Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Ferdig omelett på kartong og barnebananer

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-11, 11:24   #121
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ferdig omelett på kartong og barnebananer

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hvorfor få skjevrevne bakepapir når det finnes de som kommer i passe store ark? Det er jo ikke engang dyrere.

Kun fordi noen har kjøpt feil.

Gammel 18-04-11, 11:24   #122
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor få skjevrevne bakepapir når det finnes de som kommer i passe store ark? Det er jo ikke engang dyrere.

Da må man jo kannibalisere et helt ark hvis man trenger en strimmel eller en mindre bit til ett eller annet. (Det var den eneste noenlunde fornuftige innvendingen jeg fant. )

Gammel 18-04-11, 11:51   #123
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det gjør da ikke noe? Det er jo ingen som tvinger deg til å kjøpe dette.

Jo, jeg syns det gjør noe. At prior skal tjene penger på å innbille folk at å blande egg og vann er for komplisert og tidkrevende for folk flest er jeg faktisk imot.

Gammel 18-04-11, 12:03   #124
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Da må man jo kannibalisere et helt ark hvis man trenger en strimmel eller en mindre bit til ett eller annet. (Det var den eneste noenlunde fornuftige innvendingen jeg fant. )

... men da sparer du selvfølgelig restene av det arket til neste gang du bare trenger en liten bit. Tsktsk.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 12:05   #125
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg kjenner at jeg er litt enig, selv om jeg ikke synes det gjør så mye at det selges.

Jeg er nysgjerrig på hva prisen er på dette produktet. Jeg lurer også litt på holdbarhet og konservering. Jeg synes ikke ferdigknekte egg på boks høres særlig fristende ut. For at egg skal holde seg i knekt tilstand må de konserveres godt for å ha holdbarhet.

Første gang jeg var i USA og besøkte slekta mi der tilbød jeg meg å lage pizza en kveld. Da jeg hadde handlet inn det som trengtes og begynte å bake ble mine slektninger stående med måpende blikk. Det var som om jeg gjorde et kjemisk eksperiment eller noe. Jeg brukte gjær. Jeg laget deig. Min slektning på 70 år og hennes voksne barn hadde aldri skjønt at det var så lett å lage gjærdeig. De hadde jo brukt å kjøpe deigen på butikken.
(Det skal sies at jeg vet at ikke alle amerikanere er sånn.. Jeg har andre slektninger som er øko-lage-fra-bunnen-folk. )

At jeg kunne gjøre det uten oppskrift var veldig veldig imponerende.

Kanskje jeg ved å ha lært guttene mine å lage omelett har lært dem noe de kan imponere med om noen år?

Ja, det er de amerikanske tilstandene jeg frykter, tror jeg. har familie i canada, og mine kusiner og fettere's venner ble vanto av at jeg kunne skille egg og pille reker. de kjøpte alltid eggeplomme og eggehvite på separate kartonger, og hadde aldri sett en reke med skall annet enn på bilder. Hjemmelaget pizza som konsept eksisterer ikke, og smøret er pakket i porsjonspakker inni hovedpakningen, hvordan skal man ellers vite hvor mye man skal steke i?

Gammel 18-04-11, 15:15   #126
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det som sjokkerer meg mest er igrunnen at Iset sier at grunnoppskriften på omelett er egg og vann?

Grunnoppskriften er egg og en liten skvett fløte altså. Fløte.

Åja? http://www.matprat.no/rask/raske-opp...lett-naturell/

Gammel 18-04-11, 16:14   #127
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mamaria, her.

Ja, det er også en av tingene jeg har ristet litt på hodet av i det siste.
Hvorfor forenkle noe som allerede er noe av det enkleste man kan lage?

Seriøst? Er potetstappe noe av det enkleste man kan lage? Jeg bruker ganske lang tid på å skrelle x antall poteter, skjære de opp i små biter, for så å koke og mose dem og tilsette rømme og oppvarmet melk og smør og krydder og hva_har_du. Men jeg gjør det hver gang, fordi det er himla godt!

