|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jenter kan endre seg for å unngå overfallsvoldtekterJo selvfølgelig må man ta tak i det. Ikke sikker på om du mener meg personlig, politiet, justisministeren eller staten Norge? Jeg personlig tar mine forhåndsregler så vet jeg at relevante myndigheter jobber forebyggende og med økt sikkerhet. Selvfølgelig er begge deler viktig. Gjerne mer synlig politi i gatene på kveldstid og fint tiltak med mer belysning som jeg leser i Aften i kveld.
|
|
|
#62 |
|
rakkarpus
|
Sv: Jenter kan endre seg for å unngå overfallsvoldtekterSå lenge det finnes lover i noen land som gir mannen rett til å nekte kona mat hvis hun nekter sex, kan jeg tenke meg overfallsvoldtekter er uungåelige.
|
|
|
#63 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Jenter kan endre seg for å unngå overfallsvoldtekterDer fikk jeg en idé til en slankekur jeg kunne hatt effekt av!
|
|
|
|
#64 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Jenter kan endre seg for å unngå overfallsvoldtekter
Jeg mener bestemt at etnisitet ikke har noe med gener eller blodsbånd å gjøre. Denne definisjonen er sakset fra Wikipedia, og den oppsummerer hvordan begrepet etter min forståelse kan brukes:
Jeg har merket meg at man i dag bruker etnisk norsk mer og mer når man egentlig mener "hvite nordmenn", men jeg mener det er å blande begreper.
Altså, overfallsvoldtekt på fremmede damer på gata er jo noe annet enn sex i ekteskapet. Jeg tror som Harriet har vært inne på tidligere i tråden at overfallsvoldtekt må forstås som vold, ikke som sex. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Glamorøs
|
Hvis du leser litt videre, så ser du at vi allerede har diskutert oss gjennom begrepsformene.
|
|
|
#66 |
|
Mother of Dragons
|
Men ble vi helt enige?
|
|
|
#67 |
|
Glamorøs
|
Fant vi ikke ut at vi begge hadde rett? Du brukte ordet på en måte som var lov, og jeg på en annen.
|
|
|
#68 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Jenter kan endre seg for å unngå overfallsvoldtekterDet ser ut som begrepet etnisitet beveger seg litt glidende på en akse mellom "rase" og "kultur", men i denne sammenhengen er vi vel enige om at det er oppvekstkultur (og med det syn på kvinner, vold, menneskeverd, generell moral) og ikke genetisk opphav som avgjør risikoen for voldteksatferd, dersom det er noen koherens.
|
|
|
#69 |
|
anglofil
|
|
|
#70 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Jenter kan endre seg for å unngå overfallsvoldtekterDet handler IKKE om etnisitet, men om religiøse pålegg som har avlet frem kulturelle mønstre i store deler av det eurasiske og afrikanske kontinent siden 700-tallet og fremover. Når det er legitimt å definere ugifte kvinner som beveger seg selvstendig i det offentlige rom, har menn under seg i arbeidslivet, går i vestlige klær og lista er endeløs; som horer. Da har man det kulturelle bakteppet som muslimsk psykopati har strie elver med næring å ta av. Så lenge holdninger og verdensanskuelser i disse miljøene ikke kartlegges godt og kritisk nok nok av samfunns- og kulturforskere, vil man ikke nærme seg roten til problemet nevneverdig. Det holder ikke å avgrense dette til traumer fra jihad-krigen i Somalia (hvorav de fleste det er snakk om i Norge faktisk bekjenner seg til de hellige krigerne i Al Shabab, som har innført Sharia i de områdene de kontrollerer på Afrikas horn) Dette handler et rigid religiøst verdensbilde.
|
|
|
#71 |
|
anglofil
Sv: Jenter kan endre seg for å unngå overfallsvoldtekterDet er bare ikke riktig så enkelt Brutus. Se på vold mot kvinner i Norges land, jeg snakker om hverdagsvolden som tusenvis av kvinner utsettes for hvor hver eneste dag. Og ikke minst overgrep mot barn, incest, omfattende problem. Vi har ikke strukturer som støtter opp om et nedsettende syn på kvinner, men alikevel er det et slikt enormt problem. Derfor blir det for enkelt å bare forklare det ut i fra en religiøs kontekst.
|
|
|
#72 |
|
![]() ![]() ![]() |
Sv: Jenter kan endre seg for å unngå overfallsvoldtekterNå er det vel terskelen for vold mot tilfeldige, vestlig kledde kvinner på gata som er oppe her. Selvsagt er det største problemet all den hjemlige, private volden. I alle miljøer. Men det er vel ikke veien å gå å resignere over det faktum at enkelte av mennene med muslimsk oppvekst går banans offentlig? Den samme holdningen om at man skal forstå og akseptere at "slik er det bare" er nettopp den samme man aner når det blir avslørt at legevakta på Stovner har unnlatt å sende bekymringsmeldinger til barnevernet ved en rekke anledninger. Når stadig flere, også innen sosialomsorgen, innerst inne mener at slike hendelser skal løses innad i familen, så blir terskelen meget høy for å gripe inn som sporbar årsak til inngripenen. Hvis man i tillegg er i miljøer hvor det blir stadig mer aksept for at mannen i huset har gudegitt rett til å bedrive korporal avstraffelse etter eget forgodtbefinnende eller i samråd med en eller en imam, da er man MYE lenger unna å avdekke hverdagsvolden i disse miljøene også.
|
|
|
#73 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Jenter kan endre seg for å unngå overfallsvoldtekterFlere gode råd her:
|
|
|
#74 |
|
![]() ![]() ![]() |
fjordfitte bør kvalitetssikre at hun når målgruppen
|
|
|
#75 |
|
Shake it out!
|
Fantastisk bra!
|
|
|
#76 |
|
![]() ![]() ![]() |
Sv: Jenter kan endre seg for å unngå overfallsvoldtekterHer kommer utspillet som er kvalitetssikret av medierådgiverne. Korrekt budskap og korrekt budbringer.
|
|
|
#77 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#78 |
|
maler
|
Sv: Jenter kan endre seg for å unngå overfallsvoldtekterDet er et dilemma det der. På den ene siden skal selvfølgelig kvinner få kle seg som de vil og gå ut når de vil og sammen med hvem de vil. På den andre siden er det ikke sikkert det er så lurt alltid, og hvordan skal man få formidlet dette uten at man samtidig legger ansvaret på offeret? Likevel er det dårlig omsorg å ikke gjøre ungdommer oppmerksomme på hvordan verden faktisk er der ute.
|
|
|
#79 |
|
Passiv
|
Sv: Jenter kan endre seg for å unngå overfallsvoldtekterSe her - her var det jammen noen som hadde tatt på alvor å rådgi menn i forhold til å begå voldtekt også. |
|
|
|
#80 |
|
tradisjonell figur
|
Syns du skriver noe veldig viktig her. Vold mot kvinner er et kjempeproblem, og bare en liten del går ut på overfallsvoldtekt. Holdningen mot kvinner som blir utsatt for vold (for lite klær, for seint ute, for full, ble med på nachspiel og burde visst hva som var forventet, hvorfor slapp hun ham inn i huset sitt, hun burde gått fra ham etter første gangen, osv osv) flytter hele tiden ansvaret over på den som blir voldtatt og vekk fra den som voldtar. Dess flere steder vi får den "nyttige" informasjonen fra, dess riktigere blir den - men det forandrer ikke en dritt. Kvinner blir voldtatt, og det er visst helt ok å finne årsaken til det i henne og ikke i han som voldtar. |
|
|
|