Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dyrehager - hva syns du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-04-11, 23:33   #41
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyrehager - hva syns du?

Jeg liker heller ikke dyrehager, men har ikke klart å holde meg helt unna etter at jeg fikk barn. En ordentlig dyrepark, som feks Kristiansand kan jeg klare å leve med. Dyrene er i fangenskap, men ser ut til å ha noenlunde god plass og ordentlige forhold. I Storbritannia har jeg opplevd mye verre, gammeldagse dyrehager der dyrene fremdeles er i små bur og det var bare fælt. Jeg går ikke i dyrehager i store byer. Såvidt jeg kan se er de stort sett "tradisjonelle" og trange og det nekter jeg å støtte.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-11, 00:30   #42
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Jeg kommer rett fra Kristiansand, og synes vel stort sett at dyrene der så ut til å ha det bra. Ihvertfall de store dyra så ut til å storkose seg i sola, og hadde ett lite stressende liv. I går var stort sett alle apene ute, og lekte og hadde det moro.
Jeg synes vel kanskje mest synd på fuglene, apene og reptilene som var i små bur uten mulighet til å være ute.

Det er sant. Fuglene, apene og reptilene har veldig lite plass i Kristiansand.

Gammel 22-04-11, 00:46   #43
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

<digresjon>Jeg vil gjerne ha selektert kjøtt og melk fra kyr som går sånn som de på bildet til Floksa. </digresjon>

Gammel 22-04-11, 01:14   #44
Left
Passiv

Standard

Vi var i en luguber dyrepark i Tyrkia - fytte grisen Det skulle være et stort, fint parkanlegg, men dyrene der hadde det ikke bra, og jeg skammer meg for å i det hele tatt være med på at slike steder opprettholdes.
Norske dyrehager er en ting, mens i utlandet er det tvilsomme greier. ikke bra.

Svar med sitat
Gammel 22-04-11, 01:20   #45
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Amadeusparken var også et sted jeg reagerte litt på. Ikke på grunn av forholdene for dyrene egentlig, men fordi det var lagt opp til utstrakt mating fra publikum. Og dyrene hadde veldig adferd etter dette, de var innpåslitne og masete. Og selv om det i og for seg var dyremat man kunne fore dem med, kan jeg ikke helt se for meg at det ble ernæringsmessig kjempesmart å få ubegrenset mengde pellets fra forbipasserende.

Gammel 22-04-11, 01:55   #46
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Gjennomsnitts kua blir 4 år.
Våre blir fra 2 til 14 alt etter helse og lynne.

Fra 2024 gjør de ikke det lenger
Og noen ( ganske mange faktisk) går løse allerede i dag.

8 uker er kravet, det aller, aller fleste går mye lenger enn det.
Våre går fra ca 10 juni til 25 sept, og vi har kort sommer.

Eksisterende bestander under 35 dyr får dispensasjon fra kravet om løsdrift frem til 2034.

Det er bare storfe som står på bås som må ut i 8 ukers. Storfe som holdes i ordinær løsdrift kan være inne hele året. Heldigvis blir det slutt på dette i 2013.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-11, 08:56   #47
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Amadeusparken var også et sted jeg reagerte litt på. Ikke på grunn av forholdene for dyrene egentlig, men fordi det var lagt opp til utstrakt mating fra publikum. Og dyrene hadde veldig adferd etter dette, de var innpåslitne og masete. Og selv om det i og for seg var dyremat man kunne fore dem med, kan jeg ikke helt se for meg at det ble ernæringsmessig kjempesmart å få ubegrenset mengde pellets fra forbipasserende.

Dette reagerte jeg på også, i tillegg til et esel som helt åpenbart trengte hovstell. Helst for lenge siden.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-11, 11:01   #48
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Jeg synes vel kanskje mest synd på fuglene, apene og reptilene som var i små bur uten mulighet til å være ute.