Men jeg blir oppriktig oppgitt over disse gjøre-narr-trådene som handler om hvor enkelt alt er og hvor tåpelig lettere løsninger er. Jeg synes det er flott at markedet kan tilby noe til alle. Råvarer til meg, ferdigløsninger til andre som ikke kan/vil/eller orker å lage mat den dagen.

Gammel 18-04-11, 16:19   #128
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Men jeg blir oppriktig oppgitt over disse gjøre-narr-trådene som handler om hvor enkelt alt er og hvor tåpelig lettere løsninger er.

Jeg er enig, og skulle ønske noen kunne redegjøre for hvordan man gjør alt fra grunnen på maks en halvtime. Hver dag. Uten å forberede kvelden før. Jeg lager også potetstappe fra grunnen, men da sprekker halvtimen.

Jeg har ikke problemer med å holde meg under halvtimen fra grunnen en del dager, men hver dag når man skal ha variasjon? Nei, det går ikke.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 16:24   #129
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager stort sett all mat fra bunnen av, og det er de færreste dager dette tar under en halvtime. Jeg bruker faktisk ganske mye tid på forberedelser dagen før, og på selve matlagingen.
En god tomatsaus f. eks tar glatt et par timer å lage, men når man først lager så blri det gjerne en stor posjon, slik at neste gang man skal ha det tar middagen under en halvtime å lage.
Å skulle lage det meste av maten fra bunnen fordrer at man bruker ganske mye tid til planlegging, forberedelser og matlaging og ikke minst at man liker å gjøre det.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 16:27   #130
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg lager stort sett all mat fra bunnen av, og det er de færreste dager dette tar under en halvtime. Jeg bruker faktisk ganske mye tid på forberedelser dagen før, og på selve matlagingen.
En god tomatsaus f. eks tar glatt et par timer å lage, men når man først lager så blri det gjerne en stor posjon, slik at neste gang man skal ha det tar middagen under en halvtime å lage.
Å skulle lage det meste av maten fra bunnen fordrer at man bruker ganske mye tid til planlegging, forberedelser og matlaging og ikke minst at man liker å gjøre det.

Det er veldig greit å se noen skrive akkurat dette. For stort sett når det er snakk om å lage mat fra grunnen av tar det nesten kortere tid enn Toro og det er null stress. Jeg ser absolutt verdien i mat fra grunnen av og lager mye fra grunnen selv, men det er ikke så veldig mye som tar mindre tid enn Toro.

Gammel 18-04-11, 16:32   #131
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg prøver å lage mest mulig fra bunnen av, og det tar definitivt mer tid og effort enn halvferdige og ferdige produkter, altså. Det er (naturlig nok) mer forberedelser med i bildet.

Gammel 18-04-11, 16:40   #132
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er av dem som ikke er overbegeistret over "nyvinninger" som for eksempel ferdigstekt kjøttdeig med tacokrydder ferdig til varming, pannekakerøre på boks, vaffelrøre på boks, og nå altså også ferdig omelett. Jeg syns at de fleste burde lære seg de aller mest grunnleggende matlagingsferdigheter slik at de greier å lage slik enkel mat uten å måtte ty til hurtigløsninger. Grunnen til at jeg mener dette er 1) dess mer ferdigprodukter vi spiser- dess mer tilsettingsstoffer får vi oss og 2) mye av ferdigproduktene har uhorvelig mye emballasje. Ingen av delene er en bra ting syns jeg.

Gammel 18-04-11, 16:50   #133
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg prøver å lage mest mulig fra bunnen av, og det tar definitivt mer tid og effort enn halvferdige og ferdige produkter, altså. Det er (naturlig nok) mer forberedelser med i bildet.

Jepp. Og det er så deilig når noen sier det. Har lurt på om det er jeg som er treig, lite lur eller hva som synes Toro er kjappere og lettere enn det meste. Men siden det ikke er så Sundt og ofte ikke smaker så bra, så prøver jeg å lage det meste selv. Men det TAR lenger tid.

Gammel 18-04-11, 16:50   #134
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er veldig greit å se noen skrive akkurat dette. For stort sett når det er snakk om å lage mat fra grunnen av tar det nesten kortere tid enn Toro og det er null stress. Jeg ser absolutt verdien i mat fra grunnen av og lager mye fra grunnen selv, men det er ikke så veldig mye som tar mindre tid enn Toro.

