Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Jenter kan endre seg for å unngå overfallsvoldtekter

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-11, 02:24   #61
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jenter kan endre seg for å unngå overfallsvoldtekter

Jo selvfølgelig må man ta tak i det. Ikke sikker på om du mener meg personlig, politiet, justisministeren eller staten Norge? Jeg personlig tar mine forhåndsregler så vet jeg at relevante myndigheter jobber forebyggende og med økt sikkerhet. Selvfølgelig er begge deler viktig. Gjerne mer synlig politi i gatene på kveldstid og fint tiltak med mer belysning som jeg leser i Aften i kveld.

Gammel 08-04-11, 10:07   #62
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Så lenge det finnes lover i noen land som gir mannen rett til å nekte kona mat hvis hun nekter sex, kan jeg tenke meg overfallsvoldtekter er uungåelige.

Gammel 08-04-11, 10:10   #63
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Der fikk jeg en idé til en slankekur jeg kunne hatt effekt av!

Gammel 08-04-11, 12:28   #64
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, jeg mener det er kulturelt, samt basert på traumer slik denne legen beskriver. Hadde det vært etnisitet så hadde det ligget i genene til Sør-Afrikanere å voldta, og det gjør det jo ikke.

Jeg mener bestemt at etnisitet ikke har noe med gener eller blodsbånd å gjøre. Denne definisjonen er sakset fra Wikipedia, og den oppsummerer hvordan begrepet etter min forståelse kan brukes:

Sitat:

Etnisitet er en kollektiv identitet knyttet til forestillinger om kulturelt fellesskap som følge av (oftest) et antatt felles opphav. Etnisitet er forhold mellom grupper som oppfatter seg selv, eller blir oppfattet av andre grupper, som kulturelt særpregede. Gruppens felles identitet kan skyldes felles kulturelle, språklige, økonomiske, historiske, religiøse eller politiske kriterier, gjerne en kombinasjon av disse. Ordet ble først introdusert i språket på 1960-70 tallet. Det erstattet eller kom i tillegg til eldre begreper som var belastet med essensialistisk kultursyn som nasjon, folk, folkegruppe og rase.

Jeg har merket meg at man i dag bruker etnisk norsk mer og mer når man egentlig mener "hvite nordmenn", men jeg mener det er å blande begreper.

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Så lenge det finnes lover i noen land som gir mannen rett til å nekte kona mat hvis hun nekter sex, kan jeg tenke meg overfallsvoldtekter er uungåelige.

Altså, overfallsvoldtekt på fremmede damer på gata er jo noe annet enn sex i ekteskapet. Jeg tror som Harriet har vært inne på tidligere i tråden at overfallsvoldtekt må forstås som vold, ikke som sex.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 12:51   #65
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg mener bestemt at etnisitet ikke har noe med gener eller blodsbånd å gjøre. Denne definisjonen er sakset fra Wikipedia, og den oppsummerer hvordan begrepet etter min forståelse kan brukes:

Hvis du leser litt videre, så ser du at vi allerede har diskutert oss gjennom begrepsformene.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 13:17   #66
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvis du leser litt videre, så ser du at vi allerede har diskutert oss gjennom begrepsformene.

Men ble vi helt enige?

Se her fra SNL:

etnisk gruppe

Forfatter: Axel Sommerfeldt
Sist endret: 20.03.2009

etnisk gruppe, gruppe som innenfor en større sosial enhet selv betrakter seg som en gruppe i forholdet til andre, og som også blir identifisert som en egen folkegruppe av andre. Etnisitet viser altså ikke til objektive kulturforskjeller, men er sosialt og kulturelt definert. Grunnlaget for etnisk kategorisering er det som oppfattes som medlemmenes mest grunnleggende og allmenne identitet: opprinnelse og (kultur-)bakgrunn.
Etnisk identitet kan komme til uttrykk på ulike måter: i språk, dialekt eller språkbruk, i særegne kulturtradisjoner og skikker, klesdrakt, næringsvei eller levevis. I lagdelte samfunn kan etniske grupper samtidig danne sosiale lag – som f.eks. mange kastegrupper i India, svarte og hvite i USA, svarte, «fargede» og hvite i Sør-Afrika (jfr. rasisme).
Et vesentlig trekk ved etniske grupper er at etnisiteten har stor gjennomslagskraft. Den gir en overordnet identitet, som gjør seg gjeldende som faktor i samhandlingen med andre, selv i ellers nøytrale sammenhenger som f.eks. i arbeidssituasjonen, og setter sosiale eller konvensjonelle begrensninger for hva slags handlemåter som den enkelte kan velge i sitt samvær med andre. I denne henseende har etnisitet mye til felles med andre overordnede identitetstrekk som kjønn og til dels rang. Etnisitet danner dermed ofte grunnlag for diskriminering. Likevel vil medlemmer av en etnisk gruppe i de fleste tilfeller og situasjoner også selv markere sin egenart, og ikke ønske noen identifisering med andre etniske grupper, selv om de motsetter seg alle tiltak som stempler dem selv eller deres kultur som mindreverdig.
I de senere årene har det funnet sted en klar markering av egen identitet blant etniske grupper i mange land, og en sterk motstand mot assimilasjon og utslettelse av egen kultur. Eksempelvis kan nevnes samer i de nordiske land og indianere i mange land i Amerika.

