Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-11, 09:47   #41
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)

Jeg har ikke noe behov for at datteren min skal stikke hull i kroppsdelene sine, så det blir nok noen år til.Hun spurte meg for 2 år siden.Og da sa jeg at de bruker en pistol og skyter hull i øret med en nål,og at det blør. Ikke så pedagogisk,men det har ikke vært noe mer mas med det.

Gammel 07-04-11, 09:53   #42
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns egentlig at det er et veldig dårlig argument at du syns det er stygt. Men jeg er veldig enig med deg likevel (selvom jeg ikke er enig i at hull i ørene får de til å se voksne ut), og når man legger til infeksjoner osv blir det enda mer forståelig.

Jeg har sagt til min eldste at hun kan få når hun blir 10. Når jeg sa det var det jo veldig lenge til hun ble 10, men nå er det jo bare litt over et år igjen :svett: Jeg har prøvd å overbevise henne om at jeg sa 12 og ikke 10, men den går hun ikke på gitt.

Her har det vært lite mas, fordi hun har hatt et klart tidspunkt å forholde seg til.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 09:53   #43
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså, jeg finner ikke noe dokumentasjon på at hull i ørene fører til allergi, og den påstanden hører jeg veldig ofte. Jeg har opplevd, og med meg skjedde.. osv. Jeg har også nikkelallergi, og det oppstod når jeg fikk hull i ørene en gang på 70-tallet. Det var veldig vanlig at jenter fikk det da også, særlig ved skolestart, og samtlige øredobber som ble skutt inn hos frisør var med nikkel. De to legene jeg snakket med påstod hardnakket, uavhengi av hverander at allergi ikke oppstår av hull i ørene, det har vært forsket på men ikke vært mulig å finne en sammenheng. Nikkelallergi kan like gjerne komme når man bruker en beltespenne som gnisser borti huden, eller en klokke som er nær huden. Og man har et like stort problem. Den første legen sa at dette var en myte som hadde oppstått fordi mange tok hull i ørene som små før, og derved fikk sin første nikkelkontakt ved øredobbene. Unngå nikkel var hans klare tilbakemelding, uansett om det er ører eller andre steder på kroppen. Første møte med nikkel vil alltid kunne føre til allergi, og nikkeløredobber var som sagt svært utberdt tidligere.

Atopisk eksem og allergi har heller ingen sammenheng, dette var hos den andre legen, en atopisk eksem vil ikke trigges av hull i ørene. Man kan også lese om dette her.

Infeksjon er en kjent sak at kan oppstå, igjen så bør man da ta ut alt og la det gro igjen. Der hadde jeg ikke nølt. Jeg mener at infeksjon er den absolutt beste grunnen/ argumentet man kan bruke mot hull i ørene. Det kan virkelig være trøblete.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 10:01   #44
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er fortsatt mye gull og sølv som innholder nikkel dessverre. Det er dessverre også slik at de som selger ørepynten ikke alltid har peiling på hva som er i metallet. Det er en mare å kjøpe smykker om man har nikkelallergi.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 10:04   #45
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uansett er det et inngrep i kroppen som ikke har noen annen funksjon enn pynt. Det er en avgjørelse jeg ikke synes foreldre har lov til å ta på vegne av barnet, og barn er ikke modne til å ta avgjørelsen selv heller. Derfor vil jeg vente til min jente er stor nok til å forstå mer av følgene som kan komme, og selv gjøre valget.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 10:04   #46
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men hvorfor skal småjenter stikke hull i kroppsdelene sine? Det er vel noe av det jeg spør meg om. At alle andre har et holder ikke for meg.

Gammel 07-04-11, 10:07   #47
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gull og sølv hos de største norske gullsmeder i dag inneholder ikke nikkel, hvitt gull kan inneholde litt for å få det blankt og hvitt. I øvrige eu-land bør man dog være litt mer forsiktig. Jeg anbefaler titan og kirurgisk stål.

