Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dyrehager - hva syns du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-04-11, 08:10   #1
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Dyrehager - hva syns du?

Jeg blir mobbet av familien for å ha betenkeligheter i forhold til dyrehager. Vi har aldri tatt barna med i dyrehager, og jeg unngår dyrehager når jeg f.eks planlegger ferier, rett og slett fordi jeg syns det er guffent å være der selv. Jeg klarer ikke fri meg fra tanken om dyrefengsel, og tenker hele tiden på at det er så unaturlig å ha dyr i bur for at folk skal more seg med å se på de. Jeg vet jo at det fins gode argumenter i forhold til konservasjon av arter osv, men jeg får uggen følelse i magen likevel. Hva syns dere? Er det fint å dra i dyrehage, eller er det guffent?

Gammel 21-04-11, 09:08   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrehager - hva syns du?

Jeg er litt der at alle husdyr vi har er tatt vekk fra sitt "naturlige liv" og da er ikke dyrehager noe verre enn f.eks. kattehold så lenge de har det så nært optimalt som mulig. Men kanskje jeg er naiv?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 09:09   #3
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Selvsagt har dyrene det bedre i det fri, men det har våre husdyr også, strengt tatt.

Jeg har lite betenkligheter ved å gå i en "skikkelig" dyrehage, nettopp fordi det positive med blant annet konservering (er det dét på Norsk, tro?) av arter veier opp mot at disse dyrene har begrenset med plass. Dessuten synes jeg dyrehager gir en fantastisk måte å få folk til å bli interessert i dyr og natur, på en måte film og undervisning sjelden kan.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 09:14   #4
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Selvsagt har dyrene det bedre i det fri, men det har våre husdyr også, strengt tatt.

Jeg har lite betenkligheter ved å gå i en "skikkelig" dyrehage, nettopp fordi det positive med blant annet konservering (er det dét på Norsk, tro?) av arter veier opp mot at disse dyrene har begrenset med plass. Dessuten synes jeg dyrehager gir en fantastisk måte å få folk til å bli interessert i dyr og natur, på en måte film og undervisning sjelden kan.

mja, det er jo endel forskjell på en hund som er avlet vekk fra den "ville" formen, som er ute på tur osv, og en ulv i bur, syns jeg.
Men jeg er som sagt ute etter argumenter som kan døyve den vonde følelsen i magen når jeg går der, så ja, husdyrargumentet er notert.

Gammel 21-04-11, 09:24   #5
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Argument 2: Cirkus er mye verre!

I gode dyrehager har dyrene det bra. De har store habitat som er tilrettelagt for deres behov. I polar zoo risikerer man faktisk å ikke få sett noen dyr om man ikke møter opp i foringstiden ettersom innhengningene er så store og slik er det i noen av avdelingene i Kristansand også, er det ikke?

Gammel 21-04-11, 09:41   #6
Arktis
Har kontroll

Arktis sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
Arktis er populærArktis er populærArktis er populær
Standard

Jepp, sirkus boikotter jeg hvertfall, norske dyrehager kan jeg gå i, men går ikke i dyrehager i utlandet av frykt for at dyrene ikke har det bra. Husker såvidt fra jeg var 6-7 år gammel, mamma og jeg var i en dyrehage i Danmark, og mamma gråt og dro meg med ut derfra fordi dyrene hadde det så fælt der Tigre i knøttsmå bur osv.

Gammel 21-04-11, 09:43   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nordens ark i Lysekil: helt toppers. Zoo i København: fryktelig sted.

Det er umulig å være kategorisk på dette. Nordens Ark jobber f. eks aktivt med å gjenoppbygge stammer av dyr og sette disse ut igjen i naturen. dyra har store områder å bevege seg på i ordentlig natur; med fjell, vann, og trær. Ingen av dyra er i et klima som er totalt fremmed for dem. Zoo i København derimot, der bor dyra i små innhegninger, med plastikkfjell, og i ofte helt feil klima. Man ser at de er stresset og har veldig unormal oppførsel.

Alle dyr i fangenskap er utenfor sitt rette element, men noen i verre grad enn andre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 09:47   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes dyreparker er helt greit så lenge de er store og har store innhengninger som etterlingner et naturlig område for dem. Kristiansand synes jeg er fin, Østersund grusom. Forskjellen på dyr-i-bur-følelsen er enorm.

