|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Jeg har ikke noe behov for at datteren min skal stikke hull i kroppsdelene sine, så det blir nok noen år til.Hun spurte meg for 2 år siden.Og da sa jeg at de bruker en pistol og skyter hull i øret med en nål,og at det blør. Ikke så pedagogisk,men det har ikke vært noe mer mas med det.
|
|
|
#42 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Jeg syns egentlig at det er et veldig dårlig argument at du syns det er stygt. Men jeg er veldig enig med deg likevel (selvom jeg ikke er enig i at hull i ørene får de til å se voksne ut), og når man legger til infeksjoner osv blir det enda mer forståelig. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Men altså, jeg finner ikke noe dokumentasjon på at hull i ørene fører til allergi, og den påstanden hører jeg veldig ofte. Jeg har opplevd, og med meg skjedde.. osv. Jeg har også nikkelallergi, og det oppstod når jeg fikk hull i ørene en gang på 70-tallet. Det var veldig vanlig at jenter fikk det da også, særlig ved skolestart, og samtlige øredobber som ble skutt inn hos frisør var med nikkel. De to legene jeg snakket med påstod hardnakket, uavhengi av hverander at allergi ikke oppstår av hull i ørene, det har vært forsket på men ikke vært mulig å finne en sammenheng. Nikkelallergi kan like gjerne komme når man bruker en beltespenne som gnisser borti huden, eller en klokke som er nær huden. Og man har et like stort problem. Den første legen sa at dette var en myte som hadde oppstått fordi mange tok hull i ørene som små før, og derved fikk sin første nikkelkontakt ved øredobbene. Unngå nikkel var hans klare tilbakemelding, uansett om det er ører eller andre steder på kroppen. Første møte med nikkel vil alltid kunne føre til allergi, og nikkeløredobber var som sagt svært utberdt tidligere. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Borte
|
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Det er fortsatt mye gull og sølv som innholder nikkel dessverre. Det er dessverre også slik at de som selger ørepynten ikke alltid har peiling på hva som er i metallet. Det er en mare å kjøpe smykker om man har nikkelallergi.
|
|
|
#45 |
|
Bare sær
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Uansett er det et inngrep i kroppen som ikke har noen annen funksjon enn pynt. Det er en avgjørelse jeg ikke synes foreldre har lov til å ta på vegne av barnet, og barn er ikke modne til å ta avgjørelsen selv heller. Derfor vil jeg vente til min jente er stor nok til å forstå mer av følgene som kan komme, og selv gjøre valget.
|
|
|
#46 |
|
Tre små T
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Men hvorfor skal småjenter stikke hull i kroppsdelene sine? Det er vel noe av det jeg spør meg om. At alle andre har et holder ikke for meg.
|
|
|
#47 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Gull og sølv hos de største norske gullsmeder i dag inneholder ikke nikkel, hvitt gull kan inneholde litt for å få det blankt og hvitt. I øvrige eu-land bør man dog være litt mer forsiktig. Jeg anbefaler titan og kirurgisk stål. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
anglofil
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)
Jeg ville selvfølelig ikke ha nektet en voksen person eller et eldre barn hull i ørene fordi jeg personlig synes det var stygt. Men jeg synes en 7 åring fortsatt er såpass liten at jeg kan mene og bestemme om hun får hull i ørene. Det er vel der grensen går for meg, og jeg anser 7-8 åringer som forholdsvis små barn.
|
|
|
#49 |
|
anglofil
Og dette er vel nettopp hvorfor allergier egentlig ikke blir hovedargumentet mitt, selv om det muligens ville ha vært en mer taktisk strategi en å diskutere på grunnlag av at det er stygt
|
|
|
#50 |
|
Glamorøs
|
Det er ikke selve hullingen som gir nikkelallergi, men langvarig eksponering for nikkel gir større sjans for nikkelallergi. Det er ikke en myte, du kan lese mer om det på Astma og Allergiforbundets sider. Grunnen til at kvinner er mer utsatt for nikkelallergi er nettopp på grunn av smykkebruken er høyere enn hos menn. Selvsagt kan det trigges av andre ting også, som f.eks. å gå med en metallklokke hver eneste dag. Grunnen til at det linkes til hull i ørene er at man da ofte går med smykker intill svært tynn hud, hver eneste dag. Bukseknapper ligger svært sjelden inntil huden hver eneste dag.