Gammel 07-04-11, 10:14   #48
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Ja, det synes jeg faktisk er en utrolig dårlig grunn til å nekte jenta di hull i ørene.

Jeg også synes hull i ørene er stygt. Både på barn og voksne. Til tross for at jeg synes det er stygt, så har alle jeg bor sammen med hull i ørene sine. Bådde dattera mi, sønnen min, og mannen min har hull i ørene. Hadde sannelig tatt seg ut om jeg skulle ha nektet disse menneskene hull i ørene, bare fordi jeg synes det er stygt.

Hadde du nektet datteren din hull i ørene pga at du var redd for allergi, så hadde jeg skjønt det litt bedre.

Jeg ville selvfølelig ikke ha nektet en voksen person eller et eldre barn hull i ørene fordi jeg personlig synes det var stygt. Men jeg synes en 7 åring fortsatt er såpass liten at jeg kan mene og bestemme om hun får hull i ørene. Det er vel der grensen går for meg, og jeg anser 7-8 åringer som forholdsvis små barn.

Gammel 07-04-11, 10:17   #49
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Men altså, jeg finner ikke noe dokumentasjon på at hull i ørene fører til allergi, og den påstanden hører jeg veldig ofte. Jeg har opplevd, og med meg skjedde.. osv. Jeg har også nikkelallergi, og det oppstod når jeg fikk hull i ørene en gang på 70-tallet. Det var veldig vanlig at jenter fikk det da også, særlig ved skolestart, og samtlige øredobber som ble skutt inn hos frisør var med nikkel. De to legene jeg snakket med påstod hardnakket, uavhengi av hverander at allergi ikke oppstår av hull i ørene, det har vært forsket på men ikke vært mulig å finne en sammenheng. Nikkelallergi kan like gjerne komme når man bruker en beltespenne som gnisser borti huden, eller en klokke som er nær huden. Og man har et like stort problem. Den første legen sa at dette var en myte som hadde oppstått fordi mange tok hull i ørene som små før, og derved fikk sin første nikkelkontakt ved øredobbene. Unngå nikkel var hans klare tilbakemelding, uansett om det er ører eller andre steder på kroppen. Første møte med nikkel vil alltid kunne føre til allergi, og nikkeløredobber var som sagt svært utberdt tidligere.

Atopisk eksem og allergi har heller ingen sammenheng, dette var hos den andre legen, en atopisk eksem vil ikke trigges av hull i ørene. Man kan også lese om dette her.

Infeksjon er en kjent sak at kan oppstå, igjen så bør man da ta ut alt og la det gro igjen. Der hadde jeg ikke nølt. Jeg mener at infeksjon er den absolutt beste grunnen/ argumentet man kan bruke mot hull i ørene. Det kan virkelig være trøblete.

Og dette er vel nettopp hvorfor allergier egentlig ikke blir hovedargumentet mitt, selv om det muligens ville ha vært en mer taktisk strategi en å diskutere på grunnlag av at det er stygt

Gammel 07-04-11, 10:24   #50
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den første legen sa at dette var en myte som hadde oppstått fordi mange tok hull i ørene som små før, og derved fikk sin første nikkelkontakt ved øredobbene.

Det er ikke selve hullingen som gir nikkelallergi, men langvarig eksponering for nikkel gir større sjans for nikkelallergi. Det er ikke en myte, du kan lese mer om det på Astma og Allergiforbundets sider. Grunnen til at kvinner er mer utsatt for nikkelallergi er nettopp på grunn av smykkebruken er høyere enn hos menn. Selvsagt kan det trigges av andre ting også, som f.eks. å gå med en metallklokke hver eneste dag. Grunnen til at det linkes til hull i ørene er at man da ofte går med smykker intill svært tynn hud, hver eneste dag. Bukseknapper ligger svært sjelden inntil huden hver eneste dag.

