|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Alternativ til kristen gravferd?Takk for svar. Leste litt på HEF sine sider og der står det at det er lovfestet at alle i Norge gravlegges på kirkegårder, men at man kan søke om å ligge utenfor vigslet jord dersom man ønsker det av diverse grunner (muslim etc.). Et alternativ er å spre asken, men da mister man rett til gravsten etc.
![]() |
#2 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Alternativ til kristen gravferd?
Vi burde jo hatt alternative gravplasser også, for jeg kan tenke meg at det ikke hjelper med en aldri så ikke-kristen seremoni, når man allikevel blir lagt i vigslet jord, for de ikke-kristne.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Alternativ til kristen gravferd?Vi hadde nettopp et tilfelle i min nære familie der den avdøde hadde lagt sterke føringer for hvordan han ville ha sin begravelse. Han ville ikke ha det i kirken, det skulle ikke være åpent for annet enn de aller, aller nærmeste (han hadde skrevet liste) og asken hans skulle spres fra et bestemt fjell. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
Akkurat dette med hvordan jeg skal begraves, når den tid kommer, så er jeg helt enig med deg. Det får være opp til de som er igjen. Føler de det riktig å spre asken min ett eller annet sted, så er det greit, og det samme om de vil ha en tradisjonell grav å gå til. Jeg vil ikke merke noen forskjell på det åkke som.
![]() |
#5 |
Hjuleglede
Jeg har vært med på å planlegge begravelser for nær familie der det var ytret enkelte ønsker i forkant, og opplevde det som noe utelukkende positivt. Følte på en måte at vi fikk gjøre dem "en siste tjeneste" og at vi hadde et par knagger å henge ting på en en relativt kaotisk tilværelse med mange valg som skulle tas på kort tid. Det skal dog sies at det var ganske kurante og relativt enkelt gjennomførbare ting, det var ikke type lukket gravferd eller askespredning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
Ja, det blir jo noe helt annet. Jeg hadde heller ikke hatt problemer med å etterfølge avdødes ønsker om valg av musikk f.eks. Men når avdøde legger sterke føringer som i praksis fratar de pårørende all innflytelse, synes jeg det blir feil. Det ble iallefall en voldsom belastning i det nevnte tilfellet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
heimføing
|
Jeg har vært en gang i en gravferd i kulturhuset i byen din, det var veldig flott. Så flott at jeg meldte meg inn i HEF etterpå.
Gravkapeller på gravlunder skal være livssynsnøytrale og åpne for alle slag. Med andre ord skal kors og andre symboler ikke være permanent oppsatt, så man skal kunne holde seremoni uten dette.
Husker sønnen min var 10-11 år da den læstadianske bestefaren min døde. Guttungen sa da vi kom i bilen etterpå: Mamma, dem snakka jo bare om gud og ingenting om oldefar.
Jepps.
Seremoniene i HEF kan brukes av hvem som helst. Medlemmer får det som oftest billigere eller gratis. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|