Gammel 08-04-11, 13:25   #67
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men ble vi helt enige?

Fant vi ikke ut at vi begge hadde rett? Du brukte ordet på en måte som var lov, og jeg på en annen.

(jeg leste meg gjennom både snls versjon, norsk og engelsk wiki (sistnevnte henviste masse til Thomas Hylland Eriksen, men akkurat det bare skummet jeg), samt språkrådet i går)

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 15:43   #68
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Det ser ut som begrepet etnisitet beveger seg litt glidende på en akse mellom "rase" og "kultur", men i denne sammenhengen er vi vel enige om at det er oppvekstkultur (og med det syn på kvinner, vold, menneskeverd, generell moral) og ikke genetisk opphav som avgjør risikoen for voldteksatferd, dersom det er noen koherens.

Gammel 08-04-11, 16:02   #69
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Det ser ut som begrepet etnisitet beveger seg litt glidende på en akse mellom "rase" og "kultur", men i denne sammenhengen er vi vel enige om at det er oppvekstkultur (og med det syn på kvinner, vold, menneskeverd, generell moral) og ikke genetisk opphav som avgjør risikoen for voldteksatferd, dersom det er noen koherens.

Veldig enig i det du sier. Selv legger jeg det inn i kategorien "vold". Det anslås at det begås 16 000 voldteker i Norge hvert år, det er veldig mange hver eneste dag. Vold og overgrep mot kvinner er et av samfunnets største problemer, ikke bare i Norge men i hele verden. Om det er en traumatisert asylsøker som voldtar en kvinne i Sofienbergparken, eller om det er en børsmekler på Aker Brygge som slår og voldtar sin kone så er det to forskjellige ting mtp sammensatte årsaker til selve handlingen men i overordnet samme problem, vold mot kvinner.

Gammel 08-04-11, 16:14   #70
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Det handler IKKE om etnisitet, men om religiøse pålegg som har avlet frem kulturelle mønstre i store deler av det eurasiske og afrikanske kontinent siden 700-tallet og fremover. Når det er legitimt å definere ugifte kvinner som beveger seg selvstendig i det offentlige rom, har menn under seg i arbeidslivet, går i vestlige klær og lista er endeløs; som horer. Da har man det kulturelle bakteppet som muslimsk psykopati har strie elver med næring å ta av. Så lenge holdninger og verdensanskuelser i disse miljøene ikke kartlegges godt og kritisk nok nok av samfunns- og kulturforskere, vil man ikke nærme seg roten til problemet nevneverdig. Det holder ikke å avgrense dette til traumer fra jihad-krigen i Somalia (hvorav de fleste det er snakk om i Norge faktisk bekjenner seg til de hellige krigerne i Al Shabab, som har innført Sharia i de områdene de kontrollerer på Afrikas horn) Dette handler et rigid religiøst verdensbilde.

Gammel 08-04-11, 16:29   #71
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Det er bare ikke riktig så enkelt Brutus. Se på vold mot kvinner i Norges land, jeg snakker om hverdagsvolden som tusenvis av kvinner utsettes for hvor hver eneste dag. Og ikke minst overgrep mot barn, incest, omfattende problem. Vi har ikke strukturer som støtter opp om et nedsettende syn på kvinner, men alikevel er det et slikt enormt problem. Derfor blir det for enkelt å bare forklare det ut i fra en religiøs kontekst.

Gammel 08-04-11, 20:42   #72
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Nå er det vel terskelen for vold mot tilfeldige, vestlig kledde kvinner på gata som er oppe her. Selvsagt er det største problemet all den hjemlige, private volden. I alle miljøer. Men det er vel ikke veien å gå å resignere over det faktum at enkelte av mennene med muslimsk oppvekst går banans offentlig? Den samme holdningen om at man skal forstå og akseptere at "slik er det bare" er nettopp den samme man aner når det blir avslørt at legevakta på Stovner har unnlatt å sende bekymringsmeldinger til barnevernet ved en rekke anledninger. Når stadig flere, også innen sosialomsorgen, innerst inne mener at slike hendelser skal løses innad i familen, så blir terskelen meget høy for å gripe inn som sporbar årsak til inngripenen. Hvis man i tillegg er i miljøer hvor det blir stadig mer aksept for at mannen i huset har gudegitt rett til å bedrive korporal avstraffelse etter eget forgodtbefinnende eller i samråd med en eller en imam, da er man MYE lenger unna å avdekke hverdagsvolden i disse miljøene også.