Gull og sølv hos de største norske gullsmeder i dag inneholder ikke nikkel, hvitt gull kan inneholde litt for å få det blankt og hvitt.

Desverre stemmer ikke dette. Jeg reagerer på sølv, gull og kirurgisk stål. Mengdene er under enn viss grense, men de er ikke nødvendigvis fullstendig borte. I tillegg har man da importerte smykker.

Man kan heller ikke vite på forhånd hvem som kommer til å utvikle allergi, eller ikke, og i hvilken grad. Det finnes nikkel i en uhorvelig mengde ting, og livet kan bli temmelig kjipt om man blir en av dem som reagerer sterkt.

Opprinnelig lagt inn av Astma og allergiforbundet

Nikkel finnes i uekte smykker, i metallbelagte ting som kjøkkenredskaper, blanke håndtak, glidelåser, spenner, nåler, strikkepinner, sakser, brilleinnfatninger, knapper, mynter, nøkler, mobiltelefoner osv. Nikkel kan forekomme i hvitt gull, platina og importerte smykker i gult gull og sølv. Metallet finnes også i blekemidler, hårfargemidler og i større eller mindre mengder i enkelte matvarer. Matvarer med høyt nikkelinnhold er mørk sjokolade, erter, linser, valnøtter, solsikkefrø etc. Slike matvarer kan gi forverring av eksem hos sterkt nikkelallergiske personer, men forekommer meget sjelden. De fleste nyere vannkraner og baljer er i rustfritt stål, som ikke frigir nikkel.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 10:25   #51
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Lisa: Men atte, du kan sikkert google opp noen bilder på nett med infiserte ører. Jeg hørte om en jente som måtte operere ut øredobben på grunn av en skikkelig stygg infeksjon, man skal ikke ta lett på det. Jeg for egen del er veldig redd for at dattern vår skal henge igjen i noe, grøss. Det kan fort skje når man leker. Hun bruker noen små lette plastsaker, kjøpt i piercingstudioet, til hvedags. Ikke noe dingledang som henger ned.

Tallulah: Ja, jeg forstod det med at selve hullet ikke ga allergi, men smykket. Og der kan man eksponeres fra andre kilder. Men det er safe og kjøpe smykker fra norske gullsmeder, men som du sier, ikke import. Jeg tåler virkelig ikke nikkel, og holder meg til ekte og titan, og det går greit. Som regel kjøper jeg på Tune, de har gitt god hjelp. Jeg var mer ute etter at man trenger ikke utsette ørene for nikkel, litt mer jobb, mer penger, men det lar seg gjøre.

Gammel 07-04-11, 10:26   #52
Sonar
Bør lage seg en tittel selv

Sonar sin avatar

Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg vet at min datter ikke hadde godtatt en slik begrunnelse fra meg og maset hadde ikke stoppet. Det skjønner jeg igrunnen. Nå har vi ikke hatt så mye mas, hun fikk hull ifjor sommer (9 år) og det gikk ikke bra. Til tross for plast, så ble det betent. Etter en god stund med rens, rens og atter rens så bestemte hun at de skulle ut. Hun ønsker å prøve igjen, men helt når vet vi ikke helt.

Men uansett grunn man har til å nekte (hull i ørene, klær, sko osv) så er det foreldrene som bestemmer mener jeg. Så må det være opp til hver enkelt foreldre hva de ønsker. Jeg er tildels streng på hva de går med og hvilken sko de bruker. Men hører på dem og vi blir som oftest enig.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 10:33   #53
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså, jeg finner ikke noe dokumentasjon på at hull i ørene fører til allergi, og den påstanden hører jeg veldig ofte.

Det er ikke noe vanskelig å dokumentere i det hele tatt. Blant annet kan du lese følgende i Store norske leksikon.:

Sitat:

Allergi utvikler seg over tid, og utslagene kommer gjerne i 15–30-årsalderen. Man regner med at minst 10 % av norske kvinner og minst 1 % av norske menn er nikkelallergiske. Disse tallene ventes å stige fordi flere og flere menn bruker ørepynt, og fordi barn får hull i ørene tidligere, noe som fører til at yngre aldersgrupper blir utsatt.