Jeg er så enig så enig i dette! Jeg har heldigvis en mann som tar seg av matlagingen, men for eksempel å lage lasagne tar fryktelig mye lengre tid enn Toro. Det er klart bedre, men jeg skal være den første til å innrømme at vi varierer fint med Toro-varianten når vi har dårligere tid. Samme med pasta bolognese - jeg lager verdens beste fra bunnen men det tar fryktelig lang tid med alt som skal finkuttes. Så av og til varierer vi med den glassvarianten fra Dolmio som også er ganske så god. Jada, det er flott å lage maten fra bunnen og vi (les: Mannen) gjør stort sett dette, men det betyr ikke at jeg synes det er veldig greit at hurtigvariantene faktisk eksisterer.

Gammel 18-04-11, 17:47   #135
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 21:14   #136
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er mye mer "juks" med halvfabrikata som man lizzom skal spare tid på enn med ferdige produkter sånn som NÅ produktene.

Pulverposeproduktene av Toro bruker gjerne like lang tid "å lage seg selv" som om jeg skulle tatt hele greia fra bunn. Jeg har f.eks. aldri helt skjønnt denne paigreia, tilsette vann, kjevle ut osv. tar like lang tid som å lage en paideig fra bunnen, som tar 5 minutter pluss 5 minutter i fryseren etterpå. Skal man først spare tid kan man kjøpe seg en mia pai.

For ikke å snakke om hvit saus fra pulver. Jeg kjenner meg også igjen i det enkelte her skriver at man blir fortalt om og om igjen hvor vanskelig ting er å lage, slik at man til slutt føler det blir helt uoverkommelig.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 21:25   #137
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg fniser jo av frosset potetstapp også. Forundrer meg ikke av om folk kjøper det nei..

Samme her.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 22:01   #138
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg synes det er mye mer "juks" med halvfabrikata som man lizzom skal spare tid på enn med ferdige produkter sånn som NÅ produktene.

Pulverposeproduktene av Toro bruker gjerne like lang tid "å lage seg selv" som om jeg skulle tatt hele greia fra bunn. Jeg har f.eks. aldri helt skjønnt denne paigreia, tilsette vann, kjevle ut osv. tar like lang tid som å lage en paideig fra bunnen, som tar 5 minutter pluss 5 minutter i fryseren etterpå. Skal man først spare tid kan man kjøpe seg en mia pai.

For ikke å snakke om hvit saus fra pulver. Jeg kjenner meg også igjen i det enkelte her skriver at man blir fortalt om og om igjen hvor vanskelig ting er å lage, slik at man til slutt føler det blir helt uoverkommelig.

Helt enig. Jeg skjønner ikke pointet med ferdiggreier som kutter tilberedingstiden fra 12 til 7 minutter. Spiller de 5 minuttene noen rolle? I tillegg lager man jo gjerne ikke bare en ting til middag, så selv om man sparer 5 minutter på potetstappa, må jo fortsatt koteletten steike ferdig, og grønnsaksvannet koke.

Gammel 18-04-11, 22:04   #139
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Helt enig. Jeg skjønner ikke pointet med ferdiggreier som kutter tilberedingstiden fra 12 til 7 minutter. Spiller de 5 minuttene noen rolle? I tillegg lager man jo gjerne ikke bare en ting til middag, så selv om man sparer 5 minutter på potetstappa, må jo fortsatt koteletten steike ferdig, og grønnsaksvannet koke.

Bruker du 12 minutter på å lage potetstappe?

Gammel 18-04-11, 22:09   #140
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Bruker du 12 minutter på å lage potetstappe?

Ikke nødvendigvis, jeg tenkte ikke sammenheng mellom de tingene jeg nevnte, ser det var uklart. men, jeg tror ikke det tar veldig mye lenger tid, drøye 15 minutter, tenker jeg. Og det er ikke så ofte at jeg har middag hvor ingen av tingene tar mindre enn 15 minutter å lage til, altså ser jeg ikke noe poeng i at potetstappa skal ta mindre tid enn det. men det er meg, da.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:37.