Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Pannekaker

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-11, 19:31   #301
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Når ungene blir sånn 15 og 18 år gamle tror jeg man kan se tilbake på sånne sterke prinsipper og meninger med latter, for i det store og det hele blir det gjerne både folk av ungene og unger som spiser sunn og god mat selv om de fikk pannekaker og torosuppe et par ganger i uka en periode med vennebesøk i barndommen. Det er så mange andre ting som er viktigere, finner man gjerne ut.

Jepp, sånn tenker jeg også. Tenk hvor få av bekymringene våre det egentlig blir noe av.
Men hva var greia med de nøttene? Det var lov å ha med peanøtter på tur, men ikke cashewnøtter? Why?

rine er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 20:14   #302
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Ikke jeg heller...

Akkurat det kom vel ikke akkurat som en overaskelse

Neket er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 20:25   #303
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ble jeg også. Vet ikke om de får lov å ha med sjokopålegg, men de har det da... Har ikke spurt Vetle noe mer om det fortsatt er sånn at de har med seg sjokopålegg, loff, yoghurt med "musli" som ser ut som regnbuegodteri osv...

Jeg må bare kommentere denne for å tydeliggjøre hvor lett det er¨å fordømme.
Jeg lager egen Müsli for å være sikker på at den yngste ikke får i seg spor av nøtter. I denne har jeg hjemmetørkede bær (som også er på grunn av faren for spor av nøtter i de aller fleste slike produkter) og frukter, og for en tilfeldig bivåner kan det sikkert se ut som regnbuegodteri. Men det er det altså ikke.
Likeens lager jeg ofte lunchmuffins med ymse innhold, og den kan sikkert forveksles med en cupcake e.l.
Slik kan jeg gi deg uttallige eksempler på mat som er sunn og laget på rene råvarer men sikkert kan se ut som en liknende og mindre sunn matvare.

Jeg synes det er lurt av deg at du ikke spør Vetle om de andres matpakke, det er noe han/du strengt tatt ikke har noe med, det kan skape en negativ relasjon mellom ungene og det kan være en kilde til feiltolkning og misforståelser.

Sist redigert av Nextlife : 14-04-11 kl 20:50. Årsak: Tastefeil
Nextlife er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 22:07   #304
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg må bare kommentere denne for å tydeliggjøre hvor lett det er¨å fordømme.
Jeg lager egen Müsli for å være sikker på at den yngste ikke får i seg spor av nøtter. I denne har jeg hjemmetørkede bær (som også er på grunn av faren for spor av nøtter i de aller fleste slike produkter) og frukter, og for en tilfeldig bivåner kan det sikkert se ut som regnbuegodteri. Men det er det altså ikke.
Likeens lager jeg ofte lunchmuffins med ymse innhold, og den kan sikkert forveksles med en cupcake e.l.
Slik kan jeg gi deg uttallige eksempler på mat som er sunn og laget på rene råvarer men sikkert kan se ut som en liknende og mindre sunn matvare.

Jeg synes det er lurt av deg at du ikke spør Vetle om de andres matpakke, det er noe han/du strengt tatt ikke har noe med, det kan skape en negativ relasjon mellom ungene og det kan være en kilde til feiltolkning og misforståelser.

Åja, jeg snakker om den youghurten som er i butikken, med lokk med kuler/musli med farger - Vetle har vist meg den - så var ikke til å ta feil av. Bare hverdagsnakk som gjør at jeg får høre om slikt.

Jeg også lager jo mye som kan tas som usunt. Vetle har fått med seg kjernesunn vaffelhjerte som kos i matpakken, toast er jo bare hjemmebakt grovt brød osv, så jeg har egentlig forståelse for at ting ikke alltid er som man hører. Grunnen til at vi har snakket om andres matpakker er fordi han selv har snakket om det - ikke fordi jeg snoker. I tillegg til at vi snakket litt om det da han sa at nøtter ikke var lov lenger, fordi jeg ble overassket.

Vetle fikk ikke pannekaker borte i dag, men pitapizza og gjendekjeks, skolebrød rakk de ikke men jeg fikk tilbud om å ta med hjem. De er veldig hyggelige og snille folk, men bare for meg veldig andreledes matvei som jeg synes er vanskelig å forholde seg til. Vanskelig å skulle få dyttet innpå med frukt å grønnsaker i løpet av dagen da han er borte.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 22:50   #305
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstår også godt at du frustreres over voldsomme mengder "kosemat" på SFO. Hos oss har de bakedag på sfo hver fredag, der barna er med og baker. Sikkert noen som ikke liker det, men så lenge det er den dagen i uka, og er knyttet sammen med en hyggelig gjøre-sammen-aktivitet så syns jeg det er helt innafor det som er ok. (nå er visst hun som baker gravid, for sist hadde hun ikke orket matlukt, og gitt dem popcorn i stedet. Det er jo en hyggelig grunn til å gjøre unntak, da.)

