst forskjellige babyer har fått meg til å havne på linje med Katta og Polyanna.
|
|
|
#259 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Et likestilt brølDet synes jeg er fint å høre, HV. Ikke at du har hatt det tøft, såklart, men at man innser at fordelingen det første året gjerne blir sånn fordi svangerskap, fødsel og barseltid er så forskjellig fra kvinne til kvinne, og at det er noe man bør ta hensyn til.
|
|
|
#260 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Et likestilt brølJeg synes ikke at man kan lage en permisjonsordning som skal gjelde alle som hensyntar alle eventualiteter for alle. Noen barn bruker lang tid på å lære seg å spise fast føde, noen barn sover ingenting, noen mødre bruker lang tid på å komme seg etter fødsel, noen barn tar ikke flaske osv. Heldigvis inntreffer alt dette sjelden på en gang.
|
|
![]() |
|
|