De aller fleste apene har uteplass i dyreparken i Kr.sand, men ikke der folk har tilgang. Og fugler? Hum.. uhm.. hva med de vi har i bur hjemme? De har mindre plass, har de ikke? Skal jeg ha dårlig samvittighet fordi jeg har en nymfeparakitt som sitter i et lite bur? De lever jo egentlig i store flokker fritt i Australia. Burde Pippa heller levd i en stor flokk for å leve ut sitt fulle potensiale? Eller bør jeg dekke til vinduene slik at hun ikke ser de fuglene som er frie på utsiden, og gjøre huset lydtett så hun ikke hører de?

Etter å ha sett på serier som Dyreparken og Dyrepasserne på TV, så får jeg mer og mer tro på at dyrepasserne i dyreparken i Kr.sand er interessert i dyrenes velvære langt over hvor underholdende det skal være for de besøkende. De har et personlig forhold til dyrene, og tenker deres velvære hele veien!

Liker dyreparken i Kr.sand. Har vært i andre parken hvor jeg ikke synes det er greit, for man kan på en måte se at dyrene er triste. Og jeg synes det er kos med besøksgårder, hvor man kan kose med gårdsdyr og sånt. Men så er vi kjempeglad i å være i nærheten av og sammen med dyr.

Ser ikke noe behov for å menneskeliggjøre dyr. Dyr HAR IKKE de samme følelser og oppfatninger av tid og rom som mennsker. Bare fordi de lever i skogen, er det ikke sikkert at de har det vondt i en mindre skog, f.eks.

Gammel 22-04-11, 13:35   #49
levovs
Fullverdig medlem

Medlem siden: Apr 2011
levovs har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Skal jeg ha dårlig samvittighet fordi jeg har en nymfeparakitt som sitter i et lite bur? De lever jo egentlig i store flokker fritt i Australia. Burde Pippa heller levd i en stor flokk for å leve ut sitt fulle potensiale? Eller bør jeg dekke til vinduene slik at hun ikke ser de fuglene som er frie på utsiden, og gjøre huset lydtett så hun ikke hører de?
.

Slipp Piappa fri, slipp Pippa fri!

levovs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-11, 14:27   #50
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal jeg ha dårlig samvittighet fordi jeg har en nymfeparakitt som sitter i et lite bur?

Det kunne jeg aldri hatt. Hva er poenget, dekorasjon?

Gammel 22-04-11, 15:25   #51
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Det som slår meg er at mange sier de aldri går i sirkus eller dyreparker, men de har gjerne en kanin eller et marsvin sittende i et bittelite bur. Ungene må jo få et kjæledyr og kanin og marsvin er jo så lettvinte. De trenger jo bare mat en gang i blant.

Dobbeltmoralen lenge leve!

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-11, 15:27   #52
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Det som slår meg er at mange sier de aldri går i sirkus eller dyreparker, men de har gjerne en kanin eller et marsvin sittende i et bittelite bur. Ungene må jo få et kjæledyr og kanin og marsvin er jo så lettvinte. De trenger jo bare mat en gang i blant.

Hehe, du sier noe der. ;-)

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-11, 17:53   #53
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det kunne jeg aldri hatt. Hva er poenget, dekorasjon?

Hun sitter stort sett oppå buret. Men hvorfor har man kjæledyr? Kos og underholdning?

Gammel 22-04-11, 19:06   #54
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lhi-My: Hvor mange kjenner du som både sier at de ikke vil gå i dyreparker og holder dyr i bur selv?

Jeg har i hvert fall ikke, og misliker den argumentasjonsteknikken.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-11, 19:59   #55
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun sitter stort sett oppå buret. Men hvorfor har man kjæledyr? Kos og underholdning?

Jeg har ikke kjæledyr bla. av prinsipielle årsaker. Men i bur? Jeg har aldri skjønt hva som er vitsen med å ha fugler i bur hjemme, spesielt om de BARE sitter i buret (nå gjør ikke din det da). Ei venninne av min mor hadde en liten undulat i et liiite bur, der satt den hele livet, var aldri ute. Jeg blir helt dårlig.