Gammel 14-04-11, 22:52   #306
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg håper de endrer på det. Jeg har jo hatt lyst å bare sende med han, men Vetle har stor respekt for lærerne og hadde ikke ønsket å ha det med når de har sagt nei, det er jo egentlig bra - men de har gjort nøtter til en negativ greie og det er fryktelig irriterende når de lett serverer poseboller og saft i belløning fordi barna har vært flinke.

Jeg er enig med deg i at det er ille at nøtter skal gjøres til noe usunt og negativt. Urøstede, usaltede nøtter er veldig sunt. Jeg gir spesielt nest yngste jenta mi slike nøtter, for hun er så lita og spe og trenger slike sunne kaloribomber. Det eneste jeg er litt usikker på med nøtter, er at det visstnok kan finnes helseskadelige muggsopp i dem, og det gjør at jeg holder litt tilbake.

ElinM er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 23:09   #307
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Det kan jo hende at skoler og bhg innfører nøtteforbud pga alvorlig nøtteallergi?

millact er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 23:18   #308
Nip

Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Det kan jo hende at skoler og bhg innfører nøtteforbud pga alvorlig nøtteallergi?

Det var ikke derfor...
De sa det var fordi andre hadde med seg peanøtter med salt på...
Vetle har jo også hatt cashewnøtter med salt, det er snakk om 5-6 nøtter i hans tilfelle.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 23:19   #309
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg er enig med deg i at det er ille at nøtter skal gjøres til noe usunt og negativt. Urøstede, usaltede nøtter er veldig sunt. Jeg gir spesielt nest yngste jenta mi slike nøtter, for hun er så lita og spe og trenger slike sunne kaloribomber. Det eneste jeg er litt usikker på med nøtter, er at det visstnok kan finnes helseskadelige muggsopp i dem, og det gjør at jeg holder litt tilbake.

Helseskadelige muggsopp ? Ugg, jeg spiser mye nøtter... burde jeg være forsiktig med det?

Nip er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 23:21   #310
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var ikke derfor...
De sa det var fordi andre hadde med seg peanøtter med salt på...
Vetle har jo også hatt cashewnøtter med salt, det er snakk om 5-6 nøtter i hans tilfelle.

Da må du jo bare snakke med skolen og forklare dem forskjellen og be om å få se kosplanen de arbeider utfra. Hvis de har restriksjoner på salt er det jo merkelig at de ikke har det på andre, såkalt usunne matvarer.

Nextlife er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 23:31   #311
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Når ungene blir sånn 15 og 18 år gamle tror jeg man kan se tilbake på sånne sterke prinsipper og meninger med latter, for i det store og det hele blir det gjerne både folk av ungene og unger som spiser sunn og god mat selv om de fikk pannekaker og torosuppe et par ganger i uka en periode med vennebesøk i barndommen. Det er så mange andre ting som er viktigere, finner man gjerne ut.

Veldig, veldig enig.

Også som i dag så er det enormt mange som sliter med psykiske lidelser, depresjoner, overvekt, allergier, astma, kreft, ME, MS, ADHD osv - som har mye med livsstil og gjøre - selvom ingen tar på seg skyld for det så er det vel faktisk ikke noe å le av.

Jeg tror den aller viktigste faktoren for å motvirke psykiske og fysiske plager er å være i en atmosfære av senkede skuldre, humor og glede.

Gammel 14-04-11, 23:32   #312
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nok mer at peanøtter trdiajonelt regnes som snacks, i samme gate som popcorn og potetgull.

Gammel 14-04-11, 23:35   #313
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg tror den aller viktigste faktoren for å motvirke psykiske og fysiske plager er å være i en atmosfære av senkede skuldre, humor og glede.

Jepp. Bare les alle trådene om dårlig forhold til kropp og mat, og hvordan oppvekst var i forhold til kropp og mat. Velmenende kan fort bli til synd og skam.

Dronningen er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 23:50   #314
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Det er ikke fordi "alle barn liker pannekaker", da?

Niks, jeg har en gutt som ikke liker pannekaker. Tro det eller ei.

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Ja det lurte jeg litt på også i og med at han bytter til seg brødskiver med sjokoladepålegg av klassekameratene på skolen.

Han er vel helt utsultet på å aldri få noe "godsaker" hjemme da? Har det slått deg noen gang at det kan bli veldig galt andre veien også?

Vi kan ha pannekaker 1 gang i uka vi, og de er ikke den sunne varianten heller. 8-åringen går hjem hver mandag og gjør lekser og lager pannekaker som er klare til vi kommer hjem fra jobb. Det er noe hun liker å lage og er veldig glad i selv. Får heller utvide middagsprogrammet hennes litt etterhvert. Veldig deilig å komme hjem til ferdige pannekaker i alle fall når vi skal nesten rett videre på mye aktiviteter. Da blåser jeg i at det er pannekaker og ikke noe annet. Alternativet hadde vært at vi ikke rakk å spise noe middag i det hele tatt.