Gammel 21-04-11, 09:48   #9
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dyrehage ala Kristiandsand er veldig bra og noe jeg gjerne støtter, de gjør en god jobb i forhold til en del utryddningstruede arter bla. zoo`er holder jeg meg lang unna!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 09:57   #10
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

De fleste dyrehager går med tiden, og mange dyrehager i Europa har byttet ut de verste burene sine med årene. Det er en lang, dyr og tidskrevende prosess, men det kommer seg sakte men sikkert i de fleste store dyrehager. I min lokale zoo i mitt hjemland var det både tigere og jaguarer i bittesmå bur når jeg var mindre, isbjørner i bittesmå betonginnhegning, tigere og menneskeaper i glassbur. Det er skjedd enormt mye over de siste 20 årene, de har fjernet noen arter og nesten alle dyrene har fått flotte uteområder nå.

Vi er ivrige dyrehagebesøkere, og besøker alltid den lokale dyrehagen når vi er på ferie, og jeg føler at utviklingen går i riktig retning nesten overalt.

Gammel 21-04-11, 10:02   #11
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

jeg syns dyrehager er helt ok... Hvertfall den her i norge. Dyrene vet ikke om annet liv og de trives, får alle behov dekket og de er flinke til å stelle med dem. Og de får fred, om de trenger det, har gode områder og muligheter til å trekke seg unna publikum om de vil det.

Hvis jeg skal sette det på spissen så har jo dyrene i akvariet i bergen det "værre". Selene har lite basseng blant annet.

Jeg syns ikke dyrehage er ille. sirkus deruimot.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 10:05   #12
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

mja, det er jo endel forskjell på en hund som er avlet vekk fra den "ville" formen, som er ute på tur osv, og en ulv i bur, syns jeg.

Mange av dyrene i dyrehager er jo også avlet opp i fangenskap. Så lenge dyrene ser ut til å ha det bra og har store bur så ser jeg ingen forskjell på det enn de husdyrene vi? Hva med stakkars griser, sauer, kuer, hester og andre bondegårdsdyr? Synes det må være mye verre for mye av de dyrene her i Norge enn de vi har i dyrehagene. Liker Kristiansand Dyrepark veldig godt, og vi har vært i en veldig fin dyrepark i Borås i Sverige.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 10:21   #13
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Mange av dyrene i dyrehager er jo også avlet opp i fangenskap. Så lenge dyrene ser ut til å ha det bra og har store bur så ser jeg ingen forskjell på det enn de husdyrene vi? Hva med stakkars griser, sauer, kuer, hester og andre bondegårdsdyr? Synes det må være mye verre for mye av de dyrene her i Norge enn de vi har i dyrehagene. Liker Kristiansand Dyrepark veldig godt, og vi har vært i en veldig fin dyrepark i Borås i Sverige.

Jeg mener ikke avlet opp i fangenskap, altså, men avlet vekk, altså at mange ville instinkter er borte/undertrykket over mange generasjo ner. det er noe annet enn født i fangenskap.

Sirkus er helt utelukket uansett. Jeg ser argumentet med at det er stor forskjell på dyrehager. Jeg tror grunnen til at jeg opplever husdyrhold og dyrehager forskjellig er pga at dyrehager har et rent underholdningsperspektiv, dvs det er helt unødvendig, egentlig. Gårdsdyr har iallefall en mening. Men jeg ser absolutt jeg er inkonsekvent, altså
Så, hvordan skal jeg riste av meg den triste følelsen i magen så jeg orker å ta med barna i dyrehagen?

Gammel 21-04-11, 10:30   #14
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Jeg mener ikke avlet opp i fangenskap, altså, men avlet vekk, altså at mange ville instinkter er borte/undertrykket over mange generasjo ner. det er noe annet enn født i fangenskap.

Sirkus er helt utelukket uansett. Jeg ser argumentet med at det er stor forskjell på dyrehager. Jeg tror grunnen til at jeg opplever husdyrhold og dyrehager forskjellig er pga at dyrehager har et rent underholdningsperspektiv, dvs det er helt unødvendig, egentlig. Gårdsdyr har iallefall en mening. Men jeg ser absolutt jeg er inkonsekvent, altså
Så, hvordan skal jeg riste av meg den triste følelsen i magen så jeg orker å ta med barna i dyrehagen?

Nei, det er ikke riktig. Dyrehager er mye mer enn underholdning. Det er læring også, og som nevnt før, conservation. Dyrehagene gjør en utrolig viktig jobb med at det drives avlsprogram og utveksling av individer og arvemateriale for å sikre bestanden og ivareta utsatte arter. Inngangspengene du betaler bidrar faktisk til dette arbeidet. At det er underholdende skulle bare mangle, ellers ville nok ikke folk kommet tilbake.

