Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En god grunn til å avskaffe dødsstraff (Dagbladet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-07, 15:17   #21
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En god grunn til å avskaffe dødsstraff (Dagbladet)

...og hva er en passe straff for disse guttene?

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/03/04/493929.html

I USA fikk de mellom 23 og 35 år for ugjerningen. I Norge ville de fått maks 21 år og med stor sannsynlighet langt mindre straff fordi advokatene ville brukt med alt det er verdt at de var påvirket av alkohol/narkotika.

Helt for j.....!

Gammel 05-03-07, 15:23   #22
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Ja, artikkelen det er linket til over viser jo et godt eksempel på hvordan det blir hvis folk med slike holdninger som deg får styre. Vi tar han vi regner med er gjerningsmannen, torturerer ham litt så han tilstår, også tar vi livet av ham. Slik får vi et bedre samfunn.

Bra skrevet!

Gammel 05-03-07, 15:38   #23
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Det er ingen grunn til å tro at vi i Norge vil være mer i stand til å dømme rettferdig. Det er en av grunnene til at vi ikke skal begi oss inn på å innføre dødsstraff.

Den aller viktigste er likevel vårt grunnleggende syn på menneskerettigheter og straffesystemet. Vi har forlatt tankegangen om "øye for øye", vi har blitt mer siviliserte siden de praktiserte dette i jernalderen, og selv om vi ikke på noen måte respekterer mennesker som dreper eller skader et annet menneske, så velger vi å ikke gjøre gjengjeld mot denne personen - men heller sørge for en straff som gjør at dette mennesket kan ha mulighet til å forbedre seg og gjøre opp for seg. I noen sammenhenger får de lang straff + sikring - slik at vi kan sikre oss at de ikke slipper ut i samfunnet før de har forbedret seg.

Gammel 05-03-07, 15:40   #24
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pippilotta, her.

Hm, er synd man har dødsstraff i enkelte land der man dømmer så idiotisk. Men jeg syns godt vi kunne hatt det i Norge. Enkelte skulle vært hengt.

Å innføre dødsstraff vil være å ta et skritt tilbake i tid. Jeg syns det er helt hårreisende at enkelte ikke ser problemene med dødsstraff.

Hva med det den tiltalte har gjort? Jeg hadde lett toturert en som voldtok mine barn, det må jeg bare få si. Og jeg hadde ikke en gang NØLT med å gjøre det. Så da er det vel like greit det ikke er lov, tenker jeg.

Å ha et ønske om å torturere den som forgriper seg på ens barn er nok ikke en uforståelig tanke. En annen ting er å tillate rettssystemet å gjøre det.

Gammel 05-03-07, 15:41   #25
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Å ha et ønske om å torturere den som forgriper seg på ens barn er nok ikke en uforståelig tanke. En annen ting er å tillate rettssystemet å gjøre det.

Gammel 05-03-07, 22:10   #26
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

I USA fikk de mellom 23 og 35 år for ugjerningen. I Norge ville de fått maks 21 år og med stor sannsynlighet langt mindre straff fordi advokatene ville brukt med alt det er verdt at de var påvirket av alkohol/narkotika.

Helt for j.....!

Helt grusomt.
Jeg er så naiv at jeg tror at sjangsene for at noe slikt skal kunne skje i NOrge er minimale, jeg tror offentlige instanser vill i mye større grad ha klart å fange de opp her framfor i USA.

Gammel 05-03-07, 22:20   #27
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man trenger ingen grunn for å avskaffe dødsstraff. Et drap er et drap uansett hva som er bakgrunnen for drapet! (og dødsstraff er jo et drap!)

Gammel 05-03-07, 22:32   #28
Pippilotta
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Man trenger ingen grunn for å avskaffe dødsstraff. Et drap er et drap uansett hva som er bakgrunnen for drapet! (og dødsstraff er jo et drap!)

Sant nok. Men de burde i det minste sette opp straffenivået noe voldsomt!!
Folk har det rett og slett for godt i fengsel i Norge. Men det er en annen diskusjon....

Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 23:19   #29
TBM
Passiv

Standard

Helt for j.....!

Har vi hatt mange saker i Norge hvor unge gutter dreper hjemløse for moro skyld?

Nei.

Kan det ha noe med at vi er et annet samfunn? At vår "humane" straffesystem faktisk gjør at vi unngår det råe og kriminelle miljøet som USA sliter med?

JA!

For noen uker siden leste jeg en artikkel om høyesterettsdommere og om hvem som gav de "mildeste" dommene. Kjetil Lund (tror det var navnet hans) forsvarte det med at forskning viser at lange dommer/harde straffer øker kriminaliteten i et samfunn. Jeg tror han har rett i det.