Dette er et troll med flere hoder. Og det får ikke færre av å ramse opp hvor mange hoder andre troll har...

Gammel 08-04-11, 22:09   #73
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flere gode råd her:
http://fjordfitte.blogspot.com/2006/...ldtekt_06.html

Gammel 08-04-11, 23:07   #74
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Flere gode råd her:

fjordfitte bør kvalitetssikre at hun når målgruppen

Gammel 09-04-11, 05:39   #75
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Flere gode råd her:

Fantastisk bra!

Gammel 09-04-11, 15:33   #76
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Her kommer utspillet som er kvalitetssikret av medierådgiverne. Korrekt budskap og korrekt budbringer.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4088123.ece

Gammel 11-04-11, 12:45   #77
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

http://www.p4.no/story.aspx?id=272134

Gammel 11-04-11, 15:34   #78
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er et dilemma det der. På den ene siden skal selvfølgelig kvinner få kle seg som de vil og gå ut når de vil og sammen med hvem de vil. På den andre siden er det ikke sikkert det er så lurt alltid, og hvordan skal man få formidlet dette uten at man samtidig legger ansvaret på offeret? Likevel er det dårlig omsorg å ikke gjøre ungdommer oppmerksomme på hvordan verden faktisk er der ute.

Hvis man har lommeboka i baklomma og beveger seg i folkemengder, må man regne med at den lommeboka på et eller annet tidspunkt blir stjålet. Det er ikke mer lov til å stjele den der enn fra innerlomma på jakken, men det er større risiko. På samme måte er det fornuftig å være klar over at man som menneske er ganske svak alene, spesielt hvis man i tillegg er lettkledd og beruset. Det er på ingen måte lov til å voldta damer uansett forfatning og det vitner om et forferdelig kvinnesyn, men før vi har fått bort alle som har et sånt kvinnesyn slik at gatene er trygge, er det dårlig omsorg å ikke snakke til unge jenter om forholdsregler når man er ute om natten. Det er ikke alle steder det er like smart å bevege seg alene om natten. Enten man er gutt eller jente, selv om det ofte medfører ulike utfordringer. Det er fryktelig synd at veien hjem må defineres som farlig område om natten og det er veldig dumt at jenter føler skyld på grunn av voldtekt etter å ikke ha tatt forholdsregler, men jeg synes ikke man skal la være å snakke om hvordan det er lurt å forholde seg utendørs på byen om natten likevel.

Gammel 19-04-11, 20:38   #79
Slettet bruker
Passiv

Standard

Se her - her var det jammen noen som hadde tatt på alvor å rådgi menn i forhold til å begå voldtekt også.

http://www.aftenposten.no/meninger/d...cle4097197.ece

Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 01:39   #80
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Veldig enig i det du sier. Selv legger jeg det inn i kategorien "vold". Det anslås at det begås 16 000 voldteker i Norge hvert år, det er veldig mange hver eneste dag. Vold og overgrep mot kvinner er et av samfunnets største problemer, ikke bare i Norge men i hele verden. Om det er en traumatisert asylsøker som voldtar en kvinne i Sofienbergparken, eller om det er en børsmekler på Aker Brygge som slår og voldtar sin kone så er det to forskjellige ting mtp sammensatte årsaker til selve handlingen men i overordnet samme problem, vold mot kvinner.

Syns du skriver noe veldig viktig her. Vold mot kvinner er et kjempeproblem, og bare en liten del går ut på overfallsvoldtekt. Holdningen mot kvinner som blir utsatt for vold (for lite klær, for seint ute, for full, ble med på nachspiel og burde visst hva som var forventet, hvorfor slapp hun ham inn i huset sitt, hun burde gått fra ham etter første gangen, osv osv) flytter hele tiden ansvaret over på den som blir voldtatt og vekk fra den som voldtar. Dess flere steder vi får den "nyttige" informasjonen fra, dess riktigere blir den - men det forandrer ikke en dritt. Kvinner blir voldtatt, og det er visst helt ok å finne årsaken til det i henne og ikke i han som voldtar.

Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
jenter, overfall, voldtekt

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:38.