Med andre ord kan man anta at sjansen for å utvikle nikkelallergi tidobles(!) ved bruk av ørepynt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 10:37   #54
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Ja, men jeg har ikke påstått at man ikke kan få nikkelallergi av ørepynt med nikkel. Eller klokker med nikkel, eller annet med nikkel.
Man kan bruke ørepynt uten nikkel, det er ikke hullet i øret man får nikkelallergi av.

Gammel 07-04-11, 10:38   #55
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Men hvorfor skal småjenter stikke hull i kroppsdelene sine? Det er vel noe av det jeg spør meg om. At alle andre har et holder ikke for meg.

Når man er 9 år, er det kjempeviktig å ikke skille seg ut, å være som alle andre. Det er viktig for dem å føle at de passer inn blandt sine klassevenninner, kanskje er det et sett hull i ørene som skaper den følelsen av tilhørighet hos noen?
Småjenter er utsatt for et enormt press med tanke på kropp og utseende, langt mer enn hva vi var utsatt for rundt samme alder. Jeg var 12 da jentene i klassen begynte å eksperimentere med sminke, og krav om Levis-bukse og Ball-genseruniformen kom (ellers var man "bone", noe man virkelig ikke ville bli stemplet som). Til sammenligning begynte de første jentene i klassen til eldstejenta mi med sminke da de var 8 år, og de ble svært tidlig bevisst på hva slags klær de som var et par år eldre gikk med.
Man trenger ikke like at det er sånn, men det er hverdagen til 9 år gamle jenter. Der vi hadde forbilder som Pippi Langstrømpe og Majka fra verdensrommet har de Hannah Montana og Rihanna. Jeg sier ikke at 9-åringene må få det som de vil, men at man som forelder må være bevisst på hva slags press selv så små jenter er utsatt for, og velge sine slagmarker med omhu. Hull i ørene som 9-åring var greit for meg, jeg valgte heller å slåss med nebb og klør mot for sminkebruk, bar mage og paljett-klær.

Gammel 07-04-11, 10:39   #56
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg tok hull i ørene 21 år gammel, den dagen fikk jeg øredobber av min samboer. (Ja, jeg hadde ønsket meg det, og hull.)

Jeg fikk nikkelallergi 7 år gammel, den dagen fikk jeg klokke av mine foreldre.

Jeg kommer ikke til å nekte mine barn klokke, med allergiargumentet...

Jeg kjenner at "nei, du får ikke xxx, for mamma synes det er stygt" er et argument jeg fort kan komme til å kjenne på (dersom denne fæle trenden med onepice overlever til mine barn blir litt større, f.eks) men det er ikke et jeg føler er spesielt gyldig... min smak og deres smak er og blir ikke den samme.

Likevel synes jeg at foreldre skal ha råderett over når unger får hull i ørene altså. Jeg er bare usikker på hvilket argument jeg skal bruke, når min datter ber om det... Selv fikk jeg "nei, for du har nikkelallergi" da jeg ønsket meg det, allergien hadde jeg jo altså fått allerede. Den plager meg dog slett ikke i dag, jeg har nikkelfri klokke, reagerer ikke på knapper, og plages heller ikke av øredobber, men jeg har ikke prøvd å kjøpe noen på marked i spania da, for å si det sånn...

Jeg skjønner altså ønsket til HI om å ikke la datteren få hull i ørene, om så være fordi hun selv synes det er stygt, men jeg synes ikke mors smak skal være avgjørende for barna. Ja, det er forskjell på en genser og hull i ørene, men det er ikke forskjell på argumentet "nei, du får ikke xxx for mamma synes det er stygt"

Gammel 07-04-11, 10:42   #57
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Nå kom jeg på merket jeg fikk anbefalt: Blomdal. De lager ørepynt som er safe å bruke.

