Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Ferdig omelett på kartong og barnebananer

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-04-11, 11:01   #181
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ferdig omelett på kartong og barnebananer

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Andre kan prioritere akkurat som de vil for min del. Det jeg forsøker å si noe om er fordømmelsen av at jeg altså har andre prioriteringer. Jeg ønsker først og fremst sunn og god mat. Kan jeg kombinere dette med å slippe å bruke tid på den så ønsker jeg å ha dette valget tilgjengelig. Jeg opplever at motparten i denne diskusjonen mener at alle skal lage mat og ingen skal ha tilgjengelig feks frossen potetmos. Eller frosne grønnsaker eller knuste egg eller hva man nå har.

OK, jeg visste ikke at du følte deg fordømt. Jeg reagerte mest på at du insinuerte at man ikke kunne greie å lage mat samtidig som man hadde en travel hverdag. For det mener jeg at man kan. Jeg har ikke lest hele diskusjonen så nøye at jeg har fått med meg fordømmelser og beskyldninger mellom partene.

Også står jeg veldig for det jeg skrev om konsekvensen av at markedet overstrømmes av lettvint ferdigmat.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 11:03   #182
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har bare skumlest det siste: Det med wok-grønnsakene var faktisk et godt poeng. Jeg har himlet over oppskårne poteter i pose lenge før denne diskusjonen, men jeg bruker alltid ferdigkuttede grønnsaker når jeg lager wok.
Og hvorfor begynner dere å blande inn FAU i dette?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 11:04   #183
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jamen det er da ingen som sier at det ikke går an å gjøre det? Diskusjonen dreier seg da primært om hvorvidt man liker/trenger (eller "velger å bruke", for å ikke påstå noe om hva noen "trenger") halv- og helfabrikata. Jeg synes det er merkelig å tolke et utsagn om at "jeg gidder ikke bruke mye tid på matlaging, for jeg er ikke så interessert, og har så mye annet å bruke tiden på, derfor synes jeg ferdig eller delvis ferdig mat er kjekt" som "ingen som har mye å gjøre kan greie å lage ordentlig mat".

Det var sitatet under jeg tolket som at de som har mye å gjøre ikke greier å lage ordentlig mat. Hvordan tolker du det da? Er jeg helt på viddene når jeg tenker at det ligger en insinuasjon her?

Sitat:

Også til de som mener at det er jo bare å gjøre litt forberedelser dagen før: Er det dere som ikke er klassekontakter, sitter i fau, gjør dugnad for fotballgruppa, trener selv samt jobber mer enn full stilling kanskje?

Gammel 19-04-11, 11:05   #184
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trener selv? Går det an å få andre til å trene for seg?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 11:06   #185
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det med hva man bruker tid på kom egentlig av at jeg nettopp satt og funderte over parallelltråden hvor det poengteres at mange - ganske mange faktisk - ikke har tid til hverken dugnader, fau eller annen oppfølging. Det ble en kobling i hodet mitt opp mot at "det er ikke vanskelig å lage sunn mat fra bunnen - man bare gjør all jobben kvelden før".

Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 11:10   #186
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forøvrig har det med ork og interesse å gjøre også. Ikke alle liker å lage mat. Jeg er sånn midt på treet, og jeg lager en god del fra bunnen av. Og så kjøper jeg meg litt enkle løsninger innimellom. Og det lever jeg fint med. Selv om jeg i utgangspunktet nå har tid til å lage alt fra bunnen av.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 11:11   #187
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Det var sitatet under jeg tolket som at de som har mye å gjøre ikke greier å lage ordentlig mat. Hvordan tolker du det da? Er jeg helt på viddene når jeg tenker at det ligger en insinuasjon her?

Jeg skjønner ikke hvordan du får det til å bli en insinuasjon, for å være ærlig, og jeg skjønte overhodet ikke hva du reagerte på før du forklarte det nå. Det jeg ser, er at SF sier at hun ikke har tid og ork til å bruke tid på kveldstid til å starte neste dags planlegging, og spør om de som sier at dette er så lettvint har bedre tid enn henne. Jeg kan se at hun sier at hun ikke greier/orker/prioriterer å kombinere alle disse tingene, men det falt meg ikke inn å lese det som en beskyldning om at ingen andre kan kombinere dem.

Gammel 19-04-11, 11:13   #188
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er godt mulig jeg burde lære meg å bli mer mistenksom, altså. Tenk alle de mer eller mindre subtile fornærmelsene jeg sikkert har gått glipp av!

Gammel 19-04-11, 11:16   #189
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er godt mulig jeg burde lære meg å bli mer mistenksom, altså. Tenk alle de mer eller mindre subtile fornærmelsene jeg sikkert har gått glipp av!

Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 11:20   #190
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Jeg skjønner ikke hvordan du får det til å bli en insinuasjon, for å være ærlig, og jeg skjønte overhodet ikke hva du reagerte på før du forklarte det nå. Det jeg ser, er at SF sier at hun ikke har tid og ork til å bruke tid på kveldstid til å starte neste dags planlegging, og spør om de som sier at dette er så lettvint har bedre tid enn henne. Jeg kan se at hun sier at hun ikke greier/orker/prioriterer å kombinere alle disse tingene, men det falt meg ikke inn å lese det som en beskyldning om at ingen andre kan kombinere dem.

OK. Da leste vi det forskjellig. Jeg syns svarene til SF også tydet på at jeg hadde tolket det rimelig som hun mente.

Også tror ikke jeg heller hun mente INGEN andre, men som et mer generelt fenomen at de som ikke har tid til å lage mat er de som er mest aktive i å dra det lasset som egentlig er et felles foreldrelass.

Gammel 19-04-11, 11:23   #191
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jamen det er da ingen som sier at det ikke går an å gjøre det? Diskusjonen dreier seg da primært om hvorvidt man liker/trenger (eller "velger å bruke", for å ikke påstå noe om hva noen "trenger") halv- og helfabrikata. Jeg synes det er merkelig å tolke et utsagn om at "jeg gidder ikke bruke mye tid på matlaging, for jeg er ikke så interessert, og har så mye annet å bruke tiden på, derfor synes jeg ferdig eller delvis ferdig mat er kjekt" som "ingen som har mye å gjøre kan greie å lage ordentlig mat".

Poenget mitt er ikke at jeg nødvendigvis vil frata folk muligheten til å bruke posepotetmos og ferdigknekte egg, Men det er to grunner til at jeg er skeptisk til at vi stadig får nye "tidsbesparende og lettvinte" produkter. Begge er nevnt før. Nummer en, som kasia nevner, at poseproduktene fortrenger de skikkelige råvarene når færre og færre vil ha de, og to, at store konsern tjener mye på å innbille nye forbrukere at matlaging er ytterst komplisert og tidkrevende, og at man er fullstendig nødt til å ha industrimat for å klare seg.

Det er litt den samme effekten jeg har sett i forhold til barnemat. Jeg har vært borti opptil flere mødre som syns jeg bedriver risikosport fordi jeg (stort sett) ikke gir rusket babymat på glass og pulvergrøt. "er jeg ikke redd hun ikke skal få i seg det hun trenger?" "Glassmaten er nok mye mer næringsrik enn det du greier å lage hjemme." Dette mener jeg er et resultat av at vi er blitt påvirket til å tro at det ikke går an å fostre opp babyer på mat lagt på kjøkkenet.

Jeg er kritisk til at store konsern skal selge oss ideer om hverdagslivet som ikke er riktige.

Gammel 19-04-11, 11:26   #192
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

OK. Da leste vi det forskjellig. Jeg syns svarene til SF også tydet på at jeg hadde tolket det rimelig som hun mente.

Også tror ikke jeg heller hun mente INGEN andre, men som et mer generelt fenomen at de som ikke har tid til å lage mat er de som er mest aktive i å dra det lasset som egentlig er et felles foreldrelass.

Jeg tolket det som deg.

Gammel 19-04-11, 11:26   #193
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Nummer en, som kasia nevner, at poseproduktene fortrenger de skikkelige råvarene når færre og færre vil ha de, og to, at store konsern tjener mye på å innbille nye forbrukere at matlaging er ytterst komplisert og tidkrevende, og at man er fullstendig nødt til å ha industrimat for å klare seg.

Der er jeg helt enig. Jeg er generelt veldig skeptisk til alt markedsføringsmennesker og store konsern sier og mener om det aller meste. Men jeg synes det er to veldig forskjellige ting å uttale seg negativt om "skapte behov" og om det å skremme/forvirre forbrukere til å tro at det tryggeste er ferdigmat på den ene siden - og å gjøre narr av folk som enten ikke prioriterer eller ikke mestrer matlaging på den andre siden. Det er minst tre-fire ulike parallelldiskusjoner man kan ta her, og det er greit å være klar over hva det er man snakker om.

Gammel 19-04-11, 11:26   #194
Slettet bruker
Passiv

Standard

Som jeg allerede har forklart - jeg satt og funderte på en annen tråd og det ble en naturlig kobling mellom "kan man jo bare gjøre på kvelden før" i denne tråden og "har faktisk aldri tid til å stille på [de ulike greiene]" i den andre tråden. Eksempelet var meg - gyldig for min del. Jeg står helt inne for at dersom jeg kan få sunn og god mat uten innsats så ønsker jeg å kunne velge dette - det er helt ok om andre velger annerledes, men jeg vil gjerne få velge det som passer for meg.

Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 11:32   #195
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Det kan godt være. Jeg tenkte som sagt ikke på den vinklingen i det hele tatt før du forklarte den i klartekst, og dermed syntes jeg din "dette er bare tull"-melding kom fullstendig ut av det blå og var helt malplassert.

Jeg kan godt tenke meg at mange som bruker mye tid på matlaging og baking ikke bruker mye tid på å drive fotballag og sitte i FAU (fordi de er interessert i mat, men ikke så veldig i skoledrift), og jeg kan også godt tenke meg at andre bruker mye tid på begge deler (fordi begge deler springer ut av et sterkt engasjement for barn og lokalmiljø), og det er dessuten hauger av foreldre som gjør ingen av delene (fordi de bruker tiden sin på andre ting). Hvis jeg sier "jeg har ikke tid til å trene, for jeg velger å prioritere kunstopplevelser og å lese mange bøker", så går det helt sikkert an å tolke det som "folk som trener er ukulturelle åndsamøber som bare er opptatt av ytre ting", mens hvis jeg sier "jeg har ikke tid til å lese bøker, for jeg trener så mye", så kan det tolkes som "folk som leser bøker er dvaske slappfisker som driter i egen helse og bare ligger på sofaen og sløver med krim og konfekt". (Og noe sant er det sikkert i begge generaliseringene. )

Gammel 19-04-11, 11:32   #196
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Som jeg allerede har forklart - jeg satt og funderte på en annen tråd og det ble en naturlig kobling mellom "kan man jo bare gjøre på kvelden før" i denne tråden og "har faktisk aldri tid til å stille på [de ulike greiene]" i den andre tråden. Eksempelet var meg - gyldig for min del. Jeg står helt inne for at dersom jeg kan få sunn og god mat uten innsats så ønsker jeg å kunne velge dette - det er helt ok om andre velger annerledes, men jeg vil gjerne få velge det som passer for meg.

Ja, nå snakket jeg med Skilpadda om formuleringen din og hvordan jeg tolket den. Jeg har skjønt hva du mener.

Gammel 19-04-11, 11:41   #197
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Det kan godt være. Jeg tenkte som sagt ikke på den vinklingen i det hele tatt før du forklarte den i klartekst, og dermed syntes jeg din "dette er bare tull"-melding kom fullstendig ut av det blå og var helt malplassert.

Jeg kan godt tenke meg at mange som bruker mye tid på matlaging og baking ikke bruker mye tid på å drive fotballag og sitte i FAU (fordi de er interessert i mat, men ikke så veldig i skoledrift), og jeg kan også godt tenke meg at andre bruker mye tid på begge deler (fordi begge deler springer ut av et sterkt engasjement for barn og lokalmiljø), og det er dessuten hauger av foreldre som gjør ingen av delene (fordi de bruker tiden sin på andre ting). Hvis jeg sier "jeg har ikke tid til å trene, for jeg velger å prioritere kunstopplevelser og å lese mange bøker", så går det helt sikkert an å tolke det som "folk som trener er ukulturelle åndsamøber som bare er opptatt av ytre ting", mens hvis jeg sier "jeg har ikke tid til å lese bøker, for jeg trener så mye", så kan det tolkes som "folk som leser bøker er dvaske slappfisker som driter i egen helse og bare ligger på sofaen og sløver med krim og konfekt". (Og noe sant er det sikkert i begge generaliseringene. )

Hun henvendte seg jo direkte med et spørsmål om det var de samme som ikke hadde tid til å sitte i FAU og gå på dugnad osv. som laget mat om kvelden. Og så understreket hun med at hun og mannen nemlig gjorde de tingene. Hvis hun hadde skrevet at hun ikke hadde tid til å lage mat fordi hun hadde så mye annet å gjøre så ville jeg ikke reagert på det.

Gammel 19-04-11, 11:44   #198
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ja, nå snakket jeg med Skilpadda om formuleringen din og hvordan jeg tolket den. Jeg har skjønt hva du mener.

Da beklager jeg at jeg blander meg.

Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 11:45   #199
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Hun henvendte seg jo direkte med et spørsmål om det var de samme som ikke hadde tid til å sitte i FAU og gå på dugnad osv. som laget mat om kvelden. Og så understreket hun med at hun og mannen nemlig gjorde de tingene. Hvis hun hadde skrevet at hun ikke hadde tid til å lage mat fordi hun hadde så mye annet å gjøre så ville jeg ikke reagert på det.

Jeg tolket ikke spørsmålet som en beskyldning, men som et spørsmål. Men, som sagt, jeg kunne sikkert tålt å være mer mistenksom av meg.

Gammel 19-04-11, 11:46   #200
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Da beklager jeg at jeg blander meg.

Ja, kunne du vært så vennlig å holde deg unna når vi diskuterer innleggene dine.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:06.