Gammel 22-04-11, 20:00   #56
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Jeg er helt enig.

Gammel 22-04-11, 20:20   #57
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg er veldig for dyrehager som dem av samme type som den i Kristiansand.
Flere og flere blir som den, men jeg kunne nok aldri ha gått i en dyrehage der jeg visste at dyrene ikke hadde det godt.

Grunnen til at jeg er for er vel at vi i dag er i lite kontakt med dyr, og da er dyrehager en fin ting. Dyrehagene er også i større og større grad med på å redde truede dyrearter ved å ta vare på de få som er igjen og sørge for at de får formert seg.

Gammel 22-04-11, 21:01   #58
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg har ikke kjæledyr bla. av prinsipielle årsaker. Men i bur? Jeg har aldri skjønt hva som er vitsen med å ha fugler i bur hjemme, spesielt om de BARE sitter i buret (nå gjør ikke din det da). Ei venninne av min mor hadde en liten undulat i et liiite bur, der satt den hele livet, var aldri ute. Jeg blir helt dårlig.

du har tydeligvis ikke mye fugle-erfaring. Tror ikke en undulat skjønner at den sitter i et lite bur. Vår fugl er så dum at hun ikke engang tør være i nærheten av foreldrene, fordi vi måtte håndmate henne og hun absolutt ikke identifiserer seg med de andre fuglene. fugler har SMÅ hjerner, og lite hukommelse! (i alle fall sånne små fugler)

Gammel 22-04-11, 21:08   #59
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

du har tydeligvis ikke mye fugle-erfaring. Tror ikke en undulat skjønner at den sitter i et lite bur. Vår fugl er så dum at hun ikke engang tør være i nærheten av foreldrene, fordi vi måtte håndmate henne og hun absolutt ikke identifiserer seg med de andre fuglene. fugler har SMÅ hjerner, og lite hukommelse! (i alle fall sånne små fugler)

Jeg får vond smak i munnen av sånne holdninger.
Jeg har selv høner, de er dumme som brød, og med hjerne som en knappenål, men jeg kjimser ikke av deres naturlige behov av den grunn.

Sitat:

Undulater lever i flokker som kan bestå av flere tusentalls individer. Undulatflokkene flyr over det australske innlandet på jakt etter nye og bedre leveområder, og av og til er fuglene så mange at de formørker deler av himmelen. Undulatene er utrolig tilpasningsdyktige, og klarer å overleve i et ørkenlandskap med ekstreme klimatiske forhold. De trives godt i hverandres selskap, og mater og steller hverandre for å styrke samholdet i gruppen. Innad i flokken lever undulatene i livsvarige parforhold. De er trofaste mot sine maker, og først hvis den ene av dem skulle dø, er det mulighet for at den gjenlevende «ektefellen» vil finne seg en ny partner. Parene får to til tre ungekull hvert år, og etter paringen finner hunnen seg et hult tre der hun verper og ruger på eggene sine. I denne perioden sørger hannen for mat til hunnen, og etter at ungene klekkes, skaffer han også føde til dem.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-11, 22:01   #60
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jeg liker ikke dyreparker eller cirkus, men ble med til Ree dyrepark i Ebeltoft, det så ganske koselig ut. Det kommer nok ønske om Kristiansand også, jeg venter så lenge jeg kan. I Calefornia bodde jeg nær Sea World, men var ikke innom. Nok sel ved havet å se på .

Har ikke dyr i bur, og er sterk uenig med en venninne som har kanin i bur, og hun som har kaninen løs, de er skadedyr løse. Gnager hull i ledninger i fart.

Eldstejenta er livredd alt med 4 ben, og jeg synes det er litt greit. Ikke vettskremt, men holder avstand.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:34.