|
|||||||
| Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Flisgulv i stue, en god idé?Har nettopp lagt gulv oppå flis. Ulemper med flis
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Flisgulv i stue, en god idé?Vi hadde oljet eikeparkett og hund i vårt forrige hus, det gikk fint det. Vi bodde der bare tre år (kjøpte nøkkelferdig), og parketten var ikke synlig slitt. De få sårene den hadde, var det vi som hadde laget, ikke bikkja. Til tross for klør som burde vært klipt oftere og til dels vill lek (men hunden er riktignok ganske liten).
|
|
|
|
#23 |
|
Skal rømme
|
Sv: Flisgulv i stue, en god idé?Må bare si at vi har skipsgulv parkett til ca 700 kr kvadraten i stua, lagt i 2008 og hardt brukt med stor hund og unger som hiver leker i gulvet osv. Det har massevis av riper og hakk...
|
|
|
#24 |
|
Pauset
Sv: Flisgulv i stue, en god idé?Vi legger laminat nå i alle rom. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Flisgulv i stue, en god idé?Ville ikke hatt flis hverken på kjøkken eller i stue. Det passer ikke min stil i det hele tatt. Syns det er hardt, kaldt og kjedelig. På kjøkkenet går og står jeg så mye, så fliser hadde tatt knekken på ryggen i lengden.
|
|
|
#26 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Flisgulv i stue, en god idé?Heller slitt parkett enn harde, ukoselige fliser i stua.
|
|
|
|
#27 |
|
Hvor: Nær Oslo
Sv: Flisgulv i stue, en god idé?
Nei, ikke så stor, da er vår mer tilnærmet marsvin i forhold
|
|
|
#28 |
|
Grisejente
Sv: Flisgulv i stue, en god idé?Vi har en middels dyr laminat i stua, og etter tre-fire år har den ikke riper eller hakk det jeg kan se. Og vi har nå en hund (str omtrent som Bordercollie) og har hatt to (den andre omtrent som en lett labrador) som har herjet rundt på det gulvet. Mener å huske at den laminaten har en sånn oljet følelse overflate, så den føles ikke så iskald og plastaktig som mange andre jeg har vært borti.
|
|
|
#29 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Helt enig. Jeg vurderer faktisk å ta opp parketten hjemme og legge laminat, min erfaring er at det er mye mer slitesterkt og motstandsdyktig mot riper. Jeg syns ærlig talt du bør ta en tur og kikke igjen på skikkelige kvalitetslaminatgulv.
|
|
|
#30 |
|
Bedreviter
|
Sv: Flisgulv i stue, en god idé?Hva er egentlig problemet med hakk og riper? Vi har eik stavparkett fra 1952 på stuegulvet, og den er på ingen måte ripefri, men den er levende og vakker og mye finere enn de aller fleste nye gulv jeg har sett. Dessuten kan den slipes og lakkes gang på gang på gang, og hver gang får man helt nytt gulv. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Flisgulv i stue, en god idé?Jeg har heller aldri skjønt hva som er problemet med hakk og riper. Og det kommer fra en som er temmelig nøpen, altså. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Flisgulv i stue, en god idé?Laminat kan aldri bli like fint eller like behagelig som parkett. Jeg vil heller ha en "levende", slitt parkett, enn død laminat. Og ja, jeg har hatt dyr kvalitetslaminat. Parkett blir det aldri uansett.
|
|
|
|
#33 |
|
Blekksprut
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Der må jeg si meg litt enig altså. Vi har 4 gutter, hvor de 2 minste er snart to år. Vi har oljet og lutet furugulv og selvfølgelig har gulvet mye hakk, sår og riper. Men det tenker jeg ingenting på, synes gulvet blir bare finere ettersom tiden går og jo mer riper det blir. Det første året gjorde det litt vondt i hjertet når det ble et nytt hakk her eller der, men etterhvert som vi fikk bodd oss til og gulvet ble "nok" ødelagt, har det egentlig blitt bare flottere og flottere. Det er unaturlig med heeelt perfekte gulv, det skal synes at det bor folk (og dyr) i huset. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Curlingkone
|
Sv: Flisgulv i stue, en god idé?Vi har hvitlasert ask på gulvet. Det er snart tre år gammelt og hardt brukt av en hund i utvikling.
|
|
|
#35 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Flisgulv i stue, en god idé?Jeg har alltid vært veldig anti-laminat, men i det siste har jeg vært på besøk hos folk som har veldig fine gulv av laminat! Jeg ville ikke hatt skifer i stuen. TIng knuser, og det er ihvertfall hardt å gå på. Og kaldt.
|
|
|
#36 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Flisgulv i stue, en god idé?Har nettopp blitt kvitt flisene på stua... f........ d..... Iskaldt om ikke varmekablene står på - selv på sommeren....
|
|
|
#37 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi hadde nesten 50 kg schæfer tidligere, og selv med svært god Tarkett-parkett ble det meget høy slitasje.
|
|
|
#38 |
|
På vei
Sv: Flisgulv i stue, en god idé?Vi har flis på kjøkkenet og er strålende fornøyd. Når vi etter hvert skal pusse opp kjøkkenet blir det ny flis. Vi er flinke til å ikke slippe ting i gulvet. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
maler
|
Har dere varmekabler?
|
|
|
#40 |
|
På vei
Vi har ikke varmekabler, og det går helt greit. Vi har snakket om å legge det inn når vi pusser opp, men nå husker jeg ikke helt om vi bestemte oss for å droppe det. Jeg syns heller ikke det er problematisk at gulvet er hardt. Om vinteren går jeg i ullsokker inne, men det hadde jeg gjort uavhengig av gulv, om sommeren går jeg gjerne barbeint. |
|
|
|
![]() |
|
|