|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?Jeg har sterke meninger om mat og kosthold. Men gjør det ikke til tema. Snakker ikke om hva andre har og spiser. Selv om jeg gremmes når barna har fått pose muffins og IsTe hos naboene. Vil absolutt ikke diskutere folks vekt og størrelser når barna hører på.
|
|
|
|
#22 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?Jeg er ganske avslappet til det meste, og synes det er slitsomt med folk som har et nærmest religiøst forhold til kosthold. Jeg ble faktisk litt sur når en av mammaene i klassen til pøbelprinsessen satte himmel og jord i protestbevegelse fordi barna hadde fått beskjed om at de kunne ha med seg brus til juleavslutningen sist. Hos oss har vi aldri brus ellers, så for meg var det helt greit - jeg tror ikke en gjeng 8-åringer dør av litt brus av og til. Jeg syntes det ble storm-i-et-vannglass-problematikk.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#23 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?Vi har en kostholdsfilosofi. Vi forsøker virkelig å lage det aller meste fra grunnen av også på hverdager. Maten vi spiser skal være sunn (dog har vi ikke fokus på kalorifattig). Sjokoladepålegg serveres kun på lørdager, og det er også bare den dagen det serveres godteri (til ungene .... jeg synder ellers stort på dette, men det ser de ikke ... live as I say, not as I do
|
|
|
|
#24 |
|
Passiv
|
Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?
|
|
|
|
#25 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Men det er et stykke fra å si "dette fungerer for oss" og å si "det er bare å gjøre dette fordi det fungerer for alle".
|
|
|
|
#26 |
|
|
Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?Jeg har vært skikkelig, skikkelig dårlig på dette. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?Tja, vi bruker nesten aldri hel eller halvfabrikata, Nugatti og sånt har vi ikke, minste får ikke brus med koffein eller søtningsstoffer. Det med brusen er vel det jeg har vært mest påpasselig på og det hender jeg styrer unna det hos andre om det går. Ellers spiser vi vel ganske normalt, det hender vi har pannekaker, det hender vi har syltetøy, men kaker og kjeks har vi omtrent aldri. Hva hun får når hun er borte, legger jeg meg ikke borti, all den grunn det ikke er så ofte enda, men er hun hos bestemoren får hun nok bare mat uten sukker og mel, for det spiser ikke bestemor. Ungen har sikkert fått cola i barnebursdager, der er jeg ikke tilstede, men jeg sier jo ikke noe om det, heller.
|
|
|
#28 |
|
Epikur
|
Vi gjør det også slik, og vi har en god sunn/god-ratio. Ungene mine er stort sett glad i all slags mat og spiser det meste fra rå fisk til kremkake, men det går i perioder og noen dager er de voldsomt småspiste. Da gjelder det å ikke mase noe særlig, tror jeg. Misjonering er ikke noe koselig ved matbordet, men jeg snakker gjerne entusiastisk om ingredienser og tilberedning, dersom noen spør.
|
|
|
#29 |
|
This is normal!
|
Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?Verken mannen min eller jeg synes matlaging er morsomt. Tvert imot. Derfor sliter vi litt med å planlegge sunne middager hver dag. Likevel tror jeg vi kan si at kostholdet vårt er godt nok.
|
|
|
|
#30 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?Jeg har et veldig avslappet forhold til mat. Så lenge det er mer sunt en usunt er det greit for meg. Ungene får grovbrød i matpakka (selvom "alle andre" visstnok har loff og nugatti hver dag), de får drikkeflaske med seg de kan fylle med vann (selvom "alle andre" har saft), det er nesten alltid mye grønnsaker til middag, frukt til dessert, og må vi ta en pølse fordi tidskjemaet er stramt så gjør vi det uten dårlig samvittighet. Godis på lørdag, popcorn til fredagsfilmen (bare eldste, yngste sover) og er det sommerferie spiser vi gjerne is til dessert hver dag. Jeg bryr meg fint lite om hva andre serverer. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?Vi har jo ikke barnet på utsiden enda, så det er vanskelig å si hvordan det vil bli i praksis, men grunntanken vår er at vi serverer god og variert mat laget fra bunnen og prøver å tilby ulike ting så snart det er aktuelt. Det er sånn mat vi har nå, delvis på grunn av mine intoleranser, men aller mest fordi vi synes det smaker best og er like enkelt som å bruke mye halvfabrikata og ferdigprodukter (selv om vi selvsagt gjør unntak).
|
|
|
|
#32 |
|
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?Alt med måte, tenker jeg, og har sluttet å få høy puls når bestemor mater barnebarnet med sjokoladepudding eller is.
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it. 2009 2012 Sist redigert av Nera : 13-04-11 kl 13:03. Årsak: mente ikke at vi kuttet frukt og grønt |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?Jeg skjønte ikke helt denne tråden. Er det en skrytetråd for gode kostholdsvaner, eller handler det om hvordan man snakker med andre mennesker (naboer, foreldre, venner, skole) om det man mener er et godt kosthold?
|
|
|
#34 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?Jeg har ikke noe kostholdsfilosofi. Det høres så, eh, vet'kje.
|
|
|
#35 |
|
kamerat
|
Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?Jeg snakker for øvrig ustoppelig og entusiastisk om mat og smaker til alle som gidder å høre, og håper at det skal ha en eller annen langtidseffekt på ungene mine også. Ikke at det er derfor jeg gjør det.
|
|
|
#36 |
|
This is normal!
|
Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?Ja, den eneste "kommunisering av kostholdsfilosofi" jeg driver med er vel at jeg protesterer når visse familiemedlemmer presenterer smultringer og vafler som mat/middag. Da påpeker jeg at dette er kaker.
|
|
|
|
#37 |
|
Ekvilist
|
Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?Jeg og mannen lever hovedsaklig etter lavkarboprinsippet, med noen småpauser innimellom. Ungene derimot spiser ganske ganske normalt norsk kosthold, med unntak av middagene hvor det etterhvert har blitt mer grønnsaker og kjøtt og mindre karbohydrater. De får servert poteter innimellom selv om vi voksne ikke har spist det, men har etterhvert mer eller mindre valgt bort poteter som middagstilbehør. Dessuten får de nok mer pålegg totalt sett enn før vi begynte å spise lavkarbo. Barna er ikke informert om kostholdsendringen annet enn at mamma ikke tåler så godt mel og har fått beskjed om å prøve å spise mindre av dette av doktoren, at det derfor også er brød laget av mandler/nøtter eller hjemmelaget knekkebrød på bordet. I hverdagen er det stort sett bare middagen vi får sammen alle sammen, i helgene får de ofte det samme som oss til lunsj (kjøtt/grønnsaker/egg/salat). Kostholdet er derfor ikke så sært at det behøver å forklares nærmere, føler jeg. En ting jeg har vært ganske streng på er "voksensukker", dvs. sukkererstatninger. Jeg har ikke ønsket at barna skulle få i seg det i det hele tatt før fylte tre, og helst ikke etterpå heller. Ellers har vi periodevis vært flinke til å lage mat fra bunnen av.
|
|
|
#38 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Der er jeg også. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Rockesøster
|
Det var egentlig det siste, men den har visst utviklet seg til en lett blanding. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
This is normal!
|
Jeg kan også snakke om mat og smaker. Det jeg blir litt sånn
|
|
![]() |
|
|