Gammel 21-04-11, 10:57   #15
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Dyrene vet ikke om annet liv og de trives, får alle behov dekket

Hvordan vet du at dyr i dyrehage trives? Noen dyr er jo vant til å ferdes alene i det fri, instinktet deres sier at de bare omgåes andre av sin art ved paring, og nå skal de plutselig ferdes med andre av sitt kjønn. Og alle behov dekket? I beste fall naivt.

Gammel 21-04-11, 10:59   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er uenig i at dyreparker er underholdning og kjæledyr ikke. Kjæledyr er jo så godt som ren underholdning og kos for mennesker, mens mange dyrehager driveEDBed forsking, gjenoppbygging av dyrestammer og arter, samt opplæring og kunnskapsheving av publikum, slik Olympia beskriver. Anbefaler deg en tur til Nordens Ark, som jeg nevnte tidligere i tråden, så kan du se selv. http://www.nordensark.se/index.php

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 11:03   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes som de andre her at store dyrehager ala Kristiansand er ok. Zoologiske hager med dyr i bur er ikke det, jeg holder meg langt unna slike. Sirkus kunne det ikke falt meg inn å gå på, og jeg ble litt overrasket i høst (eller når det var), da flere her inne skulle på sirkus. Trodde de fleste syntes sirkus med dyr var no-no i dag.

Gammel 21-04-11, 11:10   #18
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg har gått fra dyrehagen med en synkende følelse noen ganger, og det er særlig de store og såkalte "ville" dyrene jeg får vondt av - de har så liten plass. Sånn sett tror jeg at en tiger på sirkus har det vel så morsomt og bra som en tiger i Zoo. Sitte der i en bitteliten innhegning og glane hele dagen. På sirkus har han helt sikkert et enda mindre bur, men han har tilgang på trening og tankevirksomhet sammen med et menneske han kjenner svært godt, og gjerne andre tigre også. Jeg ser ikke hvorfor det er verre enn å sitte og glane i zoo egentlig. Men jeg har ikke satt meg veldig mye inn i det.

Norske kuer f.eks. har det relativt trangt i vintersesongen - de står når der å henger, på rekke og rad.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 11:25   #19
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg har gått fra dyrehagen med en synkende følelse noen ganger, og det er særlig de store og såkalte "ville" dyrene jeg får vondt av - de har så liten plass. Sånn sett tror jeg at en tiger på sirkus har det vel så morsomt og bra som en tiger i Zoo. Sitte der i en bitteliten innhegning og glane hele dagen. På sirkus har han helt sikkert et enda mindre bur, men han har tilgang på trening og tankevirksomhet sammen med et menneske han kjenner svært godt, og gjerne andre tigre også. Jeg ser ikke hvorfor det er verre enn å sitte og glane i zoo egentlig. Men jeg har ikke satt meg veldig mye inn i det.

Norske kuer f.eks. har det relativt trangt i vintersesongen - de står når der å henger, på rekke og rad.

Det er vel ikke lov å ha store kattedyr i cirkus lenger, ikke elefanter heller heldigvis (de som er igjen får være der til de dør, men det er ikke lov å skaffe nye).

Husdyrhold som kyr, griser og høns kan man nesten ikke dra inn i denne diskusjonen for disse ales kun opp til føde for mennesker og har det slettes ikke godt i den lille tida de lever, men er det er nødvendig for at vi skal få mat alikevel.

Gammel 21-04-11, 11:36   #20
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Det er vel ikke lov å ha store kattedyr i cirkus lenger, ikke elefanter heller heldigvis (de som er igjen får være der til de dør, men det er ikke lov å skaffe nye).

Husdyrhold som kyr, griser og høns kan man nesten ikke dra inn i denne diskusjonen for disse ales kun opp til føde for mennesker og har det slettes ikke godt i den lille tida de lever, men er det er nødvendig for at vi skal få mat alikevel.

Kuene på gården jeg er oppvokst på pleide å leve i rundt 10-12 år, kanskje mer også, jeg husker ikke - det er da ikke så kort tid.

I Norge er det ikke lov med tigre i sirkus lengre - men gjelder det over alt? Gjelder det stasjonære sirkus også? Jeg tror ikke egentlig at tigeren i et russisk sirkus har det værre enn tigeren i Odense Zoo. Tigeren på sirkuset får en helt annen stimulering enn den stakkaren som ligger og glaner i Odense.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:14.