Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Matbudsjett

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-11, 21:19   #101
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matbudsjett

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Det er radikal prisforskjell på å handle grønt hos invandrere og på f.eks. Ica eller Mega. Virkelig. Jeg sier ikke at det er den største utgiften, men jeg tipper at det i løpet av en uke går 7 (eller mer) enheter av hver ting. Altså: 7 agurker, 7 brett dulcitatomater, 7 rødløk, 7 bunter vårløk, 7 søtpaprika og så videre. Det koster fort litt....

OK! Jeg innser at vi ikke bruker mye grønnsaker... Hos oss går det typisk 2 blomkål, 2 broccoli, 2 kg gulrøtter, 1 kg kålrot, 4-5 løk, 3 paprika, 1 agurk, 2-3 champignon, 2-3 typer salat i løpet av en uke.

Gammel 10-04-11, 21:30   #102
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oi, DET var en del mer enn hos oss, D'Arcy.

Her spiser begge de voksne en del av grønnsaksinnaket sitt fra jobbens salatbar, og vi spiser nok ikke mer enn en bunt vårløk, 2-3 brett med småtomater, 2 brokkoli, etc.

Gammel 10-04-11, 21:38   #103
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Det koster helt klart en del om man skal ha ett godt og variert tilbud av frukt og grønt liggende parat. Vi spiser f.eks. kun Amandinepoteter de gangene vi spiser potet og har alltid mango og avocado tilgjengelig i tillegg til annen frukt og bær og det koster jo litt.
Men hos oss er det uansett kjøtt og fersk fisk (jeg spiser ikke frossen fisk eller ferdigpakket fisk untatt salmalaks) og påleggsutvalget som virkelig får prisene oppover.

Gammel 10-04-11, 21:42   #104
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker ca. 1800,- i uken de ukene jeg har barna, de ukene jeg ikke har barn varierer det fra nada (hvis jeg er blakk og lever på kjæresten) til, tja, en tusenlapp hvis vi bare spiser hjemme og lager maten selv og bytter på å handle, eller mer om det er han som er blakk/vi spiser mye takeaway/ute.

Jeg får mat for fem middager på døren annenhver mandag, en vegetar, en fisk, en fjærkre og en kjøtt, (en av de er dobbel), det er gode råvarer og sparer meg masse tid og penger siden jeg da bare er innom butikken en eller to ganger ekstra for å ta med frukt/brød/melk/pålegg.

Ellers lar jeg meg fascinere av alle "must haves"-ene jeg leser her, og innser at jeg fortsatt lever enkelt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 21:43   #105
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En fugl og en fjærkre?

Gammel 10-04-11, 21:45   #106
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn går det når man er dopet.

Gammel 10-04-11, 21:51   #107
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg har alltid syns vi er riktig så luksuriøse, jeg, med karbonadedeig og ikke kjøttdeig, juice hver helg, aldri pølsemat, masse kyllingfilet, og salmalaks i hvert fall annenhver uke, hvitfisk de andre ukene. Så godt som aldri halvfabrikata, deilig søndagsmiddag med helstekt kjøtt av svin eller storfe og masse godt, så mye grønt vi klarer å stappe i oss, og fruktfat i hvert rom.

Veldig annerledes fra både oppvekst og fra mange vi kjenner. Svigermor himler over denne karbonadedeigen, tror jeg, for eksempel.

Så det er litt uvant å føle seg så kjip.

Gammel 10-04-11, 21:52   #108
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Sånn går det når man er dopet.

Me and you.

Gammel 10-04-11, 21:52   #109
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo veldig bra mat det da Polyanna.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 21:53   #110
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Ikke sant?

Jeg skjønner dog ikke hvorfor man gidder å kjøpe jordbær hver uke hele året, de smaker jo bare vann om vinteren.

Gammel 10-04-11, 21:55   #111
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke heller jordbærene er noe særlig om vinteren. Brukes bare hvis jeg skal ha dem som pynt på en kake eller dessert eller noe.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 21:57   #112
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det er jo veldig bra mat det da Polyanna.