Elisabet er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 23:58   #315
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Helseskadelige muggsopp ? Ugg, jeg spiser mye nøtter... burde jeg være forsiktig med det?

Finnes i rosiner også. Er derfor små barn ikke bør spise mye rosiner.

millact er ikke aktiv  
Gammel 15-04-11, 08:03   #316
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Finnes i rosiner også. Er derfor små barn ikke bør spise mye rosiner.

Ja, rosiner har jeg hørt. Så det gjelder bare for barn eller?

Vetle har aldri spist mye av det.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 15-04-11, 08:12   #317
Nip

Standard

Spiser Vetle pannekakene han får servert borte da? Blir han mett?
Synes han det er ufint å servere han pannekaker?

Hadde du heller likt at de han var hos gjorde som deg, serverte Vetle mat som han bare pirket i, men som var kjempesunn og gikk umett fra bordet?

Om man er veldig sulten spiser man noe, det er ikke uansett snakk om veldig mange timer uten mat og jeg tror han spiser noe om man ikke liker alt.

Jeg serverer alltid frukt etter måltid og om de bare har pirket i maten spør jeg gjestene om de vil ha brødskrive, selvom heller ikke hjemmebakt grovt brød er noe de spiser... Spiser ikke Vetle mye middag, spiser han bare veldig mye til kvelds, så ikke veldig bekymret for det og jeg tror de passer på at man får i seg noe, men jeg er ikke for å spise kjeks, nugatti, pannekaker i redsel for å ikke få i seg mat, det ghør jo bare at man fyller magen og går glipp av sunn mat.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 15-04-11, 08:16   #318
Nip

Standard

Ja det lurte jeg litt på også i og med at han bytter til seg brødskiver med sjokoladepålegg av klassekameratene på skolen.

Det er ikke noe han har for vane å gjøre. Jeg tror veldig mange vil legge bort vanlig mat og bytte det mot sjokolade om mulig.

Sønnen min spiser nugatti hos pappan sin annenhver helg, også får han det av meg om vi er på hotelltur. Jeg kommer ikke til å sende med godteri fordi jeg er redd for at han skal bytte til seg godis, heller lære at man ikke bytter til seg usunn mat for det kommer alltid til å være sånn, når man går på cafe er det alltid mye som frister, på resturant har de alltid pølser og pommes frites - man må lære seg å kose seg med sunnere mat enn det og kose seg en sjelden gang med sånn mat.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 15-04-11, 10:17   #319
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke helt tro på å dra det for langt andre veien. Der mat gjøres litt "problematisk", og der noe ikke er så greit. Ungene har noen sånne venner, og de er helt ram på om de kan få brus, godteri eller andre ting hos oss. Nesten litt desperate. De vet nok at vi ikke er så strenge som hjemme hos dem selv, og spør om ting selv om vi ikke har det eller tilbyr det. Og så har vi de som kommer der "sukker er gift" og "spiser du sukker blir du tjukk", som er foret med slike tanker, og som blir perplekse når man sier at litt er ikke farlig.

Jeg har dessuten barn som overhode ikke ville spise om de ikke likte maten. At de da skal kaste innpå en kjempekveldsmat, blir også feil i forhold til å fordele inntak i løpet av en dag. Å servere noe de pirker i, bare fordi det er sunt, ser jeg på som latterlig. En slags prinsippdemonstrasjon. Det går an å finne løsninger der alle blir sånn høveli fornøyd. Dessuten er det mange smaker man venner seg til når man blir eldre.

Vi har et vennepar som er litt sånn, og vi spiste ute sammen. De kjøpte en stor dyr tallerken med en asisatisk kylling og grønnsaksrett til sønnen. Vi kjente så klart lusa på gangen, og kjøpte en barnemeny med pølse og pommes frites til vår finspisende sønn på samme alder. Han storkoste seg, mens kompisen satt der og pirket. Vi går da ikke ut en sjelden gang og spiser, og betaler i dyre dommer for ting som skal bli kastet. Hva slags hygge er det? Nei alle 5 får det de liker best, og så tar vi vanlig mat på andre dager. Litt slack må vi ha. Ungene setter også pris på å bli respektert i slike settinger, på samme måte som jeg selv liker å bli respektert for hva jeg liker og ikke liker.

Dronningen er ikke aktiv  
Gammel 15-04-11, 10:23   #320
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dronningen:

Matglede er viktig for både trivsel her og nå og for et varig sunt forhold til mat.

Det betyr ikke at man gir barna akkurat det de liker aller best hver eneste dag, men at man utforsker nye smaker samtidig med at man sørger for at det står noe på bordet barna liker smaken på. Måltider skal være hyggelige og samlene.

Emneord
ugler

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:10.