Desverre stemmer ikke dette. Jeg reagerer på sølv, gull og kirurgisk stål. Mengdene er under enn viss grense, men de er ikke nødvendigvis fullstendig borte. I tillegg har man da importerte smykker.
|
|
|
#51 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Lisa: Men atte, du kan sikkert google opp noen bilder på nett med infiserte ører. Jeg hørte om en jente som måtte operere ut øredobben på grunn av en skikkelig stygg infeksjon, man skal ikke ta lett på det. Jeg for egen del er veldig redd for at dattern vår skal henge igjen i noe, grøss. Det kan fort skje når man leker. Hun bruker noen små lette plastsaker, kjøpt i piercingstudioet, til hvedags. Ikke noe dingledang som henger ned. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Jeg vet at min datter ikke hadde godtatt en slik begrunnelse fra meg og maset hadde ikke stoppet. Det skjønner jeg igrunnen. Nå har vi ikke hatt så mye mas, hun fikk hull ifjor sommer (9 år) og det gikk ikke bra. Til tross for plast, så ble det betent. Etter en god stund med rens, rens og atter rens så bestemte hun at de skulle ut. Hun ønsker å prøve igjen, men helt når vet vi ikke helt. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Bedreviter
|
Det er ikke noe vanskelig å dokumentere i det hele tatt. Blant annet kan du lese følgende i Store norske leksikon.:
Med andre ord kan man anta at sjansen for å utvikle nikkelallergi tidobles(!) ved bruk av ørepynt. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Ja, men jeg har ikke påstått at man ikke kan få nikkelallergi av ørepynt med nikkel. Eller klokker med nikkel, eller annet med nikkel. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Crazy Cat Lady
|
Når man er 9 år, er det kjempeviktig å ikke skille seg ut, å være som alle andre. Det er viktig for dem å føle at de passer inn blandt sine klassevenninner, kanskje er det et sett hull i ørene som skaper den følelsen av tilhørighet hos noen?
|
|
|
|
#56 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Jeg tok hull i ørene 21 år gammel, den dagen fikk jeg øredobber av min samboer. (Ja, jeg hadde ønsket meg det, og hull.)
|
|
|
#57 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Nå kom jeg på merket jeg fikk anbefalt: Blomdal. De lager ørepynt som er safe å bruke. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Bedreviter
|
Det er nikkel i det meste av ting man lager ørepynt av. Selv i gull- og sølvøredobber er det små mengder av nikkel. Kirurgisk stål som brukes i en del ørepynt, inneholder ofte mye mer nikkel enn det skal gjøre. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Glamorøs
|
Nei, og det er det heller ingen som påstår. Greia er at det er kun et fåtall smykketyper som er fullstendig nikkelfri, og det er temmelig utopisk å tro at tenåringen med egne penger ikke kommer til å kjøpe juggel fra HM.
Blomdahl er de som lager smykker til de fleste som skyter hull i ørene, deres smykker er i titan.
|
|
|
#60 |
|
anglofil
Jeg er veldig enig i det du sier. Jeg har skrevet om det før og jeg kan bare gjenta at jeg er virkelig opprørt over graden av dette presset på små jenter i dag. Skolen er liksom en helt annen area en den var før. Og ja, jeg VET vi har selektiv hukommelse og ofte sier at det ikke var så ille før. Men barna våre lever faktisk i en helt ny verden i forhold til det vi gjorde og eksemplet med Rhianna og Pippi Langstrømpe er ganske så beskrivende.
|
![]() |
|
|