Svar med sitat
Gammel 05-03-07, 23:25   #30
TBM
Passiv

Standard

Sant nok. Men de burde i det minste sette opp straffenivået noe voldsomt!!
Folk har det rett og slett for godt i fengsel i Norge. Men det er en annen diskusjon....

Hvorfor skal straffenivået opp noe voldsomt? Kanskje er det USA som gjør feil, ved at de er inne i en voldspiral som de ikke kommer seg ut av?

Det var en artikkel i VG for ikke så lenge siden hvor den ene høyesterettsdommeren forsvarte "milde dommer" med at det motsatte ville gi et mer kriminelt samfunn.

Jeg tror at han har rett og at du tar feil.

Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 00:28   #31
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Helt grusomt.
Jeg er så naiv at jeg tror at sjangsene for at noe slikt skal kunne skje i NOrge er minimale, jeg tror offentlige instanser vill i mye større grad ha klart å fange de opp her framfor i USA.

Jeg er så naiv at jeg tror dette fint kan skje i Norge eller hvor som helst. Hvorfor skulle det IKKE kunne skje i Norge? Blind vold og drap har da skjedd flere ganger i Norge allerede, eller hva kan man si om f.eks. Benjamin-saken?

Gammel 06-03-07, 00:35   #32
Elin

Elin sin avatar

Standard

Har vi hatt mange saker i Norge hvor unge gutter dreper hjemløse for moro skyld?

Nei.

Nei, det har vi ikke, men volden og råskapen er økende i samfunnet, også i Norge, og vi må ikke glemme at Norge er et bittelite land i forhold til USA.

Opprinnelig lagt inn av TBM

Kan det ha noe med at vi er et annet samfunn? At vår "humane" straffesystem faktisk gjør at vi unngår det råe og kriminelle miljøet som USA sliter med?

JA!

Hva mener du med et annet samfunn?

Opprinnelig lagt inn av TBM

For noen uker siden leste jeg en artikkel om høyesterettsdommere og om hvem som gav de "mildeste" dommene. Kjetil Lund (tror det var navnet hans) forsvarte det med at forskning viser at lange dommer/harde straffer øker kriminaliteten i et samfunn. Jeg tror han har rett i det.

Jeg tror ikke han nødvendigvis har rett. Dessuten er det stor forskjell på typer kriminalitet. Jeg kan kanskje se at vinningsforbrytelser ikke trenger så strenge straffer som drap/voldtekt/organisert kriminalitet. Samtidig er det viktig at man har såpass strenge straffer at det tydelig gis signal fra samfunnet at vi ikke tolererer kriminalitet.

Gammel 06-03-07, 00:40   #33
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Hvorfor skal straffenivået opp noe voldsomt? Kanskje er det USA som gjør feil, ved at de er inne i en voldspiral som de ikke kommer seg ut av?

Det var en artikkel i VG for ikke så lenge siden hvor den ene høyesterettsdommeren forsvarte "milde dommer" med at det motsatte ville gi et mer kriminelt samfunn.

Jeg kan forstå dine meninger, men ¨likevell synes jeg straffenivået er for lavt i Norge. Vi må ha respekt for offert, mer respekt for ofrene enn for gjernngsmennene.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 00:47   #34
Pippilotta
Passiv

Standard

Usa er jo langt større enn Norge, for det første. For det andre, så syns jeg vi ser mer og mer at Norge er inne i en voldsspiral. Syns det blir veldig feil å sammenligne lille Norge med Usa der.
Med tanke på f.eks voldtektsbølgen i Oslo for tiden... Syns du virkelig noen mndr i fengsel er straff nok? 6 mndr i fengsel, på enerom, man får servert maten, man kan studere om man vil.... Høres ut som luksus!
Og offeret...? Et liv som er ødelagt for alltid.

Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 01:09   #35
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er i mot dødsstraff, men er for strengere straffer,
For seksuelt misbruk av barn er det en strafferamme på 5 år (var i allefall det for 7 år siden da jeg var vitne i en rettsak) den saken jeg vitnet i så gjaldt det misbruk over en periode på 10 år (samleier flere ganger i uka), overgriperen fikk 4 år i fengsel, 1 år i fratrekk for høy alder, Jeg synes den straffen var altfor lav, men hører stadig om de som får enda mildere straff enn det,

Hvis noen hadde misbrukt mine barn, så hadde jeg neppe tatt livet av vedkommende, men det er ikke sikkert det ville blitt noe behagelig å gå på do å tisse for den personen i ettertid.

Gammel 06-03-07, 02:04   #36
TBM
Passiv

Standard

Hva mener du med et annet samfunn?

Jeg tror ikke han nødvendigvis har rett. Dessuten er det stor forskjell på typer kriminalitet. Jeg kan kanskje se at vinningsforbrytelser ikke trenger så strenge straffer som drap/voldtekt/organisert kriminalitet. Samtidig er det viktig at man har såpass strenge straffer at det tydelig gis signal fra samfunnet at vi ikke tolererer kriminalitet.