Ja, jeg mener jo vi spiser godt, men all denne "næ, VI, vi kompromisser ikke på KVALITET, vi, og så spiser vi ORDENTLIG mat, og SUNT, så da er det ikke rart vi bruker mer penger, så DET. " gjorde meg litt usikker her.

Gammel 10-04-11, 21:58   #113
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner dog ikke hvorfor man gidder å kjøpe jordbær hver uke hele året, de smaker jo bare vann om vinteren.

Ikke hele året, men ikke bare i norsk sesong. Belgiske jordbær smaker ingenting, men de portugisiske jordbærene som selges nå er like gode som norske om sommeren. Dessuten er ungene veldig glade i det, så vi lager ofte fat emd jordbær og mango, f.eks. Mango går det veldig mye av. (Digresjon: Jeg leter forgjeves etter pakistansk mango. Hvor selges det i stavangerområdet, mon tro?)

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 21:58   #114
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har alltid syns vi er riktig så luksuriøse, jeg, med karbonadedeig og ikke kjøttdeig, juice hver helg, aldri pølsemat, masse kyllingfilet, og salmalaks i hvert fall annenhver uke, hvitfisk de andre ukene. Så godt som aldri halvfabrikata, deilig søndagsmiddag med helstekt kjøtt av svin eller storfe og masse godt, så mye grønt vi klarer å stappe i oss, og fruktfat i hvert rom.

Veldig annerledes fra både oppvekst og fra mange vi kjenner. Svigermor himler over denne karbonadedeigen, tror jeg, for eksempel.

Så det er litt uvant å føle seg så kjip.

Men det er da ikke kjipt?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 21:58   #115
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ikke sant?

De har faktisk blitt mye bedre, har jeg merket. Blåbær er dog litt lotto fra gang til gang.

Gammel 10-04-11, 22:01   #116
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Blåbær er dog litt lotto fra gang til gang.

Frosne skogsblåbær fra skogen baki her kjøper jeg på en økologisk gårdsbutikk like ved oss. Dyre, men mye bedre enn de store som er hvite inni.

Gammel 10-04-11, 22:03   #117
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jordbærene er skikkelig gode, faktisk.

Gammel 10-04-11, 22:07   #118
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jordbærene er skikkelig gode, faktisk.

Jeg ble kjempeoverrasket av det portugisiske (og dels de spanske) fra Bend It. De er så fjernt fra belgiske som man kan komme. De smakte norske sommerbær. Er det en annen type enn belgiske? Vokser de på en annen måte?

Gammel 10-04-11, 22:13   #119
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tror vi bruker ca 8000 kr per måned. Da prøver jeg å handle annenhver uke på tema og annenhver uke på ICA maxi, ultralyd eller meny. Og liker spesielt 10 kr markedene til ICA, da handler jeg inn mye.

I går ukehandlet jeg hos ultra a kr 2100. Da kjøpte jeg inn litt ekstra av hygiene artikler, så maten lå kanskje på 1800 kr.

Av grønnsaker ble dette handlet inn: to typer tomater, agurk, en bunt vårløk, kålrot, en blomkål, to paprika, purre, jordbær, bringbær, to bunter bananer(mye), druer, brekkbønner, bønnespirer, epler, pærer, sopp, feltsalat, reddik, salatmix.

Løk, poteter, gulrot, ingefær, hvitløk, qumquats og chili hadde vi i kjøleskapet fra før.

Frukten holder ikke hele uken, det er bevisst. Og vi skal reise bort til helgen, slik at vi må spise oss tomme denne uken.

Gammel 10-04-11, 22:14   #120
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg ble kjempeoverrasket av det portugisiske (og dels de spanske) fra Bend It. De er så fjernt fra belgiske som man kan komme. De smakte norske sommerbær. Er det en annen type enn belgiske? Vokser de på en annen måte?

Jeg tror de er solmodnet for mars er jordbærsesongen i Spania.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:38.