Gammel 07-04-11, 10:44   #58
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men jeg har ikke påstått at man ikke kan få nikkelallergi av ørepynt med nikkel. Eller klokker med nikkel, eller annet med nikkel.
Man kan bruke ørepynt uten nikkel, det er ikke hullet i øret man får nikkelallergi av.

Det er nikkel i det meste av ting man lager ørepynt av. Selv i gull- og sølvøredobber er det små mengder av nikkel. Kirurgisk stål som brukes i en del ørepynt, inneholder ofte mye mer nikkel enn det skal gjøre.

Man kan selvsagt bruke plast, men da har man til gjengjeld langt større infeksjonsfare.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 10:48   #59
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, og det er det heller ingen som påstår. Greia er at det er kun et fåtall smykketyper som er fullstendig nikkelfri, og det er temmelig utopisk å tro at tenåringen med egne penger ikke kommer til å kjøpe juggel fra HM.

Nå kom jeg på merket jeg fikk anbefalt: Blomdal. De lager ørepynt som er safe å bruke.

Blomdahl er de som lager smykker til de fleste som skyter hull i ørene, deres smykker er i titan.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 10:50   #60
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Når man er 9 år, er det kjempeviktig å ikke skille seg ut, å være som alle andre. Det er viktig for dem å føle at de passer inn blandt sine klassevenninner, kanskje er det et sett hull i ørene som skaper den følelsen av tilhørighet hos noen?
Småjenter er utsatt for et enormt press med tanke på kropp og utseende, langt mer enn hva vi var utsatt for rundt samme alder. Jeg var 12 da jentene i klassen begynte å eksperimentere med sminke, og krav om Levis-bukse og Ball-genseruniformen kom (ellers var man "bone", noe man virkelig ikke ville bli stemplet som). Til sammenligning begynte de første jentene i klassen til eldstejenta mi med sminke da de var 8 år, og de ble svært tidlig bevisst på hva slags klær de som var et par år eldre gikk med.
Man trenger ikke like at det er sånn, men det er hverdagen til 9 år gamle jenter. Der vi hadde forbilder som Pippi Langstrømpe og Majka fra verdensrommet har de Hannah Montana og Rihanna. Jeg sier ikke at 9-åringene må få det som de vil, men at man som forelder må være bevisst på hva slags press selv så små jenter er utsatt for, og velge sine slagmarker med omhu. Hull i ørene som 9-åring var greit for meg, jeg valgte heller å slåss med nebb og klør mot for sminkebruk, bar mage og paljett-klær.

Jeg er veldig enig i det du sier. Jeg har skrevet om det før og jeg kan bare gjenta at jeg er virkelig opprørt over graden av dette presset på små jenter i dag. Skolen er liksom en helt annen area en den var før. Og ja, jeg VET vi har selektiv hukommelse og ofte sier at det ikke var så ille før. Men barna våre lever faktisk i en helt ny verden i forhold til det vi gjorde og eksemplet med Rhianna og Pippi Langstrømpe er ganske så beskrivende.
Det er ikke så lenge siden de svære H&M posterne av Cindy Crawford og Claudia Schiffer var kontroversielle, nå er det litt slik at det faktisk nesten kun er slike bilder barna våre ser rundt seg i det offentlige rom. Og i 9 ut av 10 tilfeller så er det av kvinner, ikke menn. Men dette blir jo igjen en avsporing dog en del av det store hele bildet jeg ikke liker men likevel er inneforstått at jeg selvfølgelig må forholde meg til.

Og argumentet om at de ikke ønsker å skille seg ut er et godt et. Samtidig som det også er viktig, mener jeg, at de forstår at man ikke alltid kan ha alt det andre har. Det er også sunt på sin måte.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:27.