Vi har et annet samfunn i Norge - tuftet på verdier som er ganske ulike fra USA hvor det er alle for seg selv.

Jeg velger å sette min lit til fagfolk på området og som har stor kunnskap på hva som bidrar til mindre kriminalitet.

Hvem skal forresten dømme hva slags kriminalitet som er "snillest"? Hvorfor skulle ikke vinningsforbrytelser ha "like strenge straffer" som andre straffer? Hvis straffene kun er for å sende signaler, bør det jo være knallhardt på absolutt alle områder?

Nei, jeg mener fremdeles du tar grunnleggende feil i debatten rundt straff. Straff har som prinsipp at det skal være en straff, samtidig som det skal være mulig for en forbryter å gjøre opp for seg og gå videre med livet sitt.

Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 02:07   #37
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mor til 4, her.

Jeg er i mot dødsstraff, men er for strengere straffer,
For seksuelt misbruk av barn er det en strafferamme på 5 år (var i allefall det for 7 år siden da jeg var vitne i en rettsak) den saken jeg vitnet i så gjaldt det misbruk over en periode på 10 år (samleier flere ganger i uka), overgriperen fikk 4 år i fengsel, 1 år i fratrekk for høy alder, Jeg synes den straffen var altfor lav, men hører stadig om de som får enda mildere straff enn det,

Hvis noen hadde misbrukt mine barn, så hadde jeg neppe tatt livet av vedkommende, men det er ikke sikkert det ville blitt noe behagelig å gå på do å tisse for den personen i ettertid.

Strafferammene for seksuelle overgrep har vel i mange år vært uforholdsmessig lave. Men - i det overnfornevnte tilfellet - blir det noe bedre for noen om han sitter ti år ekstra? Overgrepene har jo likevel skjedd? Hvis det er fare for gjentagelse bør han bli holdt igjen med sikring.

Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 02:13   #38
TBM
Passiv

Standard

Usa er jo langt større enn Norge, for det første. For det andre, så syns jeg vi ser mer og mer at Norge er inne i en voldsspiral. Syns det blir veldig feil å sammenligne lille Norge med Usa der.
Med tanke på f.eks voldtektsbølgen i Oslo for tiden... Syns du virkelig noen mndr i fengsel er straff nok? 6 mndr i fengsel, på enerom, man får servert maten, man kan studere om man vil.... Høres ut som luksus!
Og offeret...? Et liv som er ødelagt for alltid.

Jeg er rimelig klar over at USA er større enn Norge ja. Det blir ikke feil å sammenligne Norge med USA, prosentvis ligger kriminaliteten i USA langt over Norge. Det er mange grunner til det - et stadig sterkere klassedelt samfunn er en, men det er også slik at kriminalitet og vold avler mer kriminalitet og vold. Og USA er på mange måter et voldelig samfunn.

Det er helt sikkert for jævlig å bli voldtatt, men jeg tror du stigmatiserer de som har opplevd det hvis man sier at livet automatisk er ødelagt for alltid.

Jeg kan godt være enig i at voldtekt skal gi strengere straffer enn i dag, men jeg tror ikke på at det "bare" er et par måneder i fengsel som du skriver her. Dessuten synes jeg det er en evighet mellom en noe strengere straff for voldtekt og dødsstraff for voldtekt.

Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 02:15   #39
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Jeg kan forstå dine meninger, men ¨likevell synes jeg straffenivået er for lavt i Norge. Vi må ha respekt for offert, mer respekt for ofrene enn for gjernngsmennene.

Jeg har vel ikke skrevet noe om at jeg ikke har respekt for offeret?

Men nå diskuterer vi prinsippene rundt straff og hva som er målet med straff. Humane straffer står ikke i motsetning til å ha respekt for offeret.

Svar med sitat
Gammel 06-03-07, 02:39   #40
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Strafferammene for seksuelle overgrep har vel i mange år vært uforholdsmessig lave. Men - i det overnfornevnte tilfellet - blir det noe bedre for noen om han sitter ti år ekstra? Overgrepene har jo likevel skjedd? Hvis det er fare for gjentagelse bør han bli holdt igjen med sikring.

Det er jo veldig ofte det skjer igjen, hører jo stadig om pedofile som forgriper seg gang på gang. til og med før de har begynt å sone tidligere dommer, for det er jo litt ventetid på å sone også.

I det tilfellet jeg nevnte så gikk det et halvt år etter rettsaken før han skulle inn å sone, og han døde kort tid før han skulle sone,

Med tanke på offerene i sånne situasjoner så synes jeg lengden på straff har mye å si, en føler seg ikke mye verd da gjerningsmannen dems får mindre straff for dette enn hva de hadde fått om de hadde forfalsket penger.

Sist redigert av Mor til 4 : 06-03-07 kl 02:46.
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:21.